Info: Intyg för förmånstagare
Facebook är ibland en bra källa att få reda på sådant som ingen annan någonsin berättar för en! Fick i söndags reda på detta:
"Jag har precis fått reda på att det finns en förmån som man kan få via försäkringskassan om man har vissa ersättningar därifrån. Det gör att du får rabatter på buss, tåg, flyg, konserter, bio mm. om man visar fram det tillsammans med ID-kort.
Fick reda på det av en tillfällighet och det är en skam att det inte finns upplysningar om det. Inte ens försäkringskassan har skrivit något om detta på deras egen hemsida! Inte ens vuxenhabiliteringen vet om eller informerar om detta.
Gör nu mitt bästa att sprida denna information och den som vill kan sprida vidare på sin sida. Blanketten begär man från försäkringskassan, kostar inget. Gäller tre år i taget. Intyget heter "Intyg för förmånstagare" blankett nr FK1999A. Räcker att man har: Ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning!!"
Gick idag in på FK och frågade om detta intyg, men fick då reda på att aktivitetsersättning inte är det samma som aktivitetsstöd = arbetslös och har aktivitetsstöd via AF (vilket jag har).
Men alla ni som har ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning kan alltså ansöka om detta via FK, antingen ringer ni och beställer hem blanketten eller så går ni in på närmsta kontor och pratar med dem där.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag pratade med dom om detta för hade hört detsamma men det fanns inget sådant att tillgå, är det nytt för i år Anne ? Vet du om det ligger en sko i bagaget för att bli beviljat detta förutom de bidrag du nämner ? Inga krav eller liknande ?

#1 Nej jag tror inte detta är något nytt för i år, om det finns några fler krav vet jag inte heller.
Var tyvärr väldigt trött idag då jag var in så tänkte inte på att fråga så mycket mer då jag fick veta att jag iallafall inte var berättigad till det pga att jag har aktivitetsstöd.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#2, Okei, tack, då ska jag utreda det här lite mer.
Det finns inga krav förknippade med intyget mer än att du har någon av ersättningarna.
Mycket märkligt att det inte fanns att tillgå när du frågade Nathalie för det intyget har funnits i många år. Jag antar iaf att det är samma intyg som jag hämtat ut några gånger under årens lopp med sjukersättning.
Jag har bara bett om att få ett intyg på att jag har sjukersättning för att få vissa rabatter och har då fått ett intyg som visar mina personuppgifter samt att jag har sjukersättning. Sen är det stämplat och underskrivet av en handläggare.
Sen har jag bara visat det vid biljettköp på sj och fotbollsmatcher där de haft pensionärsrabatt
Det intyg jag haft har varat 1 år i taget.
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det inte funnits någon info om det på FK´s hemsida. Jag fick veta det av en handläggare jag hade i början av min skada…
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#4, Det var ju underligt, ska ringa dom senare idag och be om ett sådant intyg. Mycket intressant detta, tack ska ni ha.
#4, Har du alltså fått rabatt för att se en fotbollsmatch ? Så mycket rabatt jag borde ha fått då 
Anger det här intyget om ens uppgifter och det bara är att visa upp ? Står det också på detta vad och på vilka ställe det gäller ?
Jag har visat lappen tillsammans med ID-kort överallt där pensionärer har rabatt och det har funkat. För att de ska kunna neka rabatten måste de ange att det bara gäller ålderspensionärer
Så Superettanmatcher både härhemma, i Sthlm och Falkenberg har jag gått in billigare på..
/Ingalill

Jag fick detta i samband med att jag fick en tidsbegränsad sjukersättning 2004. Tror att jag fick det utan att be om det, men där kan jag ha fel. Minnet är bra med kort.
När jag fick min varaktiga ersöttning fick jag först för 3 år sen fick jag för hela tiden fram tills jag får ålderspension.
Har fått rabatt bl.a SL och bio.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Jag har begärt det under alla år jag varit sjuk och haft sjukersättning. Jag tror det var handläggaren som berättade att jag kunde få det. Nu när jag fortfarande är sjuk, samma sjuk fast sämre, får jag det inte eftersom jag nu endast är sjukskriven tack vare regeringen. Inte heller min försäkring faller ut nu.
>>>Malum domesticum<<<

# 9 Jag fick det aldrig under alla de år jag var sjukskriven. Det var först när jag fick min sjukersättning som jag hade möjlighet att få denna förmån.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nu har jag pratat med fk och dom skulle skicka mig detta intyg och det skulle gälla i 3 år.
Kommer med lite urdumma frågor nu 
#7 Det måste väl stå någonstans om vilka företag detta gäller och i vilka sammanhang för hur ska man annars veta det ? Om jag vill se bio t.e.x. så kan jag väl inte bara visa den i kassan och hoppas på rabatt
?
#8, Så man kan även få det fram till sin ålderspension efter några varv (3 år) med detta intyg ?
#9, Nej tyvärr gäller det inte sjukskrivning.

Det har aldrig varit något problem och ingen har velat se den utom på SL när det varit biljettkontroll. Jag har aldrig visat upp legitimation.
Alla ställen som har pensionärsrabatt utom om det klart står att det endast gäller ålderspensionären.
På bio bokar man bara pensionärsbiljett. Ingen har någonsin kollat när jag gått in.
>>>Malum domesticum<<<

# 12 Ja det var ca 10 år kvar till min ålderspension så hon skrev hela tiden när jag bad om ett förnyat.
Har inte heller bahövt visa när jag åkt med SL, men man ska ha med det vid inköp av remsor osv.
Samma på bio har jag inte råkat ut för koll.
Ha en bra dag! Mongu.
#13, Bokat biljett för att se på bio ? Det har jag aldrig gjort vi har bara tittat efter vilken film vi vill se och när den visas så går vi dit och köper rätt biljett i kassan hihi.
Ska hålla ögon och öron öppna så jag inte missar detta med pensionsrabatt.
Nathalie: Precis som Berta säjer så gäller det på alla ställen där de har pensionärsrabatt om det inte står angivet att det endast gäller ålderspensionärer:)
Kul att de visste vad det var nu!
/Ingalill

Trodde att man bara kunde vara sjukskriven i högst ett år förut.
Som jag skrev har jag aldrig behövt visa ID när jag visat intyget vid kontroll på SL. Man måste INTE visa intyget när man köper remsor utan det är vid kontroll under färd.
Jag bokar alltid hemifrån så jag kan bestämma platser och betala så slipper jag köa vid bion sen. Jag vill inte hamna på ena sidan eller för nära då jag har ont i nacken.
Det här med att det gäller i tre år, hänger inte det ihop med att sjukersättningen ska omprövas vart tredje år?
>>>Malum domesticum<<<

# 18 Jag var inte helt sjukskriven hela tiden utan försökte gå tillbaka. Men jag var sjukskriven under flera år.
Ha en bra dag! Mongu.
#18, Okei, man kanske ska börja boka biljetten hemma istället, ska tänka på det nästa gång.
Min sjukersättning omprövas inte så det måste bero på annat.

Då förstår jag.
Prova. Jag tycker det funkar jättebra.
>>>Malum domesticum<<<

# 18 Min sjukersättning omprövas inte heller så det är väl därför jag fick för hela tiden på en gång.
Sen så klart att om jag skulle bli bättre och arbetsför så är jag skyldig att meddela FK och försöka jobba. Ingen skulle bli gladare än jag om under kunde ske.
Ha en bra dag! Mongu.
#22, Tänk så lycklig man hade varit att kunna försörja sig själv och få se lönebeskedet droppa in varje månad. Kan lova att jag varit lika glad som du mongu 

Ja, de som får sjukersättning sedan 2008 (tror jag) omprövas. Men det verkar inte vara mer än ett telefonsamtal eller så, efter vad jag hört.
Man har alltid varit tvungen att anmäla om man fått tillbaka arbetsförmåga.
Själv avstod jag från 25% sjukersättning under två år och arbetade istället men sen gick inte det längre utan jag fick tillbaka sjukersättningen på 100%
Trist!
>>>Malum domesticum<<<
jag har haft halv sjukersättning sedan 1 juli 2008 och det har inte blivit omprövat, det är varaktig ersättning jag har. men det blev nya regler precis efter att jag fick min sjukers beviljad, de kanske blir omprövade?

