Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 10606 ggr
Sindylina
1

Sjukersätning...

Jag blev uppringd av fk idag då jag sökt sjukersättning på halvtid. De ställde en massa frågor, bla om jag bor i villa el lägenhet. Hur stor villa osv? Vad har det med min ev sjukersättning att göra? Ngn som vet varför de vill veta detta?

Hur svårt är det att få sjukersättning på halvtid? Ngn som har erfarenhet?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

De gör alltid en utredning. Allt handlar om VAD du söker sjukersättning FÖR, dvs vilken skada eller sjukdom du har, som gör att du inte kan arbeta.

[Nathalie62]
0

Precis som inlägg 1 säger så måste dom utreda orsaken till om du är berättigad ersättning.

Maja2
0

Jag har halv permanent sjukersättning… och givetvis blev jag utredd, de måste ju se att jag verkligen är BERÄTTIGAD till ersättning….

Sindylina
0

Ja, det förstår jag också. Självklart. Min fråga var varför de måste veta om jag bor i villa el lägenhet, hur stor villan är osv. Vad har det med min sjukdom att göra?

Maja2
0

Beror HELT på VAD du sökt sjukersättning för. Om du tex har dålig rygg, och inte anser dig kunna arbeta överhuvudtaget, men sköter städning osv i en 7-rumsvilla… då lär du få avslag….

Minett
0

Jag fick också frågan om vad min man jobbar med…. Skulle vara intressant att veta HUR denna info påverkar beslutet om min ev ersättning! Har jag större chans att få ersättning beviljad om han arbetar med X jämfört om han arbetar med Y? Vilka yrken ökar chansen att man får ersättning och vilka minskar chansen? Någon betydelse måste det ju ha, eftersom de frågar…

Maja2
0

#6 Tror att det är bara för att de ska få en helhetsbild. Om mannen jobbar fysiskt väldigt hårt, långa dagar eller reser mycket, sånt kan spela roll, mest kring hur hushållet då sköts med städning osv, hur mycket hjälp av mannen man får med det.

Shawy
0

Dem frågade samma sak till mej och om vi hade bra ekonomi. Vad vi har för ekonomi tycker jag inte alls är en berättigad fråga av FK. Sen frågade FK om det gick bussar här och om vi hade husdjur.

Maja2
0

#8 Hur ekonomin ser ut i hushållet kan påverka måendet för alla i familjen, därav den frågan.

Minett
1

Jag har tidigare fått avslag på ansökan om sjukersättning. Min handläggare förklarade då att man bara har rätt till sjukersättning om det kan fastställas att arbetsförmågan kommer att vara nedsatt resten av livet. (Inte ens till 65 år räcker - det skulle vara resten av livet.) Har sedan dess undrat om det ö h t är NÅGON som får sjukersättning beviljad? Måste ju vara oerhört svårt att "bevisa" att arbetsförmågan inte kan förbättras t ex om 20 år…

Därför läste jag med glädje i dagens DN att Försäkringskassan förlorat i Högsta förvalningsrätten, som fastställt att "stadigvarande nedsatt" som det står i lagtexten inte ska tolkas som "livslång". Eftersom domen är prejudicerande ska den ha betydelse för alla bedömningar framöver.

FK har även fått "backning" avs rehabilitering.

Artikeln hittar ni HÄR:

Maja2
0

#10 Jag fick halv sjukersättning beviljad förra året, och det är under överskådlig framtid. Däremot görs kontroll var tredje år, för att bedöma om det är likadant då.

[Nathalie62]
0

#10, Det finns dom som får det beviljat på heltid idag men det är mycket få och precis som Maja skriver så görs det kontroll efter ett antal år för ny bedöming.

ingann
0

Jag blev beviljad hel sjukersättning för ca 10 år sedan och det omprövades var 3je år fram till för 2 år sen då jag fick det permanent…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner