Hel sjukersättning?
Är det någon här inne som kan svara på hur man ansöker om hel sjukersättning? Vilket är det bästa: Är det att arbetsförmedlingen gör en ansökan själva för att de inte har något att erbjuda? Eller måste personen själv ansöka om detta?
Personen i fråga har redan 25% sjukersättning pg. av svår tinnitus och ljudkänslighet, Af kan inte längre ge personen någon hjälp! Allt är redan testat sen många år tillbaka!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Har hört att Af kan göra detta själva eller att man kan få hjälp med detta genom Af. Läkarna kan bara skicka förslag eller utlåtande till Af i just detta fallet.
Detta gäller inte mig personligen för i mitt fall (många år sedan) ringde de bara upp mig och undrade hur jag ställde mig till hel förtidspension som det då hette!
Ja, jag har föreslaget personen detta men tänkte kolla här inne först om det var någon som visste lite om det innan.
Tack för svar!👍
Det är personen själv som måste ansöka om detta på försäkringskassan och att vederbörande har konkreta bevis som ska bifogas. Försäkringskassan
I mitt fall så var det Försäkringskassan som skickade ansökan till mig för underskrift. Så jag har alltså inte ansökt om det på egen hand.
Jag har numera halv sjukersättning.
Nu hade jag en heltidstjänst i botten så det kanske är lite annorlunda.
/Maria
Min läkare sände in en ansökan åt mig för hel sjukersättning men jag fick själv underteckna denna.

Tycker att din vän ska ta kontakt med sin handläggare på FK.
Sen är det läkaren som ska skriva ett bra och utförligt intyg på anledning till att du inte klarar av att arbeta. Du själv måste fylla i en blankett.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för alla svar!

Den gängse gången är att när läkaren finner att alla rehabiliteringsmöjligheter är uttömda ska hen initiera en ansökan om sjukersättning.
Läkaren utfärdar ett LUH (läkarutlåtande) och så ansöker man själv om sjukersättning.
Man kan komplettera med egna uppgifter, det framgår av blanketten.
AFs bedömning kan också bifogas.
>>>Malum domesticum<<<
Efter att ha varit långtidssjukskriven så ville jag ansöka om hel sjukersättning. Hade halv redan. Pratade med min läkare och ett utlåtande skrevs vilket jag skickade in till Fk med ansökan som jag skrev ut från deras hemsida. Jag tog själv initiativet till ansökan.