Positiv inställning
Hur jobbigt det kan vara att vänja sig vid sitt handikapp, så vill jag gärna dela med mig av hur enklare det blir om man tänker positivt, har myntat mitt eget talesätt "hellre sjuk och glad än frisk och sur, så det så".
Jag är nämligen övertygad om att en funktionsnedsättning i vissa fall kan vara en tillgång snarare än ett hinder.
Min funktionsnedsättning har till exempel gjort att jag fått ett övermänskligt mått med tålamod. För att inte bli galen på allt som inte funkar så har jag varit tvungen att träna upp mitt tålamod. Förutom tålamodet har jag blivit mer optimistisk än jag var tidigare.
Det här är en tråd som bara ska belysa de positiva effekterna av funktionshinder.
Tolkar man något på ett negativt sätt, blir det inget bra. Det blir bara fel oavsett om det gäller tekniken, livet eller funktionshindret. Skulle man tolka tekniken eller vetenskapen t ex som man tolkar sitt liv, så skulle atombomben inte blivit tillverkad. Jag menar att om folk vore som jag, skulle världen se mycket bättre ut :-)
Mycket bra skrivet. Nu när jag anpassat mig till min funktionsnedsättning på grund av min sjukdom så tar jag mig för mer nu än tidigare. Jag är ute mer i friska luften. Kan sitta på en parkbänk och bara njuta av fridfullheten.
Så visst kan saker och ting vändas till det positiva
Absolut! När man lärt sig hantera situationen och vet hur man ska anpassa sig så känns det många gånger mycket lättare.
Lyfter upp :-)

Jag har lärt mig hantera min sjukdom och lyckas leva ganska bra men jag kan inte lära mig hantera att jag ska ut i ALI och att man bedömer min arbetsförmåga om och om igen och att jag hotas med att bli utan ersättning osv osv.
>>>Malum domesticum<<<
#44, Skönt att du lärt dig hantera din sjukdom i alla fall.