Annons:
Etikettövrigt
Läst 192 ggr
Pyttelite
2022-05-16 20:52

Vad har du för erfarenheter av Försäkringskassan?

Berätta goda såväl som dåliga erfarenheter av din kontakt med försäkringskassan.

Om du haft fler kontakter genom åren - har det förändrats till det bättre eller till det sämre?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Draken
2022-05-16 21:49
#1

Jag har egentligen aldrig haft några större problem med FK för egen del.

Däremot har vi slitit ont med barnen som har diagnoser och därav har rätt att få Vårdbidrag, eller när de blir äldre aktivitetsersättning. FK är tvärtjuriga, man skulle nästan tro att det var deras privata pengar det handlade om

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyttelite
2022-05-16 21:55
#2

#1: Det är ju trist att det ska vara så - majoriteten kämpar ju både med sjukdomar, diagnoser och att det ska gå ihop sig.

Bara att ha dålig ekonomi är ju ett stressmoment i sig och det blir man inte friskare av om man är sjuk.

Sen förstår jag att det luras och att stora summor försvinner till de som absolut inte ska få ut något på försäkringen och det gör mig förbannad.

Ibland verkar försäkringskassan vara lättlurad men de som luras är säkert mycket driftiga och experter på vad de gör.

Bra ändå att ni har hyffsat goda erfarenheter.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Draken
2022-05-16 21:59
#3

#2: Jo det är dessa som lurar systemet som ställer till det för alla andra. Jag kan förstå att FK blir snävare och drar åt kappsäcken, men det blir så fel när de som faktisk ÄR beroende av försäkringskassan, inte får den hjälp de behöver.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
2022-05-16 22:04
#4

Just mu ligger vi i "fejd" med FK så ena sonen skall få aktivitetsersättning. Han håller på att kämpa sig bort från ett djupt missbruk. Han har kommit långt, men han sliter ont, och det att han inte har någon inkomst tär hårt på honom. Han är långt från arbetsmarknaden, vilket både NPF, Habiliteringen och Kommunen har intygat.

FK skyller på att han har ett missbruk i botten, ja visst har han det, men det betyder inte att han inte skall få den hjälpen han behöver ekonomiskt. Han får lite av kommunen eftersom han är inskriven på ett behandlingsprogram, men de kronorna räcker inte längt.

Det blir så fel.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyttelite
2022-05-16 22:07
#5

#4: Jag fattar inte riktigt hur de tänker eller hur reglerna är skrivna.

För att ta sig ur ett missbruk måste man vara stark och verkligen vilja.

Det borde vara viktigare att veta att skyddsnätet fungerar än att argumentera med de som känner er son bäst.

Hoppas att det vänder.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Draken
2022-05-16 22:24
#6

#5: Jo jag vet inte riktigt hur de resonerar. Enligt den förra handläggaren, så tror de att pengarna kommer gå till droger. Men det är vi som har hand om hans ekonomi, det är VI som har tillgång till hans konto. maken fungerar lite som en God man till honom, och det är jag som har hand om hans mediciner.

Vi har full koll, ändå är de hur tjuriga som helst.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Carmarino
2022-05-21 13:07
#7

Har inte haft några problem med försäkringskassan, men så har jag inte haft så mycket kontakt med dem. Jobbade där tillfälligt under några månader och de jag jobbade med var verkligen trevliga och gjorde allt de kunde för att hjälpa folk. Fast de sa själva att de aldrig skulle kunnat jobba på den avdelning där de hanterade sjukpenningen. De tyckte också att de som jobbade där var för hårda.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2022-07-31 14:55
#8

Jag har 50% sjukersättning och har dessutom nu varit sjukskriven länge men det har aldrig varit problem för mig med försäkringskassan faktiskt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2022-08-01 11:39
#9

Jag har varit 100% sjukskriven sedan 12 Januari, men jag har inga problem med FK.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Pyttelite
2022-08-01 18:27
#10

#8 och #9 trevligt att höra positiva berättelser - hoppas att det fortsätter så.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Mia-45
2022-09-10 12:27
#11

Jag har innan inte haft probem med FK. Varken sonen eller jag.

Men nu när jag verkligen behöver deras hjälp så nekar de.
Jag har svår fibro och hamnade i utmattning för några år sedan. Sökte då sjukersättning på både 25% och 50% till slut.
Men avslag.
Jag gjorde utredning i Värnamo som FK själv begärde men fick avslag.

Nu i samma sits då mitt mående har förvärrats av att vara tvungen att arbeta 75% i över ett år nu.
Sjukskriven nu på 25% men kommer dra igång en ansökan igen.

Sonen måste gå i genom en massa igen med utredningar och samtal pga sin psykiska ohälsa som REDAN är utredd 2 ggr.
Mediciner som plockats bort av läkaren som fungerade på honom så allt förskjuts.
Nu får han inte ansöka om sjukersättning förrän denna utredningen (igen) är gjort. Herreminje säger jag bara.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: