Barnbidrag
Jag läste något intressant när jag läste lite på fk`s hemsida och hamnade på Viktoria och Daniel…
I olika debatter med politiker och andra högavlönade personer så har jag flera gånger hört att man kan avsäja sig barnbidraget om man vill.
Detta är tydligen bara en skröna efter vad som står i denna artikel…
Jag tycker nog att det borde vara inkomstbeprövet. Jag tycker att ALLA bidrag, oavsett form, borde vara inkomstbeprövade.
Tillägg 2/3: Jag skapade inte tråden för att Kronprinsessfamiljen får barnbidrag utan för att jag upptäckte att det inte gick att avsäga sig det som jag trott i alla år.
Jag tycker det är en självklarhet att även lilla Estelle ska omfattas av barnbidraget så länge det finns i sin nuvarande form
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
jag tycker att det är rättvist att alla får barnbidrag, men sen kanske det skulle heta något annat istället. själv skulle jag aldrig avsäga mig pengar som jag har rätt till. det är väl oftast de som är lågavlönade som tycker att det är orättvist att högavlönade får det, men de har ju samma kostnader för barn som alla andra. tror att det ofta handlar om avundsjuka. inte alltid, men ofta.
hoppas att det kan bli en diskussion om detta i tråden vad folk tycker!
Som jag ser barnbidraget så är det ett bidrag till barnets försörjning. De flesta, inte alla, höginkomsttagare sätter undan barnbidraget till barnet blir vuxet. Det tycker jag bara bidrar till att klasskillnaderna finns kvar och dsssutom ökar då låginkomsttagare inte har råd att spara en enda krona.
Bostadsbidraget är inkomstbeprövat trots att alla har en hyra så det har ingenting med avundsjuka att göra.
Däremot håller jag med om att det är mest lågavlönade som tycker det är orättvist eftersom de (vi) ser vilken skillnad det är mellan barnen som borde ha samma förutsättningar. Barnen till högavlönade får hela barnbidraget att roa sig med medan de lågavlönade måste använda det till att kunna ge sina barn mat.
Det är min åsikt iaf:)
/Ingalill
#2 det är ju upp till var och en vad man gör för bidraget, det är lite otäckt med om man inte klarar sig utan bidraget, för barn kostar, det bör man ju vara medveten om innan de "tillverkas". nä, det här är nåt som alla har rätt till och det är fsktiskt toppen tycker jag, jag missunnar ingen dessa kronor. De högavlönade ska väl inte stragfas för att vi lågisar inte utbildade oss, startade företag eller vad det nu är. För mig är det den svenska avundsjukan helt enkelt, de som har, ska inget mer ha typ. Så tycker jag ;)
#2 missade raderna om att barn borde ha samma förutsättningar.. hur då menar du? för mig får folk göra precis vad de vill för sina pengar, många har jobbat hårt för att bli högavlönade, det ska de ha kredit för, vi har ofta själva valt hur vi vill leva våra liv. det vore nog bra om barnbidrag kunde byta namn, för som det är nu så sticker det ordet i ögonen på många.
denna fråga passar nog även på politik iFokus :)
Hette det något helt annat så kan jag nog tänka i dina banor, men ett "bidrag" ska ju vara till hjälp för ekonomin.
Självklart ska inte högavlönade straffas för att de kämpat sig till sin position, det tycker nog ingen men jag tycker nog att du drar alla oss lågisar över en kam när du säjer att vi inte utbildat oss,startat företag osv… Många av oss har inte valt det själva.
Jag kan inte svara för nån annan utan tar mig själv som exempel… Jag pluggade stenhårt på komvux, tog stora studielån under tiden och hade EN ynka termin kvar innan jag skulle börja på högskolan för att utbilda mig till socionom… Då kom mina domningar (av läkarna bedömt som förslitningsskador), jag blev opererad, läkarna förstörde alla nerver i hela armen och gav mig ett liv med ständig värk och ångest över hur jag ska klara värken.
Som "tack" för det så avslogt min begäran om försäkringspengar för arbetsskada, läkarna hävdar att min op "gick som den skulle" trots experters utlåtade om det motsatta, jag blev 0-ad på fk pga mina studieår så här sitter jag med en garantipension och gigantiska (för mig) studielån…
Så har jag (och alla de i samma situation) då valt att inte utbilda oss eller starta företag? Mitt val och arbete var tänkt att sluta i en mellanklasslön ungefär..
