Annons:
Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 1295 ggr
bloodflowers
2019-12-15 21:29

Jag förstår inte

Har haft aktivitetsersättning i över 1,5 år och under tiden praktiserat väldigt få timmar i veckan. (obs hittat praktikplatsen själv, ej genom arbetsförmedlingen eller så)
Men nu när min aktivitetsersättning tar slut i sommar och jag mår bättre så vill jag långsamt utöka mina praktiktider men försäkringskassan säger NEJ. Max 10 timmar i veckan säger dom annars ryker aktivitetsersättningen.

Men förväntar dom sig att man skulle gå från 0% till 100%, när det kommer till att kunna arbeta, den dagen pengarna slutar komma in? Hur blir man mer kapabel till att jobba om man inte får förbättra sig eller vänja sig vid att arbeta? Och när man knappt från praktisera heller.

Det som stör mig mest är väll att det verkar som att det är olika regler för alla. Har en kompis som arbetstränar (mer än 10 timmar vecka antar jag) med aktivitetsersättning. Har även känt någon som praktiserade heltid men sen bestämde sig att han inte hade lust och fick hel aktivitetsersättning.

Står nu mellan att ha kvar aktivitetsersättningen eller att praktisera mer och ha ett bättre CV tills aktivitetsersättningen tar slut och jag är tvungen att söka jobb. Jag skulle nog klara mig men med tanke på att jag blir hemlös samma månad som aktivitetsersättningen tar slut (eller måste flytta halvvägs upp i landet) så hade allt jag kunnat spara på vara bra att ha.

Jag tycker inte riktigt att praktik ska ses som på samma nivå som en anställning men sen är det också konstigt att till vissa är det försäkringskassan som tycker doms ska ha praktik. Eller är det också max 2h dag?

Annons:
Honestyisdead
2019-12-15 21:44
#1

Antar att dom gör skillnad på arbetsträning och praktik. Har ni inte gjort upp en plan med din handledare om hur du ska kunna komma ut i arbetslivet?

bloodflowers
2019-12-15 21:57
#2

#1 Nej jag fick ingen handledare försen jag haft aktivitetsersättning i nästan ett år då jag tydligen inte ens fanns i systemet eller nånting sånt. Aldrig haft aktivitetsersättning nu så tänkte att det kanske var normalt att inte bli kontaktad av någon men sedan när jag ringde kunde dom inte se att jag hade aktivitetsersättning och sa att det inte fanns någonting om mig. När jag väl fick en handledare så sa hon att jag kunde göra aktiviteter som att gå på gym och att jag fick fortsätta vara på min praktikplats om jag var där mindre än 10h/vecka.

Honestyisdead
2019-12-15 22:05
#3

#2 Vad märkligt!

Maria
2019-12-28 08:53
#4

Det låter jättekonstigt.

Jag tycker du ska skriva ner alla dina frågor och ringa din handledare för att reda ut allt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: