Vårdbidrag...?
Är det någon här som har sökt och fått vårdbidrag? Jag ska ansöka om vårdbidrag för min son och vill veta lite mer om hur det fungerar. Om jag har förstått det hela rätt så kan det bli strul om man beviljas vårdbidrag och samtidigt har bostadsbidrag? Jag är ensamstående, sjukskriven och har bostadsbidrag… är det värt att söka vårdbidrag då?
Det som händer är väl att vårdbidraget också räknas som inkomst. Det måste kunna gå smidigt att uppge ändrad inkomst för att modifiera summan på bostadsbidraget om du beviljas vårdbidrag.
#1 Så det kan alltså bli så att ett bidrag byts ut mot ett annat, och att man egentligen inte får några "extra" pengar i form av vårdbidrag?
Det beror nog på hur mycket vårdbidrag du får. Man kan ju t.ex. få ett halvt vårdbidrag. Men innan du sökt vet du ju inte hur mycket du kan tänkas få. Men det är alltså vårdbidrag du ska söka, och inte vårdnadsbidrag?
Det beror lite på hur och till vad man söker, det kan ingå båda bidragen men det måste finnas mycket starka skäl. Det är viktigt att man anger exakt vad man söker för. Jag råder dig att ringa en handläggare och fråga vad ni är berättigad.
#3 Vad innebär vårdnadsbidrag?
Jag ska söka för sonen som just nu utreds på BUP. Han har ingen diagnos än men det lutar åt något inom autismspektrat/ADHD.
#5 Då är det vårdbidrag. Vårdnandsbidrag är ett bidrag på ca 3000 kr man kan söka och nyttja om istället för att ha barnen på förskola är hemma med dem.
Har de på BUP rått dig att söka redan nu? Kan tänka mig att det är lättare att få dem igenom med en faktisk diagnos.
Det måste föreligga en diagnos för att få igenom vårdbidrag, även om vårdbidraget i sig inte är diagnosstyrt, vårdbidragets summa bestäms utan hur pass mycket mertid och extra kostnader diagnosen medför för den som ansöker om vårdbidraget.
I ansökan anger man om man uppbär andra bidrag, så du kan alltid disskutera med din handläggare hur ett ev vårdbidrag kommer förändra dina andra bidrag, det är alltid bra att ha den informationen.
Jag hoppas informationen är till din nytta!
Vi har vårdbidrag för mig och min yngre bror. Eftersom vårdbidraget utbetalas tills man är 19 har jag några månader kvar. Sen får vi söka nytt enbart för min bror (som har autismdiagnos + fysisk sjukdom, jag har enbart fysisk sjukdom).
I alla fall, ett läkarintyg med tydlig diagnos där ökat vårdbehov och/eller ökade merkostnader på grund av sjukdom styrks är det viktigaste. Bilresor mm är det som brukar kosta på.
Med vänliga hälsningar
Chess
Jag fick inte reda på att det ens fanns.. Efter utredning på dotter var klar. Men fick det ganska fort godkänt pga diagnosintyget fanns till hands direkt. Dock tycker jag sådant ska informeras om under en utredning för att pappersjobb hos FK är så drygt och krånglar.. Så man är i god tid, som med barnbidraget, det söker man ju innan barnet är fött..
#9 Fast bara för att barnet är sjukt har man inte automatiskt rätt till vårdbidrag.
Med vänliga hälsningar
Chess
#10 Nej nej så klart inte! Och det är tyvärr många som får det via fusk..
Jag ansökte i februari och blev beviljad 1/4 vårdbidrag för min son som då fick diagnosen autism… Jag bad fk om hjälp med att räkna hur bidraget skulle slå ut i "rena pengar" då jag har både bostadsbidrag och bostadstillägg.. Jo, vi skulle få ca 2-300 kr MER i plånboken sa de.
MEN när allt var beviljat och klart så visade det sig att jag istället har 400 kr (+ 540 kr i csn-bidrag för låginkomstfamiljer så totalt ca 1000 kr) MINDRE per månad… Bostadsbidrag + bostadstillägg sänktes, de drog mer skatt osv…
Jag kan inte ens avsäja mig vårdbidraget nu när det är beviljat utan att isf bli av med HELA bost.bidraget och bost.tillägget då jag tar bort "en möjlig inkomst" som de uttryckte det…
Så att söka vårdbidrag är det sämsta val jag någonsin gjort
Jag tackar dock min lyckliga stjärna att sonen fyller 19 snart så att "bidraget" upphör i juni! Denna "hjälp" till barnen är alltså förbehållet dem som redan har så de klarar sig… Jag får betala för att min son har en diagnos istället
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#12 Så jobbig sits.. Dock tycker jag du skulle be en ekonom att titta igenom allt de ändå, om de skulle vara så att du ha rätt till mer, så få du det retroaktift (felstavat, vet)..
#12 Det är precis något sådant jag är rädd att råka ut för… därför undrar man ju om det är värt att söka.

Som sagt, ta hjälp av någon annan, tex kurator eller ekonom.
Jag fick hjälp av en annan, så allt såg rätt till.
Bra sajt: http://www.fub.se/radgivning/texter/48/

FK borde ta ansvar för att de räknat så fel. Om inte de kan räkna hur ska då en vanlig människa kunna räkna ut hur resultatet blir?
>>>Malum domesticum<<<
¤13 Tyvärr så är det FK som beskutar hurt stort bidrag man får så det kan ingen ekonom i världen ändra på 
#14 Ja, kolla väldigt noga så du inte åker på nån smäll.. jag hade ju iaf "turen" att det bara rör sig om 16 månader totalt… tänk också på att du blir beviljad bidraget från den månad du lämnar in ansökan och att det sen kan ta någon månad innan handläggningen är klar.. tiden mellan ansökan och beslutet innebär att du blir återbetalningsskyldig den del du fått "för mycket" på bostadsbidraget så att det inte blir en chock sen.. jag lämnade in ansökan i februari, allt var klart i maj och jag fick en retroaktiv utbetalning på 6 700 kr och fick sen återkrav på bost.bidraget och bost.tillägget på sammanlagt 5 900 kr.. csn var iaf snälla och bortsåg från att jag fått de pengarna men drog in resterande bidrag…
#16 det ligger på olika avdelningar med olika konton försvarar de sig med så då kan det bli såna missar 
/Ingalill

#17 Dålig ursäkt tycker jag. De är skyldiga att informera korrekt.
>>>Malum domesticum<<<
#18 det tycker jag med.. Hade jag fått den infon från start så hade jag aldrig ansökt om vårdbidrag.
/Ingalill
Hej Jag har tidigare läst om denna sak och följt era inlägg. Jag avråder nog från att söka för det ena bidraget äter upp det andra. Försök att räkna ut det innan du söker hur mycket du får osv. Går att göra med lite bra kontakt med en handläggare. Om du PM mej med uppgifter kan jag kolla iofs. Gör som du vill. :)
Jag ska ansöka nytt, eftersom det blivit merkostnad, har även pratat med min handläggare vid det ärendet och hon sa inga problem. Visst, mist bostadbidraget för 2012 pga lön hos partner, bostadstillägg sänktes med. Men mycket pga det som gör att v-b måste höjas med. Dock merkostnad bli jag fundersam över, för femåringen utan diagnos men annat i vården i hjälp kostar ju också en slant mer än andra.. Måste man då ha ett läkarutlåtande för femåringen, utan diagnos..