/Ingalill
#5 precis, det skulle bytas namn bara eftersom många förknippar det med något negativt. eller att det är något som bara lågavlönade skulle ha rätt till.
som jag även skrev i #2 vi har ofta själva valt hur vi vill leva våra liv.
jag drar inte alla över en kam, men oftast så har folk kunnat bestämma vad de velat göra av livet vad gäller utbildningar mm. så här rätt upp och ned så kommer jag inte på vad som gjort att man inte kunnat utbilda sig? eller jobbat? men det kanske jag kommer på om några timmar eller om någon påminner mig :)
nej, jag håller fast vid att alla ska kunna få barnbidrag, rik som fattig, som idag. sen kan man ju kanske planera lite när man skaffar barn, att man har jobb först, men naturligtvis så fungera det ju inte alltid så :) för mig var det iaf viktigt att göra så, för jag ville inte ha barn utan inkomst.
det finns de som har stora funktionshinder och ändå har ett högavlönat jobb och stor kompetens, sen är inte jag en av dem, men jag beundrar dem som jobbat hårt för det. är kanske lite ot nu :)
Precis, och jag skrev Många av oss har inte valt det själva
jag tycker också att man helst ska planera lite innan man skaffar barn, men ibland hjälper inte de planerna:)
Jag hade fast arbete när jag väntade min första son, när han var 3 månader förlorade företaget jag arbetade åt sitt kontrakt så hela min avdelning blev arbetslösa.
Så jag började plugga. När barn nr 2 kom så var jag på väg mot ett yrke där det alltid kommer finnas efterfrågan på personal men vad hände? jo, jag blev sjukpensionär istället
Jag beundrar också alla som trots sina funktionshinder klarar av att arbeta men tyvärr är inte jag heller en av dem
Jag är lycklig de dagar jag klarar av att göra en liten av det normala hemarbetet själv utan att kräva hjälp av barnen
/Ingalill
Det är en svår fråga om man ska räkna allt som inkomstbeprövat men jag tycker nog det är fel att det ges bidrag till dom som redan har tillräckligt ändå, många klarar sig alldeles utmärkt. Bättre att ge dom pengarna till dom som verkligen behöver det istället men det är ett dilemma eftersom det just kallas för bidrag.
#7 för mig betyder våra fetade åsikter samma sak :)
Nathalie: Ja, precis! Det är det jag menar. "Bidrag" ska vara till de som behöver det. Så just "bidrag" borde vara inkompstbeprövade.
De kunde ha kallat det "barnersättning" eller nåt, då hade det inte haft samma klang:)
/Ingalill
Lillfjanten: Jo, jag blev fundersam om varför du upprepade och markerade det
Kul att du är tillbaka här igen förresten! Även om våra diskussioner hettar till emellanåt så uppskattar jag dig och dina inlägg 
/Ingalill
Jag tycker inte att de ska ha barnbidrag, de som bara sätter in barnbidraget på ett konto tills barnen blir myndiga. Barnbidraget ska gå till barnen och deras kläder och uppehälle när de är i den åldern då de får sitt barnbidrag och inte till att ge barnen det när de blivit myndiga. Nää,Barnbidrag skulle ges till dem som verkligen behöver det. Men den som redan har pengar, den vill ha mer.
#12 ja det är väl inga fel med att vilja ha mer pengar, kan inte förstå varför många är så emot det? jag tycker att det är rättvist att alla som har barn får barnbidrag. för mig spelar det ingen roll att en del lägger undan bidraget tills de blir myndiga, det är väl bra om de kan få en start i livet utan att behöva ta lån till körkort, bostad mm?
tänk när jag var ung, då fick man 450 kr i kvartalet i barnbidrag :) jag tycker att vi i sverige kan vara glada över att vi får/fått ett bidrag öht, det gnälls mycket tycker jag.
en fråga till er som tycker att det ska vara inkomstbeprövat: var tycker ni att gränsen för årsinkomst skulle vara för att få bidraget då?
#13 Jag tycker det ska vara nånstans i trakterna av bostadsbidragens gränser ligger.
När jag var ung var det 750 kr i kvartalet och det tyckte man var enormt mycket när man var 15 och fick det själv:) Men då skulle man också köpa kläder och sånt för det. Sen blev det den summan varje månad och man var hur rik som helst
Men det var inget man bara fick slösa bort på ren skit som många ungdomar gör idag.
