Studera 25% med sjukpenning
Hej!
Jag är för nuläget sjuskriven 100% pga av diskbråck och andra hälsoskäl som gör att jag inte längre kan arbeta på min nuvarande arbetsplats. Oavsett vilken åtgärd vården gör under våren i form av operation eller annat så rekommenderar min läkare att jag försöker studera eller hitta ett jobb som är betydligt mindre fysiskt och tärande på kroppen. Har därför pratat med en syv och kommit fram till ett program jag vill läsa till hösten. Men nu kommer vi till problemet. Jag behöver läsa in två gymnasiekurser under våren isåfall vilket kommer vara en studietakt på 25%. Detta är såpass låg takt att jag inte har rätt att få Studiemedel från CSN. Därför undrar jag om jag ens får behålla min sjukpenning om jag skulle vilja studera dessa två ämnen under våren. Är det någon som vet? Vill ju inte stå utan någon som helst inkomst.
#0: Man får inte studera om man har sjukpenning. Om man klarar att studera anser FK att man kan arbeta. Så är regeln, men fråga din handläggare på FK om du vill vara säker på vad som gäller.
Jag tycker också du ska fråga din handläggare.
/Maria