Timlön vs FK
Är det någon som har eller haft eller känner någon med timlön och med det ansökt vissa saker hos FK och fått avslag ?
nu är jag inte med riktigt.. skulle det spela någon roll om man har tim- eller månadslön? eller menar du om man har en timanställning?
Klart de är skillnad på inkomsten med tim och fast lön..
Jag ha en bekant som fått avslag på bostadsbidraget för den lönlapp hans fru skickade med var rätt hög på timlön, medans den andra som kom var lägre men dem tog den som var högst som mest inkomst varje månad 
Nu pratar du alltså om olika anställningsformer, det är en annan sak mot tim/månadslön…
eller nej, jag är fortfarande inte med :) har din bekant och hans fru fått avslag på ansökan om bostadsbidraget pga att de hade för hög inkomst ena månaden? för min del spelar det ingen roll om man har tim- eller månadslön, lönen blir ju ungefär detsamma om man jobbar eller har frånvaro. sen ska de väl gå tillbaka några månader i tiden? eller ser de på den egentliga månadsinkomsten brutto? och för mig låter det ju självklart att de går efter den månad som man haft mest inkomst isåfall. (inte det man vill, men så är det ju..)
Dem ansökte för 2012, innan dess haft bostadsbidrag 2011. Dem skickade in senaste lönelappen, men fick avslag pga den ja, ringde dit och sa att lönen efter var lägre. Då menar dom på att dem inte kan räkna på timlön, och lämnar då inte ut något bidrag.
Tyvärr verka det så ja, senaste "höga" fast den är inte hög..
jag har månadslön och sambon har timlön, vi har fasta anställningar. har dina bekanta det? eller får de jobba när de behövs bara? jag tror det är lite missuppfattningar om anställningsformen här.. ursäkta att jag tjatar, men jag vill gärna lära mig mer om hur saker och ting fungerar.
Hon har OSA med timlön, trots att det står i avtal om en fast lön.. Dem har ringt runt om det i tre månader om varför, men de är en annat ämne. Han har aktivitetersättning.
Ok, har aldrig hört talas om det så jag var tvungen att googla lite.. jag kan inget om detta, men nu har jag iaf lärt vad det är. hoppas de får hjälp av någon som kan ta tag i detta så att de får rätt hjälp.
Tagit hjälp av mig, för de orka snart inte tjabba mer med FK..
Men har inte din bekant en handläggare på kommunen, af eller annat? Vem hänvisade henne till detta jobb? Avtalet är väl underskrivet av någon7
Dem hon ringt vet inte heller 
någon måste ju veta något, någon har ju hänvisat henne till jobbet.. ring någon kommun- eller arbetsförmedlingschef. är det af som hänvisat henne dit, eller fk? eller annan kanske?
Ingen verka kunna svara på varför det blivit timlön trots att det står månadslön på avtalet med AF. AF säjer dem har inte med saken att göra.
mycket märkligt.. hade det varit jag så hade jag ringt runt överallt och rivit upp himmel och jord :) vem är det som betalar lönen? de måste ju kunna svara på detta.
tänkte på en sak till.. står det att personen ifråga har en viss summa i månadslön, eller att det utbetalas månadsvis? står det något i avtalet hur många timmar denna ska göra per månad för den inkomsten? det är lite svårt att svara på frågorna egentligen när man inte ser saker och ting framför sig :)
Dem orka inte mer, dem har ringt runt till dem som borde svarat rätt, därav slängde jag in förfrågan här. På den lapp från AF avtalet står det en summa ja, inget om tim eller så. Dem sa kommunen bestämmer hur dem vill betala ut lön. Och på nåt vis gjort de på det lägsta tänkbara..
Om det är ett kommunalt jobb oavsett timanställning eller tillsvidare så är lönekontoret skyldiga att lämna ut ett intyg/utdrag på vilken lön de betalar ut. Sen ska fk beräkna den preliminära årsinkomsten på det. Får man månadslön ska det räknas lönen x12 och timlön räknas på lönen x 12,2 (i timlön ingår semesterersättning, därav de ectra 0,2).
Summan som blir (+ andra eventuella skattepliktiga inkömster) ska sedan vara underlag för deras beräkningar.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Kopierat från FK:
Så räknar du ut din årsinkomst
Om du har lön och andra ersättningar i pengar hela året kan din årsinkomst beräknas med hjälp av den totala lönen så här:
- månadslön x 12
- veckolön x 52 eller
- timlön x antalet arbetade timmar
Om du inte har helgersättning multipliceras vecko- eller timlönen med 50 veckor respektive 2000 timmar.
Har du ett bruttolöneavdrag, till exempel om du hyr dator av din arbetsgivare, sänks årsinkomsten och din sjukpenninggrundande inkomst i motsvarande mån.
sen vet jag inte om detta har med saken att göra, det kanske någon kan svara på? (det fetade)
Vilka inkomster räknas?
Det är i allmänhet din aktuella inkomst som ligger till grund för din sjukpenninggrundande inkomst. Den kan också beräknas på en tidigare arbetsinkomst. Men Försäkringskassan kan i regel bara ta hänsyn till arbetsinkomster som:
- beräknas pågå under minst sex månader eller
- är årligen återkommande.
FK själva säjer dem inte kan räkna ut inkomsten pga den skillnad det bli varje månad..
Hur många timmar jobbar hon per månad?
Vanliga timmar, 8 om dagen, 5 dar i veckan.
Det behöver ju inte vara den exakta inkomsten.. Om jag inte kommer ihåg helt fel från alla olika blanketter jag fyllt i så står det beräknad inkomst… beräknad inkomst är vad man tror man kommer få så jobbar hon 40 tim/vecka och hon tror att det kommer fortsätta så, så bör väl inkomsten räknas på timlönen x 40 x 52? Då får de en beräknad inkomst att gå efter..
/Ingalill
Dem ha gått igenom det minst fem ggr per telefon, hur det ser ut från den lapp som skickades in då och månaderna efter. Men dem får inget bra svar ändå…
Jag får gräva mer. Tack för allt alla.
#23 precis, man gör ju en beräkning på de uppgifter man har, man kan ju inte veta om det kommer att stämma i slutändan. det kan bli mindre med.. eller mer t.o.m.
#24 ja om du kan se hennes lönespec och kontakta utbetalaren, någon måste ju veta. fk måste ju ha sina skäl med för att ha tagit sitt beslut. det kan nog inte någon här hjälpa till med, man behöver nog se pappren först och sen om det har något med själva anställningsformen att göra. hoppas att ni kommer tillrätta med detta! för ett antal år sedan jobbade jag fackligt och hjälpte många med det ena och det andra, det var jätteroligt att kunna hjälpa till, och jag gillade att luska lite, utmaningar är inte helt fel. stort lycka till!
#24 ja, inte är det lätt inte med byråkrati.. Men det är alltid bättre att ta i lite i överkant än underkant. Får man för lite bidrag får man ju underskottet vid årets slut om skillnaden överstiger 1 200 kr (iaf för bostadsbidrag) och har man fått för mycket får man betala tillbaka om summan överstiger 1 200 kr.
/Ingalill