Sparken, behöver pengar..
Hej! Jag fick sparken från mitt jobb och var och skrev in mig på arbetsförmedlingen igår, min första arbetslösa dag.
Anledningen till att jag fick sparken är för att jag har ADHD och har svårt att sköta jobbet :(
Jag kommer få 4900kr i a-kassa. Jag har fasta utgifter på 8000.
Jag har inga sparade pengar.
Jag bor i en lägenhet med min hund, en etta, som pappa köpte. Han äger 9/10 och jag 1/10, bara för att vi skulle slippa hålla på med andrahandskontrakt.
Och att pappa investerade i en lägenhet betyder INTE att han kommer försörja mig.
Vart kan man vända sig för att få hjälp? Jag vill verkligen inte behöva flytta härifrån, bo hos kompisar, hamna hos kronofogden osv… :(
Jag har aldrig varit arbetslös tidigare (innan jag arbetade så studerade jag och fick pengar från csn) och har aldrig vart hos arbetsförmedlingen, soc, haft kontakt med försäkringskassan eller liknande..
MVH Förvirrad tjej..
du ringer till din kommun och ber att få prata med någon handläggare om socialbidrag. Du har rätt till existensminimum. Jag kan inte exakt summa men det är mer än de 4900 kr som du får i a-kassa. Dock inga stora pengar. men det blir så du klarar hyra, el, telefon och mat. Jag tror man får söka bidrag speciellt för läkare, tandläkare och mediciner, men är lite osäker där..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Ja, socialen är den du får vända dig till.
Där kan man få hjälp med pengar till boende (hyra, el och hemförsäkring) och utöver det en summa till leverne som mat och hygienartiklar. Man får inte pengar för lån, internet, TV eller telefon.
Däremot kan man få hjälp i efterhand om man varit hos läkare/tandläkare.
Men du får inte mer pengar än så du lever på existensminimum.
Okej, tack! Men det är ju bättre än ingenting!
Dock så har jag ganska dyr tv och internet, och ska jag säga upp det och skaffa billigare så är det ju 3 månaders uppsägningstid.. uuh
Bostadsbidrag bör du ha rätt till från FK anser jag.
Hera; "Man får inte pengar för lån, internet, TV eller telefon." Källa på detta? Telefon, TV och bredband ingår i riksnormen… Däremot inte valfria "vansinnesavtal".
Källan är socialen själv. Levde på soc i många år och de gav ingenting för tv och telefon. Det var nämligen ingenting som behövdes. Lån och andra skulder hade jag inga, däremot ett ex och han fick ibte en krona för det. Eller tv eller tele. Kännrr ganska många som levt på soc och ingen fick pengar till dessa saker. Menar du att soc gjort fel mot oss alla?
hera; då har det antingen ändrats eller så har de gjort fel. Du får inga särskilda pengar för det, men det är inräknat i normen. Lån får du inte för, det säger ju sig själv enligt mig.
#8 Det är jättesnålt nu för tiden och det räknas inte in.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
VildaVittra; jo, det gör det. Internet brukar anses behovsprövat och bedöms om det kan nyttjas för återinträde till arbetsmarknaden, men detta kan variera något.
http://www.arjeplog.se/372.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=5302389
http://www.botkyrka.se/stodochomsorg/ekonomisktbistand/ekonomisktbistand
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen
Så du menar att internet, telefon, tv licens är inräknat i summan på knapoa 3000kr som man får som ska räcka till mat, kläder, hygienartiklar osv?
Telefon och tv-licens är det alltid, och internet anses som det i vissa fall. Ja.
Kan tala om att det är dåligt räknat av dom ;) det räcker inte. Speciellt inte månaden som elräkningen kommrr och du får hål i tanden.
Hål i tänder kan du få särkilt bidrag för.
14 elen också, men de pengarna får du när du skickar in bevis på att räkningen är betald. Så hur tror du man har råd mef allt det på en månad på det lilla bidraget?
Du kan ta med räkning för elen till socialen det vet jag de som gjort.
Jag kunde inte det. Jag fick pengarna månaden efter jag hade betalt elen ich eventuella tandläkar och läkarbesök.
Man brukar kunna få uppskov med att betala till dess man får pengar om inte annat. Men de försöker så gott de kan. När jag gjorde mina implantat så skickade tandläkaren in ett kostnadsförslag som FK godkände och så betalade jag mellanskillnaden.
En länk till vad riksnormen täcker.
http://www.socialstyrelsen.se/ekonomisktbistand/forsorjningsstod/riksnormen
Velinga1984; se inlägg nummer 10, har redan postat samma länk…
#6 #7 & #9 Å andra sidan - eftersom TV är inräknat i normen (som jag levde ganska gott på), så får du heller inget avdrag om du inte har TV…
#TS En tanke är att det kan vara bra att täckna Frisktandvårdsavtal.. Det kostar inte många kronor i månaden och känner ett par som får hjälp med den kostnaden också då även socialen ser fördelar med det. :)
22 jag fick inte jjälp med kostnaden för frisktandvården. Det sågs inte dom akut tandvård.
#23 Kanske olika i olika kommuner? Känner som sagt flera personligen som fått hjälp med det och har iof inte själv fått för frisktandvård, däremot för vanlig undersökning. TS får kolla vad som gäller där h*n bor :)
Kan tänka mig att det är en ekonomisk bedömning där kostnad jämförs med risk och att de som hamnar i de mittersta riskgrupperna ej anses som kostnadseffektiva, utan att det då är mer kostnadseffektivt för kommunen att ta kostnaden om något skulle uppstå. Detta är dock endast rena spekulationer från min sida.