Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Läst 103 ggr
DatorSmurf
0

Merkostnadersättning

Hej

Jag får ingen merkostnadersättning för jag har inga skulder som överstiger 14700 kronor. Jag köpte en Veloped för 14000 kr från Trionic för egna sparade pengar och försökte få tillbaka beloppet för denna men försäkringskassan påstod att vården är skyldiga att tillhandahålla hjälpmedel och att man måste meddela vården att man skaffar egna hjälpmedel. Det trodde inte jag man behövde och fick ingen merkostnadsersättning beviljad.

Maria
2

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men har du försökt att få hjälpmedlet genom vården?
Inte behöver man meddela vården om man skaffar egna hjälpmedel. Det får man såklart köpa hur man vill.
Jag gissar att FK kanske tycker att du borde fått något liknande via vården kanske?

/Maria

DatorSmurf
0

Vårdens rollatorer är för små för mig så jag köpte en egen som är anpassad för min längd, jag är 188 lång. Vården har inga anpassade rollatorer och på försäkringskassan fick man först redovisa alla utlägg man hade och jag tog med rollatorn i redovisningen men försäkringskassan ville snoka reda på om jag hade meddelat vården att jag köper en egen men jag hade inte meddelat dom om det så jag fick ingen merkostnadersättning beviljad. Jag tycker inte man ska meddela sånt men tydligen måste man det.

Maria
2

Vården har ju anpassade rollatorer och 188 lång är ju inte så ovanligt så de kanske tyckte du skulle gå den vägen istället.

/Maria

Maria
2

De kanske menade att du skulle meddelat vården att du inte var nöjd med deras förslag utan tänkte köpa egen. Då hade de kanske gått vidare med att leta en lämplig rollator.
Jag bara gissar…

/Maria

DatorSmurf
0

Vet inte vad dom menade men det är försent nu.

Maria
1

Vad trist att det blev så.

/Maria

DatorSmurf
0

Ja det var det men myndigheterna ska alltid krångla till det för oss sjukpensionärer.
Jag lyssnade på valdebatten igår och där pratades det om att höja barnbidraget med 2000 spänn men** ingenting alls **om att höja sjukersättningen , sänka skatten ännu mer för sjukpensionärer eller att förenkla att få beviljat merkostnadersättning.

• Redigerat 2026-09-12 14:13 av DatorSmurf
Maria
1

Vallöften lyssnar jag aldrig på. Det brukar vara tomma löften. Jag röstar efter min ideologi.

Att barnbidraget höjs säger jag inget om och hade själv önskat att sjukersättningen blev högre.

/Maria

DatorSmurf
0

Har man jobbat många år innan man blev sjukpensionär får man högre bidrag. Jag fick besked från min läkare för 34 år sen att min mycket ovanliga och dolda funktionsvariation hade uppstått från födseln trodde han, sen tvingade arbetsförmedlingen mig genomföra massa meningslösa arbetsprogram som inte gav mig nåt alls och detta gjorde jag i 22 år innan arbetsförmedlingen överhuvudtaget begrep att jag aldrig mer kan få jobb pga att jag är inte var tillräckligt snabb i mina rörelser, jag jobbade för långsamt, hängde inte med arbetsmarknadens robottempo, jag var för dyr att anställa för jag behövde hjälpmedel etc.

Trots att både jag och min läkare skickade in läkarintyg efter läkarintyg så tog det 22 år för arbetsförmedlingen att begripa att jag passade inte in på arbetsmarknaden.

I Maj 2025 blev jag utskriven från arbetsförmedlingen och är nu äntligen 100% sjukpensionär och jag menar faktisk vad jag säger att pensionärslivet är sååå mycket bättre och roligare än att bli utredd och tvingas höra massa tjafsande från myndigheter. Nu är jag helt överlämnad till försäkringskassan som betalar ut min sjukersättning på 100% den 19:e varje månad fram till 66 års ålder. Jag är bara 57 år. Jag fick höjd hyra nu från min brf och jag lämnade in detta till fk och fick ett beslut att jag får bostadstillägg med 3255 kr från 18/9 och sänkt skatt till 16%.
Detta tillsammans ger mig en hyfsad sjuklön på 15800 kronor efter skatt men hade jag varit politiker hade jag gett mig själv 2% i skatt.

• Redigerat 2026-09-12 14:58 av DatorSmurf
Maria
2

Synd att set tog så lång tid.
Jag blev sjuk första gången när jag var 43 år.
För mig har det varit tvärtom. Jag ville inte ha sjukersättning men FK överygade mig så jag fick 50%.
Nu är det på gång att bli 100% men jag är ändå snart riktig pesionär.

/Maria

DatorSmurf
0

Ja det var det men arbetsförmedlingen fattade tillslut ändå. 43 år är ju inte gammalt, jag får höra ofta av många tjejer att jag ser 25 år yngre ut än vad jag är. 32 istället för 57 men det är ju bara roligt att höra sånt. Du är ju bara "barnet" har jag också hört. Jag skulle gärna vilja backa min ålder till 32 år. Det är ju mycket svårt att se en persons ålder bara genom att se på dom.

• Redigerat 2026-09-12 15:53 av DatorSmurf
Maria
0

Ja ålder är svårt att bedöma tycker jag också.

/Maria