Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 239 ggr
[Lotofs]
0

Köp av bostad

Har sjuk- aktivitetsersättning och får bostadsbidrag (hyr lägenhet). Då jag snart erhåller ett arv om ca en halv miljon så skulle jag vilja flytta till annan ort och då köpa en lägenhet. Men bostsdsrätter är dyra.

Vet ni om det som sjukpensionär går att få lån hos bank på kanske ett par hundra tusen? Och vad händer med bostadsbidraget, går det fortfarande att få?

Maria
0

Bostadsbidraget är väl grundat på din "inkomst" så det kommer kanske bli ändring där en period.
Banken går ju efter din möjlighet till att betala lån och räntor.

Kan du inte redan nu höra dig för vad olika banker har för regler?

/Maria

[Lotofs]
0

#1: Hej, Maria!

Jo, jag kan höra med banken. Tänkte bara höra med er först. Som "sjukpensionär" har jag ingen jätteinkomst så bostadsbidraget hjälper till mycket. Så om man inte får det när man köper lägenhet är det inte till att tänka på köp. Men du tror man får? Sen får man titta på vad hyra och isf lån blir tillsammans.

Maria
0

#2 Jag tror det men jag är inte säker.

/Maria

[Lotofs]
0

#3: Onej tack!

Grace2009
0

Har du sjukersättning är det säkert ett bostadstillägg du har, inte bidrag. Jag skulle faktiskt ringa försäkringskassan och höra med dem, så du vet hur de tänker kring framtiden av ditt bostadstillägg. Angående lån hos banken har jag ingen erfarenhet/kunskap.