Annons:
Etikettmyndigheter-och-samarbete
Läst 3551 ggr
SkinAndBones
2/18/19, 5:57 PM

Få tillbaka pengar från FK

Hej
Jag tänker att denna fråga passar bäst här. Men annars så vet man ej riktigt vart man skulle kasta in den.

Jag och min sambo får hela tiden korta vikariat lite här och där. Inom olika områden, han inom restaurang-branschen och jag inom handels.

Jag arbetade längst, tills i juli. Vi har båda sökt frenetiskt sedan dess.

Så för stunden går vi på socialbidrag (vilket vi gjorde innan vi arbetade ett år med mellan olika vikariat)

Nu visade det sig att vi fick för lite bostadsbidrag 2017 och skall få tillbaka 3311 kronor. Under 2017 gick vi på försörjningsstöd. Vilket då innebar att vi levde under existensminimum utan att veta om det.

Hur kommer detta påverka vårt kommande bidrag? Har vi rätten att behålla dessa pengar UTAN att socialtjänsten drar på kommande bidrag?

De har nämligen t.ex tagit bort klädbidrag och möbelbidrag här så en annan har inte haft ordentliga byxor, skor som varit hela eller någon vinterjacka under hela vintern.

Någon säng har vi inte heller och de säger nej, nej till detta. Förut sade de att de ville besöka oss för att se det med egna ögon. Vi väntade två år med mycket tjat med de dök aldrig upp. Och nu är det bara nej.

Vad har vi för rättigheter? Optimala vore om man kunde köpa lite propra kläder som kan passa sig vid arbetsintervjuer (för någon sådan i månaden får man) samt en hyfsad jacka (behöver kanske inte en vinterjacka nu, men någon lite varm) och främst hela skor.

Medveten om att vi kan hitta detta billigt på etc Tradera eller second hand. Men det är så att BÅDA är i behov av detta. Jag äger ingen BH heller.

Klart att vi kan klämma in och köpa en BH trots att vi lever på existensminimum men ALLTID kommit upp något. Vi får begagnade telefoner av vänner som inte håller länge, så slutligen lär vi skaffa nya (uppskattar ju enormt vännernas hjälp)

Men trots vi letade efter det billigaste i kläder vi båda behöver så skulle vi inte ha råd att köpa detta till oss båda. Vi har delat upp och köpt lite varje månad men är bara min sambo som gjort lite billiga klädfynd av någon anledning. Och jag är inte kräsen heller - ändå ej hittat i min storlek osv.

Så - min fråga är, vågar vi investera i en säng och kläder till oss båda för det vi fått tillbaka. Eller kommer socialtjänsten blankt säga nej? Och dra bort dessa 3310 kronor för oss fast vi levde under normen hela 2017.

Gått igenom papper och de har inte reagerat och skjutit till, socialtjänsten dvs.

Givetvis borde vi haft koll men som sagt - vi har haft en svår och tuff svacka med depression båda två så ibland har det varit lite rörigt.

I övrigt är vi bra på att hantera vår ekonomi men just här vet vi inte hur vi skall göra.

Såklart skall vi prata med dem om detta men vi har ej fått möjlighet att prata  med handläggare i telefonen utan väntar på möte i början av nästa vecka och skulle vilja veta innan då vi kan få en säng som passar oss båda storleksmässigt, i princip helt ny, fräsch för en tusenlapp. Men det är lite brått med den och köper vi inte den nu så kommer den gå till en annan.

(Min sambo sov på soffan när jag flyttade in och hade ingen säng så vi sökte möbelbidrag 2016, trilskades med dem till 2018 och då sade de nej utan hembesök och nu nekar de helt, vi har ordnat en madrass men sambon sover i för kort soffa och jag får ont i hela kroppen av en tunn madrass på golvet)

Kanske någon vet även om det hamnade fel här.

Tack på förhand!

Annons:
Honestyisdead
2/18/19, 6:01 PM
#1

Jag hade inte använt pengarna fören ni har pratat med soc. Jag tror det kommer räknas som inkomst. Har svårt att tänka mig annat.

SkinAndBones
2/18/19, 6:13 PM
#2

Hera - befarar det med.

Men tänker att eftersom FK klantade till det under 2017 med en inkomst som SKULLE ha ingått i normen men inte gjorde det, så kanske det fanns något slags undantag.

Men det blir väl kanske inte så. Vi får avvakta,

Skulle vi ha tur och hitta någon annan säng framöver OCH får spara det FK missade att betala oss kan vi lägga undan pengar tills vi hittar en säng, som sagt.

SkinAndBones
2/18/19, 6:26 PM
#3

Är vi som skulle haft koll.

Nu är vi för gamla för bostadsbidrag men när en annan bodde ensam från 2008 till 2016 så landade det på 1200 kronor för mig, tror jag. Och vi fick samma 1200 när vi var två 2016 till 2017 (2018 och nu 2019 kunde vi inte få bostadsbidrag, för gamla)

Men man får alltså samma även om man är två? Jag är inte så insatt som man borde vara. Tänkte om det var felet, att de gett för lite för att vara två. Men kanske är hyran de utgår från? För denna hyra vi har nu är betydligt billigare än den hyran jag hade när man bodde på egen hand.

Förvirring. :)
Men antar att socialtjänsten kommer se det som inkomst. Förstår det, men förstår det samtidigt inte. Speciellt inte när de inte här kan hjälpa med möbler mer eller lite dyrare plagg som vinterkläder.

Är rätt tungt utan säng, har problem med rygg och hade inte säng när man jobbade ens (fick lika mycket när man jobbade som försörjningsstödet, vikarie, som sagt) och var ett slitigt jobb så var tufft att orka med. Så kroppen är rätt matt.

Men tar rådet att avvakta och låta bli att köpa sängen. Tack!

Sugar Mist
2/18/19, 8:56 PM
#4

Vart bor ni?

-

Upp till toppen
Annons: