Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: bra-att-veta
Läst 3262 ggr
julklappen
0

vart kollar man det?

Undrar var man kan kolla om ens chef betalar in till min pansion? Har gått nu på lönebidrag i över 5 år och är inte anställd,det finns inga kolektivavtal(som min chef går ut med att det finns här på mitt arbete) Har hört att det är lag på, att företagen måste betala in till de som arbetar på företagen. Vad gör jag annars? Har pratat med arbetsförmedlingen om att jag inte längre vill va kvar på detta arbete, jag får inte heller ut den lön som jag är berättigad till och arbetsförmedlingen bryr sig inte.(har varit förut med i facket men nu har jag gått ur det, eftersom att facket brydde sig inte_det finns inga kolektivavtal) Kan jag kontakta någon för att få hjälp? ( detta undrar min dotterhon är inte med i iFokus.)

ingann
0

Om jag inte har helt fel så betalas endast pensionsförsäkringen in för de anställda på företagen. Om du går på lönebidrag är du inte anställd och får därmed ingen insättning till pensionen.

Så har jag fått det förklarat för mig men det behöver nödvändigtvis inte stämmaGlad

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Lillfjanten]
0

kan denna text vara till någon hjälp?

själv har jag suttit för länge vid tv:n och har svårt att läsa allt text Flört

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000476/lonebid_ag.pdf

[Lillfjanten]
0

hur har utbetalningen av lönen fungerat tidigare? det finns väl ett anställningsavtal (någon form av ett sådant i alla fall)? står det inga uppgifter på deklarationspappren om pensionsavgifter och i det orangea kuvertet? om du inte får någon respons hos arbetsförmedlingen, ta med någon person till som stöd ifall du känner det som att du inte tas på allvar, kanske även spela in samtalet?

[Nathalie62]
0

#3, Mycket bra råd där Lillfjanten Glad
Själv har jag tyvärr ingen aning.

julklappen
0

Tack för svar.