Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 11959 ggr
Fridborg
0

Fråga om bostadstillägg

Är mitt i en flytt och har redan bostadstillägg och skickade in papprerna förra veckan men får imorgon bostadstillägg för den gamla lägenheten, vilken är 1100 kr dyrare än den jag har nu. Det blir alltså (om jag räknat rätt baserat på att jag fortsätter få 80% av hyran) ca 1600 kr för mycket.

Så min fråga är då om jag ska spara dessa eftersom de skickar eller inbetalningskort eller kommer de dra av 1600 kr på nästa utbetalning den 18:e december?

Fridborg
0

Skickar efter ska det stå.

Allamej
0

Informera genast om den lägre hyran och rådfråga dom för mest troligt kommer du att få betala tillbaka

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
0

#2 Tycker ju jag har gjort det med tanke på att jag ringt och skickat in alla papper som jag ska.

Självklart kommer de vilja ha pengarna, det jag mest undrar är HUR, om de helt plötsligt mitt i månaden när de fattat beslutet skickar ett inbetalningskort och ska ha pengarna genast eller om det dras på autogiro.

Allamej
0

Mest troligt får du inget bostadstillägg första månaden och mindre än du ska ha andra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fridborg
0

Baserat på?

Allamej
0

Sjukskriven sen -01 men fråga dom, ring deras växel och fråga, den är öppen

ingann
8

Får man bostadstillägg i förskott eller efterskott? Det har jag 0 koll på.. bostadsbidrag för barnfamiljer får man iaf i efterskott så det räknas på gamla hyran första månaden i en ny lägenhet…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Fridborg
0

#7 Jaha :O Nu blir man inte direkt mindre försvirrad :P

ingann
0

#8 jag förstår det;) jag hittar ingen info om det på fk´s hemsida och inte stod det nåt i mitt beslut om förlängningen heller…

men ringer du fk och frågar om det betalas ut i förskott eller efterskott så blir det lätt..

betalas det ut i förskott så ska det räknas på nya hyran och du blir återbetalningsskyldig,

betalas det ut i efterskott så ska det räknas på gamla hyran och du blir inte skyldig dem något…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Nathalie62]
0

Ditt bostadstillägg ska vara baserat från den nya hyran, den gamla borde du ha fått förra månaden. Fk får ju veta vid adressändringen när den nya hyran ska börja gälla, jag råder dig att kontakta dom så fort som möjligt så det inte blir galet.

Madameh
0

Hej  Du har fått BT för din gamla som du redan sagt upp? då får du mellanskillnaden avdragen nästa gång. du behöver inget göra. Men du måste ju anmäla flytten. Ring Kundtjänst om du är osäker. Gå vidare till tråden BT om ni vill skriva mer.