Mina ungar får ofta höra att "när jg var i din ålder…" haha
/Ingalill
#12 Själva grejen att alla barn får något tycker jag inte är fel, däremot att det räknas som ett bidrag. Det kunde döpas om till barnersättning, barnpeng eller vad som helst utom bidrag och så kunde de införa ett inkomstbeprövat bidrag till de med lägst inkomst.
/Ingalill
#15 du menar att borde finnas ett "bidrag" som nuvarande barnbidraget plus ett som är inkomstbeprövat? eller menar du att dagens barnbidrag skulle döpas om och enbart vara inkomstbeprövat?
ja när en annan fick barnbidraget varje kvartal, då åkte man till Gul & Blå för att köpa jeans, och en t-shirt, sen var pengarna slut :)
jag själv började ge min tonåring barnbidraget vid 15 år, det blev billigare för mig :) jag tycker att det skulle behöva ökas åtminstone med 100 kr om året, det har stått still alldeles för länge. man får inte mycket för 1050 kr. samma med studiebidraget som är lika stort. det räcker inte långt..
flerbarnstillägget kunde man däremot ta bort tycker jag. det räcker väl med 1050 kr per barn?
#16 Ja, en peng som alla får och en för de absolut mest behövande. Det finns så många barn i vårt land som aldrig får ett nytt klädesplagg, en ny leksak, får följa med på klassutflykter osv pga att familjen inte har råd….
flerbarnstillägget tycker jag med att det ska tas bort. Borde det inte vara billigare att ha fler barn? Då kan de ju ärva kläder o sånt av varann, iaf innan de kommer i åldern då kläderna slits ut, det är billigare att göra storkok per portion än småkok osv…
/Ingalill
#17 så tänker jag med med flera barn. jag är yngst av fem, och jag fick inte nya kläder alltför ofta :)
vad gäller fattiga föräldrar, då finns det ju soc och fonder att söka om det är så illa. men då kan man ju också undra varför de har det så dåligt ställt. men det är en helt annan fråga :)
Jag är nr 2 av 4 systrar och vi fick heller inte en massa nytt.. Det var när man behövde, inte annars. Inte som nu när man går förbi ett skyltfönster, ser nåt snyggt och går in och köper det:)
Visst finns soc, men det är ju också ett bidrag:) Ett alternativ som många undviker eftersom man måste redovisa hela sitt liv för dem.
Jag har varit där en gång i min ungdom och aldrig mer.. När jag precis fått min skada och fk strulade med min utbetalning av sjukersättning så bad jag dem om ett lån till blöjor. Svaret jag fick var att jag skulle gå och stjäla ett paket för de var inget låneinstitut. Så nästa gång min inkomst strulade så valde jag hellre att äta riktig mat på helgen och endast lite makaronsoppa i veckorna under flera månader för att maten skulle räcka till barnen vilket antagligen medförde massa näringsbrister eftersom jag alltid var trött och hängig…
/Ingalill
Jag anser definitivt att barnbidraget borde vara behovsprövat, dock med en relativt hög "gräns" för att få ut det, någonstans omkring däromkring du börjar betala statlig inkomstskatt. Låg och medelinkomsttagare får ta del av bidraget, dock ej höginkomsttagarna.
Jag kan inte se anledningen till att de som ej har/vill skaffa egna barn skall betala för höginkomsttagarnas barn, mer än de redan gör genom vård, skola och barnomsorg… (Skulle befolkningskurvan åter utvecklas kraftigt negativt så kan jag omvärdera detta, det finns dock inga sådana tecken i dagsläget.)
Att som Lillfjanten anse att det är rättvist att höginkomsttagarnas barn får summan av hela barnbidraget på ett sparkonto den dagen de fyller 18 år och därutöver har fått allt annat under hela uppväxten ur föräldrarnas övriga medel är för mig konstigt! Framför allt när samma person tidigare i debatten hävdade att du skapar ditt eget öde genom att studera/starta företag, jag kan inte riktigt se det som en bedrift att bli född in i rätt familj. Bidraget är som sagt riktat mot barnen, därmed anser jag att rättvisan skall finnas mellan barnen, ej mellan föräldrarna. Även låg- och medelinkomsttagarnas barn skulle troligen uppskatta att kunna ta ut drygt 200 000 kr från ett sparkonto (mer om pengarna är placerade i fonder/aktier med bra avkastning).
#20 :) jag tycker det är konstigt att höginkomsttagarna inte skulle få bidraget som alla andra. jag får betala saker via skatten som jag inte nyttjar, vårdbidrag, socbidrag, mm. dessutom så får de som räknas som höginkomsttagare redan betala högre skatt. för mig är det bara ren avundsjuka faktiskt! och jag vet att jag inte är ensam att tycka detta, men vet också att många absolut inte håller med! :)
det är ingen bedrift att bli född "i rätt familj", men varför ska man straffas för det? sen är det ju så att de flesta faktiskt har kunnat påverka sin utbildning mm. och kunna få ett bättre jobb..
men de får gärna byta ut "bidrag" till ett annat ord eftersom det sticker många i ögonen.. för mig är det fortfarande den svenska avundsjukan som hörs på många håll. och nej, jag är INTE höginkomsttagare, jag har halv sjukersättning, jobbar halvtid när jag inte är sjukskriven den halvan också, och det går runt precis till nästa lön. däremot har min sambo ca 150 000 kr mer om året än mig, och jag ser hur mycket skatt han får betala, och det försvinner mycket.. har han fått lite extra i plånboken pga ackord, så försvinner hälften där i skatt mm..
Lillfjanten; varför skulle du få bidraget när de inte behöver det, "knappt märker av det"? Jag förespråkar en stor omfördelningspolitik. Avundsjuka är det inte, inte från min sida i alla fall, jag har alltid försörjt mig själv, studerar nu till ett yrke med relativt hög ingångslön. Min ekonomi är jag inte orolig för, däremot så anser jag att alla människor är lika mycket värda, även de som har otur i livet och väljer fel, födds med eller drabbas senare av sjukdom eller olycka… Jag anser inte att livet skall "ta slut" för att du blir kroniskt sjuk till exempel, de som behöver hjälp skall få den.
Nu vet jag inte ens hur du menar, du kan inte som spädbarn påverka vilken familj du födds i, du kan inte arbeta nämnvärt för din utbildning när du är 5 år gammal eller få ett "bättre jobb" när du är 15 år. Det är ren tur, och ger ej likhet och rättvisa. Att de som troligen haft mer under hela uppväxten och kan räkna med ett fortsatt stöd när det behövs, dessutom skall få ut ett konto på drygt 200 000 kr är för mig inte rättvist. Det handlar heller inte om prestationer eller något som du själv kan påverka.
Dessutom missar du i din diskussion om att alla kan påverka sin egen situation en viktig sak, samhället behöver människor på alla positioner, inte minst lokalvårdare och vårdbiträden/undersköterskor… Skulle samtliga "arbeta sig upp" till höginkomstyrken skulle Sverige avstanna och upphöra att fungera.
Ja, men du får ju fortfarande ut en ökning, även efter skatt. Du ser för övrigt aldrig pengarna oskattade om han inte arbetar på egen firma. Jag betalar gärna skatt för att förbättra samhället, vården för de äldre, skola och även annan vård givetvis. Har du en timlön på 190 kr (ungefär 30 000kr/mån) så får du ut drygt 90 kr per timma efter skatt du arbetar extra, plus eventuell övertidsersättning. Detta är väldigt nära de ungefär 100 kr/tim som vårdbiträden har som ingångslön före skatt (ofta fram tills de vidarutbildar sig till USK). För mig är skatten för höginkomsttagare inget problem.
#22 därför att det är så bestämt att alla föräldrar ska få det, så enkelt är det (för mig). den dagen det blir behovsbeprövat, då är det så. men jag har väl aldrig sagt att man som femåring ska se över sin framtida utbildning? däremot så har man valmöjligheter när man väljer gymnasium osv, och som jag skrev, så har de flesta möjlighet att påverka sin framtid. inte alla.
om man vill jobba med sjukvård, ja då utbildar man sig till något inom vården, vill man jobba politiskt, ja, då blir man involverad i politiken osv.
nej, jag förstår att skatten för höginkomsttagare inte är något problem för de flesta, men det är inte roligt när nästan halva inkomsten försvinner emellanåt. men jag förstår också att många som har låg inkomst tycker det är rätt åt dem som tjänar mer. för varför ska andra ha det bättre? nej, jag står fast vid min åsikt, det är mycket avundsjuka i detta land. jag struntar fullkomligt i vad andra tjänar, läser aldrig några löjliga taxeringskalendrar osv, utan var och en sköter sitt, och har någon rätt till ett bidrag här och där så varför inte? jag missunnar ingen något de har rätt till! :)
sen finns det faktiskt de som inte är födda med silversked i mun, utan har arbetat sig upp, och varför ska folk vara avundsjuka på dem? nej, heder åt dem som orkat och kämpat sig till vad de är idag!
