Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3946 ggr
rainman
2019-05-28 22:09

Sjukersättning, Bostadstillägg + Bostadsbidrag

Jag vet inte riktigt om det går att få något svar härifrån angående detta.

Jag bor för närvarande i ett litet hus och får ut ca 5100kr/mån i Bostadstillägg, där hyran är 4300/mån (Kallhyra) Jag kommer snart ha ett barn boende hos mig och tänkte eventuellt/funderar på att flytta in i grannhuset som är totalt nyrenoverat. Där Jag bor nu är det lite sjabbligt, fullt av flisor och annat i golvet som inte är särskilt barnvänligt.

Det är däremot en hyra på ~6500kr/mån även den kallhyra, så hyran för min del skulle alltså gå upp ca 2200kr + uppvärmning. Jag vet att taket för närvarande är 5200kr för bostadstillägg när man har sjukersättning. Men det ska tydligen gå att söka bostadsbidrag om man har hemmavarande barn.

Såhär står det på Försäkringskassans hemsida på frågor och svar där frågan är ifall man kan få bostadstillägg när man har bostadsbidrag.

"Ja, du kan få både bostadsbidrag till barnfamiljer och bostadstillägg. När bostadstillägget beräknas tar Försäkringskassan hänsyn till hur mycket du får i bostadsbidrag."

Det står däremot ingenting om någon maxgräns, och om maxgränsen fortfarande är 5200 så kan man ju undra varför det ens är någon idé att söka bostadsbidrag, och varför det ens är möjligt i det fallet.

Tänkt ringa till FK och fråga dom, men det är alltid så långa telefonköer. Undrar om det finns någon som vet hur detta räknas ut, eller om det går att hitta någonstans?

En snabb uträkning om bostadsbidrag för min ekonomiska situation gav ett resultat på 3600kr/mån.

Någonstans på nätet hittade Jag någon som sa nåt om att bostadsbidraget dras bort först, och det som är kvar används för att beräkna bostadstillägget. Något som låter kanske något generöst, men samtidigt så känns det ju som att det borde finnas möjlighet att ha lite större hem med fler rum, och man får ju inte mycket idag för 5200kr/mån inklusive uppvärmning.

Nåväl, det är min fråga, hoppas på visdom :)

Annons:
Maria
2019-05-29 10:00
#1

Jag tycker att du ska ringa och fråga. Jag brukar själv alltid ringa och skriva upp alla mina frågor innan så att jag verkligen får med allt.

Telefontiderna brukar inte vara så långa trots långa köer då det är massor med handläggare som svarar i telefonerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2019-09-12 12:09
#2

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: