Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettsjukdom
Läst 11530 ggr
UlrikaD
0

Inte nu igen!!

Tänkte gnälla av mig lite på den nya sajten;)

Är sjukskriven sedan hundra år tillbaka, nåja nästan iallafall. Har hälften i sjukbidrag och hälften i boendestöd.

Boendestödet förnyar man ju varje år med att skicka in blanketter och kopior på massa papper.

Förra året så var jag så dålig så jag kom inte utanför dörren vilket gjorde att papprena kom in sent, jag fick hälften av mina pengar i tre månader och jag kunde inte betala hyran. Höll på att bli vräkt på kuppen. Vilket ju är en jättetrevlig stressfaktor när man ligger hemma och kräks i migränen.

Men iallafall, i år postade jag dem nästan direkt för att inte råka ut för samma sak.

Men vad händer, försäkringskassan säger att de inte fått in några papper och återigen får jag bara hälften av pengarna.

Jag ger upp, jag orkar inte bråka med det här. Tror inte hyresvärden är lika förstående den här gången. Inte för att han var det förra året heller, men ändå.

Även när jag gör rätt, blir det fel liksom:(

ivanhoe81
0

försäkringskassan delux, så har det varit för mig många gånger att jag fått skicka in 3 gånger med samma papper, eller rent av stått där då de öppnat för att lämna in dem så jag vet att de kommer fram

tror nästan att de inte orkar läsa ibland och slänger de papprena i soptunnan direkt

[Nathalie62]
0

Ibland behöver man det :-)
Tycker det är mycket dåligt av dom att slarva bort papper, har du provat skicka in dom elektroniskt istället? Fråga om dom inte kan skicka blanketten via epost så bifogar du det dom ska ha.
Förstår att du inte orkar kämpa men ge inte upp, hoppas din bovärd kan bli förstående. Det är inte ditt fel att du inte mår bra och att försäkringskassan klantar sig.

Nussen
0

# 0 Jag börjar fundera på att det är något fel på F-kassans inscanning min läkare skrev och skickade läkarintyg den 18 maj 2011 det har fortfarande inte kommit in läkaren skrev ut intyget igen och skrev under och skickade det i onsdags förra veckan men det har inte heller kommit dem till handa. Skickade du direkt till inscanning i Östersund?

UlrikaD
0

#3 Vet inte vart jag skickade det. Fick ju kuvert med i ansökan så jag postade det i det. Kommer inte ihåg vad det stod för adress på det.

Nussen
0

# 4 vad jag vet iallafall härifrån Stockholm skickas alla papper till Östersund fast man skriver en adress direkt till f-kassan så vem vet våra papper kanske är på samma stället. Jag ska ringa min handläggare i morgon och fråga vad som händer inte för att det hjälper men endå. Helt sjukt att dom halverar ditt bidrag sånt borde dom kunna fixa till men dom vill väl bara inte.

ivanhoe81
0

läste på någon sida att de som jobbar på försäkringskassan tar det väldigt lugnt och fikar mycket, en som hade haft praktik på en av kontorena skrev att de hade pingisbord och allt sådant på arbetsplatsen och var ganska mycket där

inte konstigt att det tar lång tid med vissa saker om de spelar pingis hela dagarna

TjockaBerta
0

Jag ringer alltid och kollar att de fått mina papper. Jag litar inte på dem.

>>>Malum domesticum<<<

Nussen
0

Jag har nu ringt min handläggare och hon är åter 10:00 i morgon så jag får skicka ett mejl istället. Det måste blivit något fel 2 intyg kan väl bara inte försvinna.

#7 Jag loggar alltid in med mitt bank ID (eller vad det heter)  på forsakringskassan.se där kan man se alla papper och om intyget kommit in samt ev utbetalningar.

ingann
0

Helt sjukt att de halverar bidragen!  Alla papper skickas till inläsningscentralen i Östersund (från hela landet) och därifrån ska det gå via datorn till resp handläggare. Det måste ju vara f-kassan som är slarviga för det låter otroligt att posten skulle slarva bort just dina papper varje gång!

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

UlrikaD
0

Pga denna stressen så däckade jag ju naturligtvis i världens migränanfall och kom inte iväg till försäkringskassekontoret.

Man var ju sjukskriven för en anledning liksom…

Hoppas jag lyckas ta mig dit imorgon istället.

[Nathalie62]
0

#10, Kan du inte ringa dom och fråga om du kan skicka det via epost istället ? Då slipper du bege dig ut när du inte mår bra .

UlrikaD
0

#11 De ska ha massa kopior på grejer också. Hyresavin, deklarationen och årsbesked från banken.

Vilket betyder att jag återigen måste till banken och be om ett…suck igen.

[Nathalie62]
0

#12, Jo men om dom kan skicka det som pdfl fil till dig så borde dessa kopior funka att skicka via epost till försäkringskassan också.

Nu när jag skulle förlänga mitt bostadstillägg då krävde dom också en massa papper så jag ringde och bad samtliga att skicka det elektroniskt och när jag hade allt tillhanda så förde jag bara över det till försäkringskassan sen. Det borde därför funka för dig också.

ingann
0

Hoppas du mår bättre i morgon eller att det funkar så smidigt som för #13!
Kan du göra det över internet så får f-kassan det fortare och skulle det strula i cybervärlden så är det bara att skicka en ny omgång.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

UlrikaD
0

Tänkte uppdatera här lite hur det gick.

Funkade ju inte alls att ta mig ner till försäkringskassan och de vägrade ta emot grejer via mail, så jag var inte nere förrän den 22 juni.

MEN de var otroligt snabba den här gången och jag fick mina pengar idag.

Förra året tog det tre månader innan det hände någonting.

Så äntligen kunde jag betala min hyra och sluta ha ont i magen över det här.

Ända tills nästa år när vi ska gå igenom det här igen antar jag.Flört

[Nathalie62]
0

#15, Så skönt att du äntligen fick dina pengar, hoppas det funkar bättre till nästa år. Konstigt dom vägrade ta emot det via mail, hos mig har det aldrig varit problem att sända så.

mongu
0

#6 OT Tror faktiskt inte att de som finns kvar på FK jobbar extra sakta, fikar massor, spelar pingis eller vad det nu var. Tvärtom så är dom som jobbar på de olika kontoren väldigt utsatta.

Det är inte dom som tar beslut utan dom sitter verkligen i ett mellanläge med stora krav såväl uppifrån som nerifrån.

Vet många som är utbrända av de som jobbar på FK deras ohälsa är stor. Då menar jag de som jobbar nära kunden, dvs oss.

TS trist att du inte kunde skicka in dina papper elektroniskt det borde va lika på alla ställen.

Tror att det skickas till inläsningscentralen i Östersund från hela Sverige

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

TjockaBerta
0

#17 Är man utbränd jobbar man inte.

>>>Malum domesticum<<<

mongu
0

# 18 Nej precis det är just det som drabbat även FK personal eftersom dom som är kvar efter alla nedskärningar får jobba med stora krav från många håll.

Det är stegen över den vi ser som är boven i det hela. Visst kan man träffa på bitchiga handläggare osv men oftast så är de pressade från högre ort.

Det förklarar eller ursäktar inte ett otrevligt bemötande men det är inte de som beslutar att det ska va så som det är.

Det jag reagerade mest mot var att det skrevs att personalen på FK fikar mycket, tar långa raster spelar pingis osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

UlrikaD
0

#17 Ja, jag förstod inte heller varför det inte gick. Men jag är otroligt glad att det gick såpass fort som det ändå gjorde. Fick vänta över tre månader förra året.

Stoodyear
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan informera att det finns inga långa raster eller tid för pingisturneringar på FK. Byråkrati tar tid och är oflexibelt, det är en av dess nackdelar.

mongu
0

#21 Såklart det inte finns tid till aktiviteter som ska göras utanför arbetstid.

Att säga att de fikar för länge och har pingisbord som används är bara elakt förtal.

Men som alltid när det handlar om saker där man av olika skäl inte är nöjd med hanteringen av  ens ärende så kommer det många felaktiga rykten i omlopp.

Det är t.o.m elakt förtal att påstå såna saker.

Ha en bra dag! Mongu.