Mellan stolarna
Pia Hertonsson som fick en pisksnärtskada i en trafikolycka 2002 har ett halvtidsjobb och resten av tiden är hon sjukskriven men neckas sjukpening, hur kan det vara möjligt ?
Hård kritik mot försäkringskassan
Detta hjälper inte den enskilda människan, inte mår man bättre av att överklaga men hoppas verkligen det hjälper.
Kan det verkligen gå så illa att man inte blir beviljad ersättning när man blivit drabbad så hemskt ?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nog är det möjligt alltid! 
Jag har både en whiplashskada och fibromyalgi, men har blivit utförsäkrad. Inte roligt alls, speciellt under den period som jag var ensamstående, med små barn, och inte fick ekonomin att gåihop. Inte är det konstigt att människor blir desperata och hotar att ta livet av sig.
När man är sjuk så orkar man ju inte slåss, för sin rätt. Jag tycker att det är ett rent övergrepp, när man tvingar sjuka människor till arbeten som de inte har en chans att klara av.
Fyyy
#2, Ja det är skandal att det ska behöva gå till på det viset, inte sjutton mår man bättre av att dom ska hålla på och strula. Stackars människor :-(
De kan neka vad som helst. Ingenting förvånar mig längre faktiskt..
Själv har jag nyss blivit beviljad vårdbidrag för min son som fått diagnosen autism.. Vårdbidrag ska ju vara en hjälp till att vårda sina barn med funktionsnedsättningar men är tydligen bara till för de med en redan hög inkomst och inga boendebidrag från f-kassan..
Jag har sjukersättning på garantinivå och därför bostadstillägg för att klara bokostnaden. Med detta "bidrag" för sonen så blir det en skillnad på 262 kr/månaden för oss att leva på. MINDRE! Bidraget är skattepliktigt vilket innebär att bostadsbidraget och bostadstillägget minskar:( Sen räknar även bostadstillägget inkomsten per år.. Så för mig som fick bidraget retroaktivt för 4 månader räknar f-kassan månadssumman bakåt i ett år. Enligt vad de sa i telefonen så kommer jag få ett beslut hem om återbetalning av bostadstillägget med 11oo kr/mån x 12 = 13 200 kr. Detta för det retroaktiva bidraget jag fått för 4 månader som var netto 6 200 kr! Jag kommer givetvis överklaga för jag vägrar samt har inte en chans att betala dubbelt så mycket som jag fått..
Avsäja mig vårdbidraget går inte heller eftersom jag då riskerar att förlora hela bostadsbidraget och bostadstillägget genom att avsäja mig en möjlig inkomst.
Så det är bara att försöka dra in på något vi knappt nu har råd med under ett år framåt.. Sen fyller sonen 19 år och är inte längre beviljad vårdbidrag…
Så det är blandade känslor att få diagnosen så pass sent som han fått. Tråkigt att inte vetat varför han mått dåligt under alla år och samtidigt lycklig över att vi "bara" får leva ännu snålare under 1 år.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#4, Oj, Men hur sjutton kan dom kräva återbetalning av bostadstilläggget och räkna bakåt ett helt år ? Vårdbidrag och bostadstillägg har ju inte med vart annat att göra och hur kan det vara 262 kr/mån mindre, det borde vara mer. Hur kan du förlora bostadstillägget för att du avsäjer dig vårdbidraget ? Bostadbidraget kan jag förstå men inte det andra. Vid sjukersättning är man berättigad extra tillägg och det räknas ju på ert boende och på vad du tjänade tidigare.
Min mamma är personlig assistent för sonen som idag är 15 år, han är utvecklingsförstörd. Hon får också vårdbidrag, hon får även ersättning för merkostnader, utöver bidraget. Hon får bostadsbidrag för boendet med. Ibland bor och vårdas han på ett elvehem någon månad men hon får samtliga bidrag ändå.
När du berättar din historia blir jag både ledsen och upprörd, förstår verkligen inte varför vissa särbehandlas medan vissa andra är det inte alls så.
#5 de påstår att de räknar den nya månadsinkomsten varje månad för tiden man är berättigad till bostadstillägg.. mitt bostadstillägg gäller från juli-juni och därför ska vårdbidraget jag blev beviljad från februari-11 läggas som inkomst bakåt till juli-10… Hur sjukt som helst.
Vårdbidraget är skattepliktigt och räknas som en inkomst så därför minskas alla andra bidrag
Eftersom jag är beviljad vårdbidraget så är det en inkomst jag är beräknad att ha så kan de straffa mig genom att ta bort skattefria bidrag om jag medvetet sänker min årsinkomst.. Enligt vad handläggaren sa i telefonen iaf.
Jag sökte även för merkostnader då sonen äter väldigt speciellt och slår sönder saker när det inte går hans väg.. Merkostnaderna räknaders till ca 14 000 kr/år men de biföll 3 000 kr vilket är lägre än prisbasbeloppet och därför inte betalas ut..
Jag fick dessutom bara 1/4 vårdbidrag då de ansåg att sonen behövde lite extra tillsyn än vad som är normalt för åldern… Han är 18 år och behöver normalt ingen tillsyn alls i förhållande till sin ålder men han är självmordsbenägen (tänker på döden hela tiden) och gör ingenting på egen hand.. han vägrar tom gå till skolan den timmen i veckan han hämtar och redovisar sitt hemarbete (han pluggar hemma med min hjälp då han inte klarar av skolmiljön med många människor) utan jag måste vara med där.
Det enda jag vågar lämna honom ensam är några timmar för att gå till nån kompis och fika.. Men det måste ske på dagar han ser ut att må bra, annars får jag vara hemma.
Allt finns med på läkarutlåtandena f-kassan fått från både BUP och BNP.
Tyvärr handlägger ju alla på f-kassan sakerna efter egen bedömning så man kan ju inte göra så mycket 
Jag vet att den som handlade mitt ärende har en kompis med en autistisk son. Den grabben har en lägre grad av autismspektrat än min och går i skolan, har kompisar, är ute och bor hos sin pappa varannan vecka och de har 1/2 vårdbidrag, merkostnader + att de fått en systemkamra av f-kassan för att grabben ska kunna fotografera som är hans specialintresse… Så f-kassan är som alla andra instanser.. Man måste ha kontakter.
/Ingalill
#6, Det är helt otroligt. Det blir ju ett rejält bakslag om dom räknar på det viset
.
Min mamma har inga kontakter, hon fick/får allt ändå men jag tror att det beror på vilken handläggare man har och känner man inget fötroende för denne har man rätt att byta till en annan och hoppas på bättre respons. Om det finns läkautlåtande som styrker din sons handikapp så måste dom ju ta hänsyn till det. Ge inte upp!
#7 tyvärr har jag inte orken att bråka med dem mer.. Jag är ensamstående med 2 barn, är själv sjukpensionär och har ingen hjälp från nåt håll så jag känner att det är bara att stå ut det året det gäller.. Däremot kommer jag ställa till ett jäkla liv om det nu är så att de ska ha retroaktivt tillbaka för ett helt år.. Då kommer jag att gå ut i tidningarna med det 
/Ingalill
#8, Förstår dig! Det är bra, kontakta Media om dom ställer till det så för dig, det ska inte förekomma. Håller tummarna att dom tänker om.
Uppdatera gärna hur det går.
Det tråkiga är väl att säkert många fler än jag råkat ut för samma sak men inte haft orken att protestera. Hade jag haft lite mer ork så hade jag bråkat rejält för att det ska uppmärksammas…
Hoppas att de ändrar sina regler så att det inte kan hända såna här "missar"..
/Ingalill
Hoppas jag också , detta får bara inte hända.