Lillfjanten; ja, självfallet skall de regler som finns följas, har aldrig sagt något annat. Däremot kan du anse och arbeta för att lagar och regler skall ändras, annars hade vi fortfarande haft en lag som kriminaliserade homosexuella och som tillåter barnaga. Så jag arbetar gärna för förändringar!
Du kan inte påverka vilken familj du födds i eller dina föräldrars ekonomi (utom i ett extremt fåtal fall). Nu handlar den diskussionen om "bonusen" på 200 000 kr som vissa barn kan hämta ut.
Hur kan en skatt som drabbar dem med en inkomst på 401 100 kr/år vara ett problem? Du tjänar då 33425 kr/mån eller 208 kr/tim, under dessa gränser så betalar du ingen statlig inkomstskatt… Med andra ord får du efter skatten ut minst 104 kr/tim, lika mycket som grundlönen före skatt för de yrken med lägre lön.
Din diskussionsmetod, eller livssyn är väldigt märklig och påminner mycket om diktaturiska staters andemening, "det är som det är, då accepterar vi det"…
Har de rätt till bidrag så har de? Ja, men åsikten kring detta? Hur reglerna ser ut kring detta känner vi alla till, men vad är din åsikt kring dem? Något som borde ändras eller anser du att reglerna är bra som dem är idag?
#24 nä, jag har inget som helst behov för att arbeta för förändringar, det låter jag de valda politikerna jobba för :) för mig är inte barnbidraget någon bonus, bara för att många kan lägga undan det åt barnen tills de blir större. sen så är jag inte så intresserad av timlöner osv, utan det är den generella frågan, borde högavlönade få barnbidrag? och jag ser inga som helst problem med hur systemet ser ut idag. jag tycker din livssyn också är märklig, men hur skulle det se ut om alla tyckte lika? skrämmande..
precis, det är som det är, och jag ser faktiskt inget negativt med det, så ja, jag tycker att reglerna är bra som de är. däremot kunde jag ju tycka att bidragen kunde höjas lite oftare :)
Vill bara infilka att det är bra om ni håller diskussionen på en trevlig nivå, man har rätt att framföra sina åsikter på ett sakligt sätt, fortsätt så. 
har vi inte varit trevliga då? :)
#27, Jo det var därför jag skrev att ni skulle fortsätta på den trevliga nivån, beklagar om det lät missvisande.
Lillfjanten; alla faktorer påverkar och är beroende av varandra. För mig är timlönen definitivt en faktor, när du säger att mycket av de intjänade pengarna äts upp i lön så är det lättare om man ser det hela på en lägre nivå, det är mer talande och lättare att analysera när man ser det hela på marginalnivå.
Att du är nöjd med systemet som det är idag kan jag absolut acceptera, men att säga att man inte har en åsikt för att det är som det är så är det märkligt… Du röstar ju på politiker för att de skall behålla makten eller oppositionen för att du vill ha en förändring. För att kunna rösta så måste man veta vad partierna står för, och vart du själv står i frågorna som för dig är viktiga och avgörande.
Att säga att saker är som de är, det är för mig att motarbeta demokratin.
#28 jo det var väl en liten liten liten hint där tror jag :) ingen fara!
#29 jag har inte röstat på någon för att få en förändring av barnbidraget, så att bara en del ska få det.. :) en del saker är bra som det är, en del inte. och då röstar jag på de politiker som vill förändra de saker som jag tycker är viktiga. och för mig är det inte att bara en del ska få barnbidrag. en åsikt har jag ju, och det är ju att jag tycker att alla ska få barnbidraget. det har även hänt att jag inte röstat alls, då jag inte gillat något partis program. men förändringar kan vara bra, men inte alltid.
min åsikt är fortfarande att många är avundsjuka för att andra har det bättre. mycket vill ha mer. än sen? nu vet jag inte om vi är lite ot här, men jag tror att vi har fått våra åsikter sagda. märkliga eller inte, men så är det :)
den sista meningen är lite knepig att tyda, måste man ständigt förändra saker och ting? får/ska man inte vara nöjd och tycka att saker är som de är och bara gilla läget?
