Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: övrigt
Läst 3954 ggr
Karmatarerskanise
2

Återbetalningkrav

Jag har nu fått ett återbetalningskrav. I brevet står det att dom ber om ursäkt för att att dom gjort fel. Men oavsett vem som gjort fel så ska det betalas tillbaka står det också.

Hur kan dom ha rätt till att kräva pengar från folk när det är dom som gjort fel. Jag förstår inte det! Ingenting annat i livet fungerar så, men dom står över allt?

[Mia-Li]
1

Japp…de kan kräva en på det som de tydligen gjort fel på.
Jag hamnade i samma sits för länge sen. Ett bostadsbidrag som de räknat fel på men som jag fick betala tillbaka.
Ändå så bad jag de om hjälp för att det inte skulle bli så…men det blev så ändå…

Det är för jäkligt.

Wisby9211
1

När jag hade Aktivitetsstöd så fick jag betala tillbaka 4 ggr pga deras fel!! Jag gick även hos soc och fick då problem med pengarna från dom!. Sen började jag studera men förstår hur du känns. Jag var skit förbannad. En gång slapp jag betala tillbaka för att jag ringde och sa att det inte var första gången!

Madeleine - Medarbetare för Pudel.ifokus!

Karmatarerskanise
2

Känner mig så jäkla maktlös och verkligen är livrädd för FK numer. Kvittar hur rätt man än gör för sig, om de inte gett en korrekt information har man ingen möjlighet att hindra att dom gör fel, så jag sedan får betala för deras misstag!

Kommer ringa igen och säga att jag verkligen tycker dom är hemska som gör på detta viset.

Pengarna det gäller är använda, eftersom detta var pengar fick för många månader sedan. De kunde inte öppna käften fören nu, när pengarna är borta. Hade de talat om detta så fort de fick veta det hade jag ju självklart inte åkt på semester. Tydligen har de vetat detta sedan ungefär när jag fick utbetalningen, men "ärendet" har inte blivit klart fören nu.

Så nu vänta jag betala tillbaka en summa som gör att jag kommer ha över 600kr den månaden. Är det mänskligt?

[Mia-Li]
1

Det är helt sjukt Hera och jag förstår om du är förbannad. Skulle jag med vart!!

Kan du överklaga så gör det!

Karmatarerskanise
2

Vet inte om det finns någon man kan överklaga till. Det står bara att jag kan ringa växeln om jag vill lämna synpunkter på beslutet.

Smart drag av dom med tanke på att många säkert drar sig för att sitta i deras köer när det ändå inte ger något..

[Mia-Li]
1

Ja jösses, säger jag bara.
Och detta med att de väntar så länge med att meddela….helt sjukt.
Det är precis som om man inte ska ha chansen till att kunna betala tillbaka. 

Jag struntade i sen att försöka söka nytt bidrag då de hela tiden ska ha tillbaka.
Men….det lustiga var sen att året efter fick jag 11.000 tillbaka för outbetalat bostadsbidrag, för att jag hade fått för lite året innan!!!!
Då kan man f…n undra vad de sysslar med. 🤔

Karmatarerskanise
2

Ja, min erfarenhet säger mig att de inte har en aning om vad dom gör.
Alla har gett mig olika information. Och allt som kan gå fel har gått fel.
Väntar bara på nästa smäll nu.

Maria
0

Jättetråkigt när det blir så.

Vi har en gång fått betala tillbaka på bostadsbidraget.

Det var för många år sedan som det visade sig att min man fick löneförhöjning som han inte visste om. Den kom retroaktivt i december (från februari samma år) och då hade vi givetvis fått för högt bostadsbidrag.

Jag ringde och sa att bostadsbidraget betalas ju ut månadsvis men återbetalningen skulle betalas i en summa och jag undrade om de inte kunde fördela summan på några månader och det gick bra.

Jag har en gång fått för mycket i lön men inte så mycket att jag reagerade för jag hade jobbat storhelg under julen bland annat. På sommaren så kom beskedet att jag fått för mycket pengar och de försökte insinuera att jag undanhållit detta men det hade jag verkligen inte gjort.

Den summan drogs på kommande lön.

/Maria

mongu
1

Trist när sånt här händer tyvärr inte så ovanligt tror jag. Tycker man hör talas om detta.