Ja. Just så är det.
>>>Malum domesticum<<<

# 24 Jag fick min sjukersättning 2007, min varaktiga sjukersättning, hade haft tidsbegränsad på två år innan.
Men det står i mina papper att de ska ompröva efter tre år så jag frågade handläggaren om detta. Hon sa att det blir ett telefonsamtal för att kolla hur man mår och om det ändrat sig på nåt sätt. Nåt mer hinner dom inte med.
Nu är det 2012 och jag har inte hört nåt från FK så det är nog så att tiden inte finns för att kolla.
Ja, jag vet att man alltid har varit och är skyldig att tala om ifall man blir bättre osv, det var mer en kommentar om min dröm att komma tillbaka i arbete. En dröm som just nu är alltför långt bort för att kunna bli sanndröm.
Ha en bra dag! Mongu.
Jag fick min sjukersättning 1999 och har bara behövt ompröva det en gång under alla år.
Skrev till FK och begärde detta intyg efter att jag också sett skicket på FB! =D Fick det idag, men står ju inte hur det används, dåligt!! Men jag kan alltså boka pensionärsbiljetter på bio, swebus, sj och alla ställen som har pensionärsrabatt bara det inte är ålderspensionärer även att jag bara är 27 år???!?? Detta låter helt otroligt!!! WOW!!!! =D

Det är nog en omöjlighet att skriva vart detta intyg gäller. För det är lite olika vad det är man ska göra. Vissa saker är endast för ålderspensionärer. Men biljett på SL gäller det på och bio vet jag. Finns säkert en massa annat också så bäst att ha det i plånboken och fråga.
Ha en bra dag! Mongu.
Vad synd att jag inte fick reda på detta när jag var sjukskriven 2007-2008.
#31 Fast denna form av intyg gäller väl inte när man är sjukskriven utan när man fått sjukersättning.
/Maria
"Sjukersättning" ingår väl? Det står det i a f i #0
Men du skrev ju att du var sjukskriven 2007-2008.
/Maria
#34 Ja…? Var det inte sjukersättning jag fick när jag var sjukskriven?
Sjukersättning heter det som förr kallades sjukpension.
Jag har numera 50% permanent sjukersättning.
Visserligen får man ju ersättning från FK när man är sjukskriven så ordet känns lite konstigt.
/Maria
Hittade denna länk om sjukersättning.
/Maria
Tack för du förklarar bumbleboo!
🙂
/Maria

# 35
Man får sjukpenning när man är sjukskriven.
>>>Malum domesticum<<<

Jag ringde och frågade om detta och då sa de att det inte gällde den som var sjukskriven, utan bara den som var sjukpensionerad. Hum…?

Jag beviljades nyligen sjukersättning och då kom kortet i samma kuvert som beslutet Yes! #41 Så är det. Ja
>>>Malum domesticum<<<

Mmmm men då stämmer det ju inte som de skriver att:
"Intyg för förmånstagare" blankett nr FK1999A. Räcker att man har: Ålderspension, premiepension, sjukersättning, aktivitetsersättning eller handikappersättning!!"
Sjukersättning har man ju när man är långtidssjukskriven också. Inte bara sjukpensionerad…?
#43 Fast då kallas det väl sjukpenning och är inget permanent så att säga.
/Maria

Nej du har fel. Sjukersättning är fd förtidspension. Är du långtidssjukskriven får du sjukpenning.
>>>Malum domesticum<<<

Som flera har sagt så är det helt rätt att man inte får detta när man är sjukskriven. När man är sjukskriven får man sjukpenning.
Ha en bra dag! Mongu.

Aha, då inser jag skillnden! :)
Jag har detta intyg sen några år tillbaka, det enda jag hittills har använt det till är att gå in på hundutställningar gratis. Skulle kunna använda det till att gå in billigare i djurparken också men eftersom jag har Lejonkort så blir det inte billigare med intyget.
Fast det är ju alltid bra att ha med sig, kan ju inte alltid veta när jag kan behöva använda det!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!