Hetsjakt
Det är dags att stoppa hetsjakten på sjukskrivna i Sverige. Förra året utförsäkrades 42 000 svenskar, skickades till arbetsförmedlingen och så kallad arbetslivsintroduktion. Ersättningen är baserad på a-kassa, men långt ifrån alla hade rätt till a-kasseersättning. De fick då en ersättning på 223 kr per dag och många tvingades söka försörjningsstöd.
En färsk undersökning från Sveriges Kommuner och Landsting, (SKL), visar att var 5:e som söker försörjningsstöd är utförsäkrad.
Visst, som löntagare är är man säkert glad över varje extra krona, men inte på bekostnad av grupper som redan har det svårt.
Riv upp försämringarna i sjukförsäkringen! Gör om, gör bättre.
Jag har inte haft några problem med någon heysjakt. Min handläggare på försäkringskassan sa hela tiden att jag behövde inte oroa mig när jag undrade. Hon sa bara du är ju sjuk
Jag har inte heller haft problem men vet många som har det och det är väldigt tråkigt när det blir så.

jag har 223 kr nu!! blev ju utförsäkrad 1/6 och har även levt HELT utan pengar under hela juni månad (men ska få retroaktivt nu i juli, ca 5000 bli de totalt kusligt!!!) har haft ångest och mått hemskt dåligt!! min handläggare hade gjort sig totalt "borttrollad" sedan hon hade ringt o meddelat mig om allt i mars/april ( var t o m på semester då jag ringde i juni, men så ÄNTLIGEN alldeles sista dagarna i juni ringde hon o hade då ordna me tid på AF…)om att PENGARNA dras in den 1/6 OAVSETT hur beslut är taget eller inte…beslutet har inte kommit än!! ett brev OM ATT beslut ska tas snart, kom förra veckan , men själva BESLUTET har inte kommit än, så kan inte ens överklaga… o att överklaga de var ju oxå inom en mycket kort period… så man mår ju inte gott, precis, sommaren brukar vara den tid på året, då jag brukar må BÄST men i år har allt bara runnit förbi… mår sämre än någonsin… kroppsligt som själsligt tack vare en manipulerande psykiatiker… men de har jag ju redan förklara på en annan tråd… men som sagt man mår inte bra alls, bävar inför den snart inträdande hösten/ vintern!! då man nu inte fått "vila" från någon plåga denna gång…. otäck …minst sagt… soc har vi prata om men min sambo har i sina "levnadsförhållanden" saker som soc SÄKERT tycker han ska "göra sig av med först" och de tycker jag är hemskt oxå!!! att man verkligen ska stå på "bar backe" för att ens kunna få en tillfällig hjälp… så vi har än så länge lagt detta på "hyllan" o hankar oss fram nåon vecka till och sen får vi väl se….som sagt, sommaren har INTE funnits i mitt liv i år, känns mycket förvirrande konstigt att tänka at NU e de JULI, mitt i sommaren… då allt är som grå kall höst inom mig! känns som att det var RUNT OM, mig oxå…en mycket otäck känskla som känns enormt verklig…
Bra att hon åtminstone ringde och sa att pengarna skulle bli insatta, beslutet borde du ha fått nu, även om överklagan är en kort period så ska man hinna göra det när man fått det tillhanda, dom får skjuta fram det från det datum du får hem beslutet.