Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: ersättningar-och-bidrag
Läst 3695 ggr
JossanH
0

Försäkringskassan påverkas?

Pratade just med Arbetsförmedlingen.. Jag har varit arbetslös sedan mitten av oktober och börjar nu jobba igen den 1 februari. Jag har 50% första månaden, 75% andra månaden och från 1 april har jag 100% fram till mitten av oktober (då det är säsongsanställning).

Det arbetsförmedlningen säger till mig är att jag måste vara inskriven och söka jobb aktivt under februari för annars kan det inverka på försäkringskassans kommande utbetalningar tex sjukpenning. Är det så?

Jag väntar även barn som är beräknat till 2 augusti och är nu livrädd att detta kan påverka min blivande föräldrapenning..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

Det stämmer som arbetsförmedlingen har hälsat dig, det får inte ens vara ett glapp på en dag för då kan man mista utbetalningar och det kan också påverka din blivande föräldrapenning så du bör vara inskriven och söka jobb aktivt under hela tiden.

Jag tycker dock personligen att det är konstigt man ska behöva söka arbete när man redan har ett som nu du ska börja på för att sen bli mammaledig i augusti, de flesta är väl hemma den första tiden ?

JossanH
0

#1 Jag tycker också att det är konstigt. Men är väl bäst att lyda.. :S

Då ska jag hålla mig inskriven även då jag jobbar 75% då?

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

#2, Jag hade hade ringt försäkringskassan och frågat om jag vore dig, då vet du med säkerhet vad som gäller i ditt fall, det är lika bra att få det bekräftat så det inte blir något galet sen.

JossanH
0

Jag kommer hålla mig inskriven (och kontakta försäkringskassan) tills jag går upp till 100%. Och söka alla möjliga jobb jag inte kommer få eller vill ha eftersom jag då redan jobbar med något jag vill jobba med.

I morgon ska jag prata med arbetsförmedlingen igen och se till så att de inte drar in min a-kassa för att jag sökt för få jobb efter det att jag faktiskt fått jobb.. Något som aldrig varit ett problem tidigare men som dom nu tydligen är petnoga med..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Nathalie62]
0

#4, Hade jag också gjort, tyvärr har det blivit hårdare idag än vad det var. Lycka till !

JossanH
0

#5 Hade ju varit skönt att veta det innan bara :S Så man vet vad som plötsligt förväntas som inte har förväntats tidigare..

Sajtvärd på Iller.ifokus