Ring till dom och tala om vad du tycker om detta. Inte bra att dom inte talat om direkt när dom upptäckte felet.

Dessvärre tror jag att du är tvungen att betala tillbaka pengarna.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
1

9 ja, eftersom dom står högre än alla andra får man surt betala.

[VSK]
2

Hera, tyvärr så kommer överklagan inte hjälpa. Det är din skyldighet att se till så att du får rätt belopp.

Tyvärr så har alltid f-kassan ryggen fri. 😕

Karmatarerskanise
1

11 när man fått fel information av självaste fk blir det ganska svårt att räkna rätt ;) kag räknade ju med den infon jag fick av dom. Sedan borde det vara deras skyldighet att meddela om återbetalning så fort dom ser det, inte först 3 månader senare som i mitt fall.

[VSK]
0

Jag förstår dig till punkt och pricka, men f-kassan kommer få rätt… 

Vi dödliga har tyvärr ingenting att säga till om när det gäller f-kassan.

TjockaBerta
1

En gång fick jag för mycket utbetalt från FK. Jag ringde då och påpekade det. De sa att jag skulle behålla pengarna så skulle jag få jättelite utbetalt månaden därpå. Jag sa att jag inte ville det utan jag ville betala tillbaka och få rätt summa nästa månad.

Då skickade de ett återbetalningskrav med hot om inkasso om jag inte betalade tillbaka pengarna som jag själv ringt och bett om att få betala tillbaka.

Trevligt!

>>>Malum domesticum<<<

[Lilla Fröken]
3

Jag tycker personligen att det gnälls för mycket. Regler är regler, det är bara att gilla läget. Självklart kan man tycka att det är surt som sjutton, men att spy galla över dom är bara löjligt tycker jag. Det finns dom som inte får pengar alls, vare sig sjukpenning eller aktivitetsersättning eller vad det nu kan vara. 

Det är väl bra att kunna få ersättning och ändå ha en fungerande vardag och kunna sitta vid en dator flera timmar om dagen, att kunna ha hobbies mm, utan att behöva/kunna jobba? 

Ursäkta, men jag läser ständigt att FK står över de dödliga och att de sparkar på de sjuka mm. Men vems fel är det? Rösta rätt istället :)

Karmatarerskanise
5

15 nu råkar jag vara sådan som inte gillar att bli överkörd och behöva betala för andras misstag. Du må vara det, men kalla det inte löjligt för att andra vill att rätt ska vara rätt. Att det finns dom som har det värre gör det inte mer ok. Och vad vet du om våra vardagar? Du har inte en susning om om de fungerar ellet inte. Till sist, sedan när vet di vad vi röstst på?

Caroline L
0

Ville bara lämna min synpunkt om att du inte är ensam Hera. Jag fick också hem ett återbetalningsbrev som krävde alldeles för mycket än jag har råd med då dom av misstag betalat ut för mycket underhåll till mig. Kommer inte ha några pengar kvar alls på två månader känns det som.

Karmatarerskanise
0

Caroline; jag har nu ringt och gett förslag på hur jag vill dela upp betalningen. Gör det du med, det ska tydligen inte vara omöjligt om man har låg inkomst. Får se när beslutet kommer om dom går med på det.

Maria
0

Jag fick ju som sagt dela upp summan även om det var länge sedan.

/Maria

Karmatarerskanise
0

19 jag hoppas på samma tur. Men förhoppningarna är låga med tanke på att allt i mitt ärende blivit fel om och om igen ;)

Caroline L
0

Hera men vilken bra grej jag ska ringa upp dom och kolla dom kan ordna upp det för mig med. Tack det hade jag ingen aning om. Hoppas på det bästa för oss båda!

Karmatarerskanise
0

Har fått beviljat en avbetalningsplan.
Dock lägger dom på avgift på det, så skulden blev större 😃
Åter igen bad dom om ursäkt för det fel dom gjort, men tyckte de var lika bra att lägga till lite mer 🥵

Caroline L
1

Jag fick också beviljat 🙂och fick även bestämma månadssumman själv, otroligt bra att dom har sånna avbetalningsplaner! Fast till mej bad dom dock inte om ursäkt 😉

mongu
0

Bra att ni fått avbetalningsplaner och inte behöver betala tillbaka allt på en gång.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!