Krav för ungdomsgaranti
Jag ställer frågan här eftersom det är försäkringskassan som betalar ut aktivitetsstöd. Så kanske någon av er har koll.
Stämmer dessa krav för ungdomsgarantin? (och för att få cirka 3000 kr/månad)
- Söka alla jobb man kvalificerar för, även om de ej är inom ens bransch. Dvs man måste söka alla okvalificerade jobb man hittar plus de eventuella man har kvalifikationer för/är intresserad av.
- Man måste söka jobb i hela Sverige.
- Man får inte tacka nej till något jobb, även om det är utanför ens bransch och man tvingas flytta för jobbet. Man får enbart tacka nej till jobb av särskilda skäl typ vissa handikapp.
Min pojkvän är inskriven i Ungdomsgarantin och till honom har de aldrig sagt att han behöver söka jobb utanför "sin" bransch, ej heller att han måste söka alla jobb han kan söka i hela landet. Jag ska skrivas in i UG snart och fick höra dessa krav av min handläggare, så jag antar att det är vad som gäller. Men är det någon här som vet säkert?
Är nog från handledare till handledare. Jag har sagt att jag vägrar flytta och tar bara jobb jag kan klara av. Dom sa: "okej men du måste ha sysselsättning 8 timmar om dagen för att få dina pengar". (Dom fixar sysselsättning om du själv inte gör det)
Är just nu på arbetsprövning på ett resursföretag medans jag söker jobb.
May the Gerbils be with you :3

Ska man vara inskriven en viss tid för att få pengarna?
#2 Cirka 3 månader för att få pengar (efter ytterligare en månad) från försäkringskassan.