Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 2993 ggr
hanna-jo85
12/14/18, 10:55 AM

Återbetalningsskyldig till försäkringskassan.

Hej! Måste ha lite tips och råd från någon som är lite mer insatt i frågor angående försäkringskassan.. Min mamma berättade igår att hon blivit återbetalningsskyldig bostadsbidrag till försäkringskassan. Detta pga att hon missat att uppge en inkomstkälla (Hon har flera stycken, sjukersättning, afa försäkring, livförsäkring, lön m.m). Detta gjordes helt omedvetet. Självklart ska hon betala tillbaka när hon blivit återbetalningsskyldig. MEN! försäkringskassan kom på att mamma hade missat en inkomstkälla redan 2016 (då hon ansökte om bostadsbidrag), men dom meddelade inte henne detta fören för 1 månad sedan. Och fortsatte då betala ut pengar till henne.. nu är hon skyldig försäkringskassan över 20 000 kr och måste ta ett lån för att betala tillbaka detta. Finns det inte något försäkringskassan är skyldiga att göra då dom betalat ut pengar till henne trots dom visste att hon inte var berättigad dessa pengar?

Annons:
Maria
12/14/18, 11:03 AM
#1

Kan det vara så att det upptäcktes först för en månad sedan?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hanna-jo85
12/14/18, 11:06 AM
#2

Nej dom har erkänt att dom upptäckte det 2016.

Lona
12/14/18, 11:10 AM
#3

Jag tror inte att det är så mycket att göra åt, men har ni pratat med FK om någon form av avbetalningsplan? Det är inte ovanligt att folk som fått hjälp/bidrag från FK el soc har en tight ekonomi så det är mycket möjligt att de har en lösning så din mamma slipper att ta ett lån.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
12/14/18, 11:10 AM
#4

Har din mamma frågat varför de väntat så länge?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

hanna-jo85
12/14/18, 11:12 AM
#5

Hon har pratat med dom. Men dom är stenhårda och det ska vara inbetalt någon gång i januari.

hanna-jo85
12/14/18, 11:13 AM
#6

Jag tycker det är så himla fult gjort att betala ut pengar till henne när dom vet att hon inte är berättigad och kommer bli återbetalningsskyldig… och vänta i 2 år innan dom meddelar henne!

Annons:
hanna-jo85
12/14/18, 11:31 AM
#7

#4 det vet jag inte. Får fråga henne det.

Honestyisdead
12/14/18, 11:32 AM
#8

Tyvärr är det så att man måste betala även om dom gjort fel. Det är helt upp till den som får pengar att göra rätt och veta hur allt fungerar.

Här är det din mamma som gjort fel. Just vad man får in för pengar borde man ju vara ytterst n9ga med innan man ansöker om mer pengar.

 Får hon ingen avbetalningaplan tjänar hon förmodligen tillräckligt per månad för att dom ska anse att hon klarar sig. Fast jag tycker det verkar konstigt att dom ger en månads varsel för en så stor summa. Jag fick delbetala 6000 med 500kr per månad.

Namiko
12/14/18, 12:34 PM
#9

Jag har erfarenhet av det här och det är så att dom inte meddelar eller kräver tillbaka pengar förrän 2 år efter felet är gjort. Det är inte okej enligt mig men tydligen så det funkar. Det man kan göra är att höra av sig till dom och se om det finns en chans att avskriva skulden, det behövs en extremt bra anledning och att man inte kan betala tillbaka. Eller så kan man göra upp en avbetalningsplan och dom är väldigt tillmötesgående på den biten enligt min erfarenhet.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: