Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: ersättningar-och-bidrag
Läst 51165 ggr
Sindylina
48

Sjukskrivning deltid?

Jag har just fått en anställning på 60% efter att jag gått på sjukersättning i flera år. Nu rekommenderar min handläggare på af att jag ska söka sjukpenning för resterande 40% eftersom jag pga sjukdom inte orkar/kan arbeta mer.

Ngn som har erfarenhet av att vara sjukskriven på deltid? Hur går jag till väga? Är det svårt att få igenom?

[Lillfjanten]
4

Min erfarenhet är att det är svårt att få sjukskrivning godkänd trots bra sjukintyg, men det är ju naturligtvis olika. Men har du haft sjukersättning på heltid? Ring din handläggare på fk o prata med denne. Har du blivit utförsäkrad? sen tror jag att man bara kan bli sjukskriven 25,50,75 eller 100%.

[Lillfjanten]
1

förresten, vad roligt att du fått en anställning som du klarar av! Glad

Sindylina
1

Ja, det är underbart men jag känner att det är precis vad jag mäktar med just nu. Jag har haft sjukersättning på heltid i massor av år, blivit utförsäkrad o gått på aktivitetsstöd fram till nu.

Maria
0

Jag har varit helt sjukskriven i 10 månader men börjat jobba halvtid i december och är sjukskriven andra halvan januari ut och förmodligen även februari.. Detta är ju tänkt som en övergång bara tills jag kan jobba som vanligt.

Vad jag förstår så tänker du söka mer permanent eller?

Jag tycker också att du ska prata med din handläggare mer noga för det var ju ändå han/hon som kom med förslaget.

/Maria

Sindylina
0

Ja, jag ska kontakta min handläggare igen. En bra idé.

Jag har sökt sjukersättning, fått nej o överklagat. Men min handläggare säger att jag har rätt att sjukskriva mig o få sjukpenning eftersom jag inte orkar/kan jobba mer än mina 60%.

[Kaktuz]
0

Hel, tre fjärdedels, halv eller en fjärdedels sjukersättning kan man få.

[Lillfjanten]
0

#5 vilken handläggare säger så, af eller fk?

#6  precis, samma som jag skrev i #1 Flört

[Kaktuz]
1

#7Såg det sen (Oskyldig)

Utöver, senast idag diskuterades det tid mellan 50% och 75%, det går inte, det finns inte. Men man kan dela upp sina timmar på dagar med, gå tex tre fulla dagar och få två i sjuk.

[Lillfjanten]
1

#8 ja, det kan gå för sig i samråd med arbetsgivare o fk. Men då kan fk också undra hurt kommer sig att nan orkar jobba hela dagar och ifrågasätta arbetsförmågan, har varit med om det.

Maria
1

#8 När jag pratade med FK sist så vill de helst att jag ska arbeta kortare dagar när delvis sjukskriven.

För att t.ex jobba två hela dagar i veckan istället för 4 halva så krävs det speciella orsaker.

Jag kan i och för sig förstå det. Jag orkar ju inte arbeta helt ännu så hur ska jag då klara 2 hela dagar även om jag sedan bir ledig?

För egen del känner jag att halva dagar blir bättre rehabilitering.

/Maria

[Kaktuz]
0

Jag skulle vilja ha fyra bra jobbdagar sen ledig en fre för och hinna med allt man annars hunnit med när man vart hemma i två år.. Ha ju diagnos så de där med papperintyg är inte så stort prob. Som de är nu är det 8-15, och när jag kommer hem är jag så stressad så..

[Lillfjanten]
0

när jag jobbade halvtid (för några år sen), så ville jag byta och jobba fem timmar må-to och vara ledig fredagar, men då började fk ifrågasätta hur jag oirkade jobba fem timmar helt plötsligt? sen så tyckte de att jag skulle vara ledig onsdagar istället för att få en vilodag mitt i veckan. jag kanske t.om. kunde gå upp på arbetstid? men pl fick ringa dem och förklara varför det var lämpligare för mig att vara ledig fredagar och inte onsdagar. så det var inte lätt att få igenom det, men det behöver inte vara så för alla naturligtvis. alla som är sjukskrivna (de flesta iaf) har ju diagnoser, en eller flera. så att man har ett sjukintyg, det behöver inte betyda att man kan få sin vilja fram, fk har sista ordet. sorgligt men sant. men om du vill jobba så, så hör med fk, om de inte får veta något, så är det inte bra. är man sjukskriven och ändrar arbetstider så måste man höra med dem först.

[Nathalie62]
1

Men om läkaren anger hur många timmar/dagar som är lämpligt att arbeta, respektive vara ledig så borde det ju räcka som underlag för fk.

Det handlar väl inte om att få sin "vilja fram" utan hur mycket man orkar och klarar av och det är något en läkare måste bevisa för fk så det blir så anpassat och bra som möjligt för vederbörande.

TjockaBerta
2

Alla är sjuka på olika sätt.

En vän till mig är sjuk på halvtid. Hon har rätt att lägga ut en halvtid över en månad. När hon är bra kan hon  jobba på och under de perioder hon är dålig jobbar hon inte alls.

Det var lite krångel att få göra så men hon hittade ett prejudikat och sen gick det igenom.

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
1

#13  det är inte läkaren som bestämmer, de skriver bara vad de anser, men det är fk som bestämmer i slutänden. tyvärr så är det inte vad vi vill, läkaren vill, utan vad fk bedömer att vi klarar av. jag har haft kanonbra intyg, med utförliga beskrivningar av vad jag inte klarar av, men fk bedömer ändå att jag kan utföra vissa moment. det är inte som förr..

[Nathalie62]
0

#15, Nej det är inte som förr, det är mycket hårdare idag men det är just därför läkare måste vara tydligare med  journaler, självklart är det fk som avgör beslutet men det hänger också på hur det är skrivet.

[Kaktuz]
0

Även AF kan komma med intyg. Jag ha tex en sius, och han styr timmarna etc. Som de är nu så orka jag inte alls med 8-15. Jag sitter nästan och somna nu..

[Lillfjanten]
0

Där har vi delade meningar ;)

[Kaktuz]
0

#18 Du får gärna skriva vilken du svara med antigen siffran på inlägget eller aliaset..

Maria
0

#17 Vad är en sius?

/Maria

[Lillfjanten]
0

#19 oj, jag såg inte att ditt inlägg hamnade emellan, jag svarade på #16.

mongu
2

# 11 "Jag skulle vilja ha fyra bra jobbdagar sen ledig en fre för och hinna med allt man annars hunnit med när man vart hemma i två år.."

Kopierade från ditt inlägg i # 11.

Tveksamt om det tas hänsyn till detta. Ofta tycker jag att det räknas vad man orkar och kan jobba inte om man orkar ha olika fritidsaktiviteter.

Sen är det bättre att få en vilodag mitt i veckan för de allra flesta i alla fall. Då hinner man få återhämtning och nya krafter.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
1

#22 för mig passade det inte alls med en dag mitt i veckan för återhämtning. jag behövde tre dagar på raken, men det var inte för att jag skulle orka göra mer hemma, utan jag behövde vilan.sen beror det alldeles på vilken/vilka diagnoser man har som fk tar hänsyn till.

[Lillfjanten]
0

#24  jättebra info!

[Nathalie62]
0

#24, Skapa gärna en egen tråd TheMickiz om denna länk du skickade, då blir den tydligare att se Glad

[Kaktuz]
2

#26: Jag svarade en fråga jag fick..

ingann
1

För att återkomma till TS´s fråga…

Din aktivitetsersättning har gått ut och du är arbetslös nu, fattar jag det rätt då?  Och du har fått en tjänst på 60%?

Är man arbetslös och tar en deltidstjänst så kan man inte sjukskriva sig på övriga %, utan kan bara bli sjukskriven på den del som består av arbete.

Resterande 40% får du anmäla till a-kassan eller liknande om du är medlem där eller stå till AF´s förfogande.

Rätta mig gärna om reglerna ändrats då det är ett tag sen jag hade full koll på detGlad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Sindylina
0

Jag måste ringa min handläggare på af o fråga igen. Hon sa att eftersom jag inte orkar arbeta mer än mina 60% så ska jag inte stå till af:s förfogande utan söka sjukpenning istället för resterande procent.

Ja, du har fattat allt rätt vad gäller anställning osv. Jag kanske ska tillägga att jag anställs med lönebidrag om det nu har ngn betydelse i den här frågan, det vet jag inte.

[Lillfjanten]
1

#28  då hoppas jag att du får ett bra ifyllt sjukintyg och att din handläggare på fk godkänner det, annars sitter du mittemellan, och det önskar jag ingen.  sen kan du ju inte få 40% sjukpenning, utan det är ju 50 eller 25 %. men det kanske ordnar sig på något vis. tyvärr så har man ju läst om dom som varken får stämpla eller får sjukpenning. så jag håller tummarna för dig!

ingann
0

#29 Hoppas din handläggare kan ge dig ett ordentligt svar på det. Be även om att få det skriftligt så att du vet vem du ska hänvisa till om något skulle gå galet.

Jag vet av erfarenhet att har man inte papper på information man fått av myndigheter så slingrar de sig alltid ur felaktigheter med att "Du måste missförstått mig"..Flört

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

TjockaBerta
2

De här gränserna från FKs håll om att man bara kan var sjuk 25%, 50% osv är dumma tycker jag.

Ska det vara bättre att bara jobba 50% istället för 60% som i det här fallet?

>>>Malum domesticum<<<

[Lillfjanten]
0

#32  det har gått framåt iaf, för några år sen (eller många år sen) så fanns det bara 100 och 50%, så det kanske ändras någon gång framöver? Desstuom, något väldigt många inte vet, är att man kan sjuksriva sig själv till hälften om man behöver under högst en vecka. Om man är fullt arbetsför och inte har sjukpenning redan vill säga. Lite ot, sorry!

Maria
1

Jag jobbar ju just nu indirekt 40% eftersom jag är haltvidssjukskrivning och mitt vikariat är på 80%.

/Maria

[Lillfjanten]
0

#34  men för dig blir det ju 50% sjukskrivning.

Maria
0

Ja för mig blir det halvtid men jag har en 100% tjänst i botten så allting blir krångligt.

Idag hade vi möte på jobbet om mig så nu ska jag i februari (som jag också är haltvidssjukskriven) succesivt öka så mycket jag själv orkar och det tyckte jag var bra.

/Maria