Lillfjanten; nej, självfallet behöver du inte alltid förändra, men det lät på ditt tidigare inlägg att "det var som det var och därför var du nöjd". Är du nöjd därför att du håller med om de regler som gäller så är det en helt annan sak… =)
Mycket vill ha mer gäller enligt mig höginkomsttagare som vill ha barnbidraget. Varför människor som har det sämre ställt skall bekosta deras barns sparkapital kan jag ej förstå… (Detta gäller då de som sätter undan pengarna åt barnen, däremot anser jag att det skall vara behovsprövat för alla.)
#31 ja i denna fråga om barnbidraget, det är som det är och jag tycker att det är ett bra system. det var så jag menade. jag är inte nöjd över allt här i sverige, och då röstar på det parti som stämmer överens med mina värderingar. är det inget som passar mig, då röstar jag inte alls.
jag kan däremot inte förstå vad folk har med att göra vad andra gör med barnbidraget.. det är upp till var och en. jag satte undan några hundra varje månad och det är bra till körkort, oförutsedda händelser/inköp mm. i slutänden så är det barnen som ändå får det. om man ska vara lite ot och hårddra det, så förstår jag inte varför många som klagar över att höginkomsttagare får bb, röker, dricker, slösar pengar på annat, och sen klagar. det finns många som gör det, och då kan man ju börja tänka på vad man själv lägger pengarna på.
sen kan jag inte förstå varför folk har något emot att "mycket vill ha mer". nu är det ju så att alla får bb, och det är rent ut sagt skitbra tycker jag! jag får inte bb längre, men jag har alltid tyckt att det varit ok, det är lika för alla, och det är väl bra tycker jag att något är det. :) i sverige verkar det vara så fult att en del har mer pengar mm. tråkigt tycker jag.

Lillfjanten; vi har olika åsikter och sätt att se på saker helt enkelt. Jag kan inte se anledningen till att höginkomsttagare har någon anledning att få barnbidrag. Jag anser inte heller att du har presenterat någon egentlig motivering till varför de skulle få det…
Jag har aldrig gnällt om vad höginkomsttagare gör med sina pengar. Möjligen att jag gnällt över de som lever på kommunens försörjningsstöd och röker ett paket om dagen, och samtidigt gnäller över sin ekonomi. Däremot är jag emot kapitalism där pengar är målet i livet, det är inte pengar som är det viktiga, däremot kan ge de ett mervärde och är absolut inget fel att ha dem, men inte på bekostnad av familj och vänner.
Jag anser väl att ett barnbidrag ska vara för att hjälpa till med att försörja barnet, inte lägga på hög tills de blir vuxna. Vafrör är annars bostadsbidrag till barnfamiljer inkomstbeprövade? Borde inte alla, med Lillfjantens resonemang, bara behöva betala en del av sin hyra?
Vad folk sen gör med sina egna ihoparbetade pengar bryr jag mig inte ett dugg om oavsett om de festar upp dem eller bränner upp dem. Jag reagerar mer, precis som Moa, på om någon som går på bidag slösar bort pengarna de fått för att försörja sig/sin familj på.
Går man på tex soc-bidrag så får man nog välja bort cigaretter, sprit, spel osv tills man har en egen inkomst som man kan disponera utan hjälp.
För mig är ett bidrag något man ska få för att klara det vardagliga livet. Oavsett vilken form det är på bidraget.
Men alla har olika syn på det och det är det som är det fina med Sverige. Alla har rätt till sin egen åsikt
Kul att se att det blivit lite diskussion här igen
/Ingalill
#34 egentlig motivering? måste jag gå igenom halva sveriges ekonomi för det? jag tycker att det är en rättvis utbetalning helt enkelt, alla är föräldrar och har kostnader för sina barn. jag tycker inte att de som tjänar mer inte ska få dessa pengar. men du får anse precis vad du vill, precis som jag gör det! :)
det är alltid lika intressant att höra vad folk "anser" om ens åsikter bara för att man inte följer strömmen :)
jo, jag tycker att det är gnäll, när det klagas på att folk kan lägga undan sina pengar, för de måste ju ju göra av med varenda krona som en annan, annars är det ju orättvist!
vad gäller soc.bidrag så är det en annan fråga, så vad jag tycker om det, tänker jag inte gå in på i denna tråd.
jag gillar kapitalism! om jag hade pengarna förstås, men det är väl bra att folk konsumerar så att staten får in pengar? med pengar kommer man långt, och jag önskar att jag hade valt en annan väg i ungdomen :) sen vad du pratar om på bekostnad av familj och vänner, det vet jag inte vad du menar faktiskt..
#35 det är ett intressant ämne och det är kul att höra vilka åsikter folk har :)
Lillfjanten; i just denna fråga så följer du strömmen i betydligt större utsträckning än vad jag och ingann gör tror jag… =) Däremot har jag och ingann väldigt skilda åsikter om hur pass stort behovet skall vara för att utbetalning skall ske…
Ja, men hur kan du anse att det är rättvist att vissa 18-åringar får ut ett konto med drygt 200 000 kr och andra inte? Detta är ju inget som 18-åringen själv kan påverka eller förtjäna, utan beror endast på föräldrarnas ekonomi. Att sedan de som får ut pengarna på detta sätt inte sörjer för det, självfallet inte, men att kalla det för rättvist?
Sedan halva Sveriges ekonomi? Jag förstår inte vad du syftar på med det…
Jag kan inte se det som en helt annan fråga, alla frågor hänger ihop och är beroende av varandra… Det är två olika former av bidrag.
Om du vill komma framåt så måste du i många lägga ned väldigt mycket dit och engagemang på ditt arbete och dina investeringar, detta är tid och engagemang som måste tas någonstans ifrån och har en alternativkostnad i form av det som du istället för att arbeta över skulle kunna lägga denna tid på, barnens fotbollsmatch, en god middag med vänner eller en skogspromenad med hunden till exempel… Detta gäller inte alla, men vissa offrar mycket för sitt yrke och ger sitt arbete en extremt stor del av sin tid.
Jag har inte sagt något om konsumtion, konsumtion måste dock ske med ansvar, för vår statskassa är konsumtion av godo, däremot lever vi i en värld där miljön lider något enormt av vårt slit- och slängsamhälle. Dessutom är resurserna och konsumtionen otroligt snedfördelade över jordens befolkning. Jag kan inte säga att konsumtion är av godo punkt, det krävs många variabler som måste ställas mot varandra och vägas noggrant.
#37 okej, de jag har pratat med har iaf varit emot att alla ska få bb, det borde behovsprövas menar de, så jag trodde faktiskt att de flesta tyckte så :)
jo jag tycker att det är rättvist, för det är upp till föräldrarna vad de gör av bb, alla får bidraget, sen är det upp till var och en och göra vad de vill av det. det är bara att gratulera dem som har kunnat spara varje öre till barnen!
i denna tråd så är det bb som diskuteras, borde det behovsprövas eller inte? sen om du vill prata socbidrag, så kan du ju starta en tråd om det, för det är inget som alla får, utan det är ju ett bidrag som är behovsbeprövat. enda liknelsen är att orden slutar på -bidrag :)
jag håller mig till trådämnet, det blir lite väl stora utsvävningar annars tycker jag..
#38, Mycket bra att du påpekar om vad ämnet i tråden rör sig 
Jag kommer aldrig förstå mig på det där att det skulle vara något positivt att diskutera varje ämne isolerat. Allt faktorer påverkar varandra och är beroende av varandra. Paralleller kan dras i samtliga diskussioner. Sedan att säga att det skulle vara utanför ämnet är också märkligt när diskussionen handlar om behovsprövade bidrag…
#40, Det kan lätt gå överstyr om man ska börja diskutera annat, då är det säkare att starta en egen tråd.
#40 okej. det kanske hade varit ett lämpligt ämne på politik-sajten, på fria diskussioner?
Lillfjanten; varför skall alla diskussioner föras på politiksajten? I stort sett alla ämnen du kan komma på går att koppla till politik på ett eller annat sätt…
Just i dessa fall rör det bidrag som på ett eller annat sätt är kopplade till försäkringskassan (barnbidrag och bostadsbidrag utbetalas därifrån, försörjningsstödet kräver in uppgifter därifrån), det känns för mig givet att detta är en lämplig sajt att föra de diskussionerna på… Vill de endast ha fakta rakt upp och ned så kan du lika gärna läsa på försäkringskassans hemsida.
Nathalie62; hur menar du med gå överstyr? En diskussion byggs på och utvecklas, det är det som är en diskussion, att säga ja och nej mot varandra i 20 inlägg blir ganska intetsägande, eller hur?
#43, Jag tror bestämt att du vet exakt vad jag menar när trådar går från ämnet och spårar ur. Självklart är det diskussioner på ett forum men man bör hålla det på en trevlig nivå även om åsikterna skiljer sig markant från varandra. Det gäller att vara saklig och konsekvent och det betyder inte att det bara är ja eller nej.
Jag föreslår att du startar en egen tråd som handlar om socialen så håller vi denna till barnbidrag.
Jag har ingen egentlig lust att diskutera socialen, jag har ingen aktuell frågeställning som är aktuell för socialtjänsten förtillfället. Däremot är det en faktor som är värd att ta upp i diskussionssammanhang om nivåer för behovsprövade bidrag.
Nej, jag har aldrig sett några problem med trådar som diskuterar mer än ett ämne, det är de diskussioner som vandrar vidare och blir breda som jag anser är givande och utvecklande. Det vore skillnad om en person ber om hjälp med ett specifik fråga och ej får denna besvarad.
För övrig så läser ni ingressen till diskussionen så står följande "Jag tycker nog att det borde vara inkomstprövat. Jag tycker att ALLA bidrag, oavsett form, borde vara inkomstbeprövade." Det finns inget som säger att denna diskussion uteslutande bör handla om barnbidrag, inte ens om man skulle tillämpa er mer begränsade syn på diskussioner…
#43 alla diskussioner har jag väl inte sagt? men eftersom det här ämnet flyter ut mer och mer så tyckte jag att det skulle kunna passa där. dessutom så är det ju inte fk som utbetalar socbidragen, så jag håller mig till bb och fk :)
tror att det redan finns trådar som handlar om bostadsbidrag? men som sagt, jag håller mig till ett ämne i taget, så för min del är andra bidrag slutdiskuterade i den här tråden.
#45 och sen om du läser längst ner i ts, där står varför hon startade tråden och vad den egentligen skulle handla om.
Lillfjanten; läste du ingressinlägget, där tas samtliga bidrag upp, ej endast barnbidrag. Ska du hålla dig till sista meningen i ingressinlägget då har du ju varit OT hela debatten, då den tankegången lyder "Tillägg 2/3: Jag skapade inte tråden för att Kronprinsessfamiljen får barnbidrag utan för att jag upptäckte att det inte gick att avsäga sig det som jag trott i alla år." Har du endast diskuterat möjligheten att avsäga sig barnbidraget? Nej, jag tror knappt någon nämnt det i diskussionen då det funnits intressantare perspektiv och synsätt…
Varför skall du diskutera bostadsbidraget i en annan tråd? Detta är en tråd med frågor om bidrag skall vara behovsprövade eller ej. Det är huvudfrågan. Om du inte kan bemöta argument, säg då det istället för att hänvisa till en separat tråd. Skulle jag starta en tråd för att dra en parallell till en annan tråd och säga att det i den tråden "borde fungerar på ett liknande sätt som med bostadsbidragen, men inte riktigt?" Jag tror många skulle bli extremt förvirrade av 20 trådar som samtliga hänvisar till en tråd, även när vissa av trådarna enligt dig måste ligga på andra sajter? Särskilt när många inlägg kommer att lyda exakt likadant i samtliga trådar.
För att inte säga att det är ganska intetsägande och mycket märkligt att ersätta en konstruktiv diskussion kring ett intressant ämne med en diskussion om det går att diskutera eller inte… Jag återgår hellre till grundfrågan.
#47 jag vill inte diskutera bostadsbidrag öht.. detta handlade om barnbidraget, och jag förstår ärligt inte varför man inte kan hålla sig till det ämnet? jag tror däremot tvärtom, att många trådar, en för varje fråga istället är bättre. iaf för mig :)
men nu är det som det är, vi tycker helt olika och det är bra med det. man ska respektera andras åsikter, men vi behöver absolut inte hålla med varandra. nu har jag lyft mina åsikter och är nöjd med det, så jag överlåter till andra att diskutera vidare!