Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Läst 40 ggr
DatorSmurf
0

Mina hjälpmedel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina tidigare och framtida hjälpmedel

En annan självupplevd skrivelse om hur man behandlas av vården för att man använder hjälpmedel.

Det första hjälpmedlet jag hade var en Invacare elscooter som jag fick låna av Rehab i Backa men denna togs tillbaka för att jag använde den för mycket och körde “utanför” avsett område samt att jag fick skulden för att det blev punka 18 ggr på påstådda “punkteringsfria” däck som inte klarade av att rulla på sandade cykelvägar under vintertider. Jag har nu tröttnat på detta ständigt återkommande tjafsandet och korsförhöret om min rörelsefrihet som förnedrade mig och jag tog ut en del pengar från arvet jag fick när min mamma gick bort och köpte en egen fin elscooter istället som tyvärr inte heller höll särskilt länge. Nu har jag skaffat en Trionic Veloped som är en nyutvecklad och helt unik svensktillverkad modell av rullator och fick denna hemkört av UPS i December 2023.

Velopeden är nästan dubbelt så stor och nästan dubbelt så hög som en vanlig rullator man lånar av HMC och jag kallar den för "Terminator". En funktionshindrad kvinna i GB har också en Trionic Veloped och hon kallar sin Veloped för "monstret". Denna Veloped har hjälpt mig enormt mycket eftersom jag har svårt med balansen och jag är ute och går med den ca 1-2 timmar vid bra väder efter rekomendation av läkare. Jag gav 14000 kronor för denna Veloped och jag försökte senare på merkostnadsersättningen få tillbaka dessa pengar från försäkringskassan men det gick inte för försäkringskassan gjorde bedömningen att vårdcentralen är skyldiga att tillhandahålla hjälpmedel. Vårdens rullatorer var för små för mig och försäkringskassan bedömde också att jag borde haft läkarintyg som bekräftade att jag inte kunde använda vårdens rullatorer utan jag måste köpa en egen som är anpassad för mig. Detta hade jag ingen kännedom om och försäkringskassan kunde inte betala ut merkostnaden för denna.

Nästa hjälpmedel jag kommer skaffa är en trehjulig lastcykel, se bifogad bild, och jag har nu skaffat läkarintyg där läkaren bekräftar att jag behöver en trehjulig elcykel och jag kan inte cykla på en tvåhjulig elcykel pga av min dåliga balans. Hade jag haft lika perfekt balans som en känguru hade jag kunnat cykla på vilken cykel som helst men trehjuliga lastcyklar tillhandahålles INTE i vården så den tänker jag skaffa själv. Jag kunde också skaffat en can am sexhjuling för arvet på 500 000 kr jag fick något jag bittert ångrar idag. En sexhjuling får köras på vanligt B-kort. se bild nedan. Jag kommer använda den till diverse jobb hemifrån och nöjeskörning. Rollatorn kan fällas ihop och medtagas i två väskor på både en trehjulig elcykel eller en Can-Am sexhjuling.

• Redigerat 2026-09-12 17:10 av DatorSmurf
Maria
0

Vad roligt att dessa hjälpmedel ger dig frihet.

/Maria

DatorSmurf
0

Dom gav mig frihet elscootrarna har jag inte kvar längre, bara min Veloped och lådcykeln blir ett kommande hjälpmedel som jag försöker söka bidrag till men tydligen svårt att få beviljat 50000 kr.

• Redigerat 2026-09-12 17:43 av DatorSmurf