Arbetslivsrehabilitering
Arbetsträning som FK och AF bestämt.
Jag fick avbryta efter endast 3-4 ggr som jag var på det pga försämring i mitt mående.
När vi avslutade detta så fick jag ingenting skrivet av FK på det.
Ska man inte få detta? Om varför vi avslutade och mina hälsoproblem?
Fick nu avslag från FR domstol om min ansökan om sjukersättning pga detta inte fanns med då FK nu verkar låtsas som om det inte är gjort alls.
De ville ha medicinsk eller arbetslivsrehabilitering med i ansökan men detta fanns inte med.
Är det jag som har fel i att FK nu har gjort fel i detta och inte skrivit något avslut på rehabiliteringen?
Vet du datum då denna rehabilitering är gjord så tycker jag du ska kontakta FK och fråga vad de har för anteckningar om detta.
/Maria
#1: Ja jag vet exakt när detta var.
Mitt ombud anser att FK gjort fel och min handläggare gjorde det lätt för sej då de inte lagt fram detta.
Hade detta funnits med i överklagan till FR så hade jag säkerligen fått iallafall 3/4-dels sjukersättning.
FR domstol ger mej rätt till 3/4-dels sjukersättning. MEN…det är bara min arbetsförmåga som är utredd då FK inte lämnat in den medicinska eller arbetslivrehabiliteringens resultat. Så nu ligger det på FK att ge mej ett beslut på detta.
Suck…..
Har FK någon tidsplan?
/Maria
#4: Det kommer jag inte ihåg. Men tror det skulle vara under några månader. Men vi avbröt reda efter 3-4 dagar då jag blev sämre.
Blev sjukskriven först i själva arbetsrehabiliteringen men sedan ringde hon från FK och avbröt det. Fick inget skrivet om det mer än från AF men det är FK jag måste ha något om det ifrån.
Detta var i november 2023.
- Redigerat 2024-12-28 17:06 av [Mia-45]
De bör ju ha anteckningar om det. Du kan ju påvisa vilken tid det gällde.
/Maria
#6: Ja de bör ha detta ja. Frågan är varför jag inte fått ta del av dessa så FR kunde ha fått de.
Det är det jag menar.
FK har gått förbi både detta och medicinsk rehabilitiering.
Problemet ligger hos de då de inte uppvisat detta.
Jag kommer gör en anmälan på de.
Ditt ombud borde väl sköta det eller åtminstone vägleda dig.
/Maria
#8: Jag har inte råd att betala honom mer i detta tyvärr. Har kostat mej över 12.000 redan.
Men jag ska fråga honom om vad det kostar om han kan vägleda mej i detta.
#9 Men hans uppdrag ska väl gälla till slutgiltigt besked eller?
/Maria
#10: Nej endast till FR domstols svar oavsett svar.
Jag har frågat honom nu om vad hans vägledning skulle kunna kosta.
OK. Hoppas det är överkomligt.
/Maria
#12: Fick svar idag.
Det åligger FK att ta fram de underlag som fattades och ta ett beslut.
Utefter det sedan så får vi agera. Och mitt ombud hjälper mej med detta mot en kostnad på 1250 per timme.
Min mamma lånar mej dessa pengar då hon tycker det är viktigt.
Då får vi hålla tummarna.
/Maria
Det visade sej i detta med dokumentet som bevisade att jag gjort arbetslivsrehabilitering….att dåvarande handläggare INTE lagt till dokumentet i sjukersättningsärendet!!
Alltså ser det ut som att jag inte har gjort det.
Fy fan säger jag bara på ren svenska!!!
De gör så mycket fel på FK så jag tror jag spyr på de snart.
#15 Det går väl att lägga till i efterhand eller?
/Maria
#16: Jo så klart men Förvaltningsrätten dömde till min nackdel eftersom det inte såg ut som att jag varken gjort medicinsk eller arbetslivsrehab, då de inte fått den infon av min handläggare 2023. Vilket inte framkom förrän i fredags.
Men nu är det tillagt och hoppas nu att FK´s handläggare i sjukersättningsärendet kan ge mej positiv positivt besked.
De har heller inte fått information om mitt diskbråck eller blodprover som är tagna för att utesluta andra sjukdomar. Dessa papper har FK fått men ej då skickat med i sjukersättningsärendet.
Jag förstår inte riktigt vad diskbråcket har med detta att göra.
/Maria
- Redigerat 2025-01-25 20:07 av Maria
#18: Nä inte jag heller men det är vad FK kommer med som skäl till att jag inte ska få sjukersättning då de inte tror på att jag har problem med min rygg.
Det är alltså de som drar upp ovidkommande saker.
De påpekade nu även om min övervikt….att jag ska ha viktreducering så kommer jag säkerligen att kunna jobba igen.
Jag har aldrig haft problem med att jobba pga min övervikt…hahhahaha
Något de inte ens nämn något om under dessa 2 år som ärendet pågått.
Och det handlar inte heller om min övervikt i detta läget.
- Redigerat 2025-01-25 20:14 av [Mia-45]
Knepigt.
/Maria
#20: Ja detta har gått över styr känner jag. Fattar nada. Jag känner mej faktiskt kränkt och tillintetgjord.
- Redigerat 2025-01-25 20:28 av [Mia-45]
Har de kommit till slutgiltigt svar eller är det fortfarande ett pågående ärende?
/Maria
#22: Fått prelimärt svar men står i dessa papper att de tänker avslå pga skälen jag angett ovan. Saker som ingen ens nämnt förut.
Så min läkare skickar nu en massa som svar på deras dravvel.
Kan ni inte ha ett möte. Riktigt möte menar jag med din läkare, arbetsgivare och FK?
/Maria
#24: Jag har begärt det men det händer ingenting.
Men jag ska ta upp detta igen med läkare och FK. Det hinner vi ju inte nu till den 4/2 då alla papper ska vara inne på FK med vårt yttrande.
Men ska ta det med FK om de kan samordna det. Tycker inte jag som patient/klient ska behöva fixa det.
När jag fick 50 % sjukersättning så hade vi ett sådant möte. Jag vet inte om det berodde på att jag var sådan motståndare. Jag ville ju inte ha sjukersättning så de övertygade mig att 50 % var bra.
/Maria
#26: Ja här är det tvärtom.
FR gav mej rätt att få minst halvtid och upp till 3/4. Men då inte medicinska eller arbetslivsrehabiliteringar gjorts så ligger det nu på FK att ta beslutet igen.
Enligt Socialstyrelsen så är det inte tvunget att en med ME behöver göra en medicinsk rehabilitering. Och arbetslivsrehab har jag ju redan gjort.
Varken läkaren eller jag vet vad mer vi kan göra. Det är bevisat genom uteslutningsmetoder att det är ME jag har.
#27 Jag gjorde aldrig någon form av rehabilitering.
/Maria