Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Läst 237 ggr
[Mia-45]
0

Sjukersättning

Hej på er.

Jag är en kvinna på 53 år som tyvärr lider av reumatism av något slag + ryggproblem.
Har diagnosen fibromyalgi och allt har blivit värre nu.
Har under 6 års tid försökt att få Sjukersättning på halvtid men fått avslag bägge gångerna.
Har genomgått utredning i Värnamo där de anser att jag inte är fullt arbetsför men FK anser att jag är det till 100%.
Nu mår jag ännu värre än innan och inväntar nu en remiss till Reumatologen för vidare utredning. Är sjukskriven på 25% från mitt arbete.
Är alltså inne i svängen igen att nu försöka söka på 100%.
Och denna gången kommer jag inte att ge mej.

Man måste kunna leva på sin fritid också och inte bara sova.

Nån som vill berätta hur det gick för er?

Maria
0

Har du högriskskydd? Så att du slipper karensdag.
Själv har jag 50% sjukersättning plus högriskskydd. Sökte vid något tillfälle 75% men eftersom jag har skyddet tyckte de att det räckte.

/Maria

[Mia-45]
0

#1: Näää…vad 17 är det??
Hur kan man begära det?

Maria
0

Du får be din arbetsgivare skriva ut lista på din korttidsfrånvaro och så ansöka om högriskskydd. Jag minns inte riktigt om det var läkarintyg också.
Jag har haft det i flera år.

/Maria

Maria
0

Jag kan tyvärr inte länka från telefonen men sök på särskilt högriskskydd så får du massa information.
Läkarintyg krävs också ser jag när jag läser.

/Maria

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Särskilt högriskskydd för dig som är anställd, innebär att din arbetsgivare kan få ersättning för dina sjuklönekostnader om du riskerar att ha långa sjukperioder eller riskerar att vara sjuk ofta. Du som är sjuk ofta kan även slippa karensdagarna.
[Mia-45]
0

Tack!
Har sökt nu.
Var bara och gå in på mina lönebesked om när jag haft mina sukperioder.
LÄkarutlåtande finns ju redan inne hos de eftersom jag för tillfället är sjukskriven på 25%.

Tack snälla ni! Denna jäkla karensdag gör att man förlorar hur mycket pengar som helst nästan varje månad

Maria
0

Ja karensdagar är ett slukhål. Jag hade mycket korttidsfrånvaro men en mycket förstående chef tack och lov.
Det var hon som föreslog detta om jag minns rätt.
Jag har fått det förlängt två år i taget.

/Maria

[Mia-45]
0

#7: Ja Tack Maria.
Jag har så hög hyra nu så karensdagen gör att man får ont i magen varje gång. De pengarna gör mycket om de bara försvinner.
Och vi som är borta rätt mycket ska väl ändå inte behöva bli lidande.
Jag hade "bara" 9 ggrs frånvaror under senaste året..får se vad FK godkänner.

Maria
0

Hur har det gått?
Har du ansökt om högriskskydd?

/Maria

[Mia-45]
0

#9: Hej

Ja det har jag. De har längre väntetid nu så tar ett tag innan jag får svar.

[Mia-45]
0

Är nu sjukskriven på 100% tills sista november.
Min feber och värk vill inte ge med sig.
Min läkare är nu inne på att jag har ME då jag uppfyller de flesta kriterier. Men vi måste utelsuta allting annat.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.