FK:s handläggning av sjuka!
Jag har fått besked av 3 läkare och AFU i Värnamo att jag inte är arbetsför längre. Detta står klart och tydligt i alla intyg.
Ändå så nekar mej FK sjukersättning.
Jag har överklagat med hjälp av ett ombud som jobbat på FK i 35 år.
Så nu ligger det på Förvaltningsrättens Domstol.
Men kan ta upp till 1 år innan jag får besked av de.
Så nu har FK och AF kommit på att jag ska ut och arbetspröva. De har nu gjort en rehabiliteringsplan.
Så jag ska börja på lägsta nivå med 7.5 timma/vecka (har en tjänst på 75%).
Hon på AF säger att snart kan du komma upp i 8 timmars arbetsdag.
VAD är det de inte fattar???
Jag har frågat om de ens läst vad som står i mina intyg.
Tyvärr är jag nu tvungen att följa deras direktiv om jag inte vill bl utförsäkrad.
Men jag vet med mej själv att jag inte pallar många dagar på en arbetsprövan och då bryter jag.
Mina läkare säger också att jag ska avbryta.
Är det nån mer här inne som blir behandlad på detta viset?
Jag har alltid haft positiva erfarenheter från FK.
Jag tror att det är klokt att följa deras direktiv och se vad som händer.
/Maria
Jag har haft ett par mindre duster med FK, men inget värt att skriva om.
Min bästa vän L däremot. Herregud. Skulle man ta fram alla hennes handlingar i arkivet får man gå skytteltrafik.
L är i lite samma båt som du Mia. Hon, tillsammans med läkare och psykologer är helt överens om vart hennes förmåga och begränsningar ligger. FK håller såklart inte med. Inte alls. De vet minsann bäst vad L klarar av, fast de aldrig ens pratat med henne.
L har kopplat in en jurist som själv jobbat på FK i 20+ år för ett bestrida deras idiotier. Jag kunde inte hålla mig för skratt när L visade upp pappersluntan som skulle skickas in till FK.
Juristen berättade om hur FK-handläggarna hade topplistor på kontoret över vem som hade fått igenom flest avslag.
Min ex-make hade en arbetskollega som sa upp sig för att börja jobba som handläggare på FK istället. Det tog inte mer än ett par månader innan hon sökte och fick tillbaka sin gamla tjänst. Hon var helt knäckt. Hon hade legat och gråtit sig till sömns om kvällarna. Hon berättade hur hon tvingades ge svårt cancersjuka avslag och hur de gamla rävarna på kontoret skröt om hur många avslag de gjort under sitt arbetspass.
Jag har aldrig träffat någon med positiva erfarenheter från FK, oavsett om de varit sjuka eller bara sökt om mammaledighet etc. Giftigare arbetsmiljö tror jag man får leta efter.
// Harley
#1: Då har du haft tur.
#2: Ja jag har fattat att de nåst intill har tävlingar om vem som kan ge avslag mest på det där stället.
Tror det knäcker många som jobbar där men de vågar inte säga nåt.
Jag söker nån reporter som vill ta upp detta i media.
Den lokala tidningen Barometern har inte ens hört av sej. Så jag har nu kontaktat Aftonbladet.
Får så här får det absolut inte gå till.
Det heter så fint att vi i Sverige har ett skyddsnät när vi blir sjuka eller arbetslösa.
Jo tjena!!!
Säger ingen något så lär det bara fortsätta och fortsätta.
#3 I mitt fall så var det FK som låg på att jag skulle må bättre av 50% sjukersättning. Två möten var det med FK, min chef och min läkare.
Jag grät mig igenom båda mötena för jag ville inte ha sjukersättning 😉
/Maria
#5: Nä det vill inte jag heller ha. Jag vill jobba då jag älskar mitt arbete. Men det går verkligen inte längre.
FK är inte roliga att ha och göra med,
Det blev så idag att jag vaknade med 38.4.
Meddelade alla att jag inte kan idag pga febern.
Hon på AF svarade näsvist att det var ju typiskt första dagen och att jag måste meddela de om jag går dit på måndag eller inte.
Jaaaa….vad tror de?? Det är ju delvis detta jag fått intyg på att jag inte är arbetsför längre.
Jag får återkommande febertoppar och detta flukturerar under tid.
Inte tusan går jag och arbetstränar då med det.
- Redigerat 2023-11-24 15:51 av [Mia-45]