Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettövrigt
Läst 4876 ggr
ingann
1

Borta några dagar

Nu kommer jag vara borta några dagar härifrån. Jag ska in på sjukhuset en sväng och hade tänkt låna med mig sonens dator men det blir för mycket att få med hem sen när jag inte får lyfta ellr bära mer än vikten av ett mjölkpaketFlört

Men jag räknar med att vara hemma på onsdag igen.

Hoppas ni alla kommer få underbart väder och har det kra!

Kram

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Moa-]
1

Lycka till och hoppas att de lyckas bra med vad de nu ska hitta på! =)

[Nathalie62]
1

Lycka till ingann, hoppas allt går bra, känn ingen press, återkom när du orkar, kram !

Maria
1

Lycka till säger jag också med vad du än ska göra.

/Maria

[Nathalie62]
0

Hoppas du har det okei, saknar dig ingann Kyss

ingann
0

Nu är jag tillbakaSkrattande Jag kom hem sent igår på eftermiddagen så då blev det bara att hämta ut medicinerna, kolla lite facebook, äta lite soppa och hoppa i säng. Men nu känns det lite piggare Glad Spänner lite i agrafferna men det är väl som det ska efter vad de sagt.

Jag ville inte säja så mycket innan jag åkte ifall det skulle hända något som stoppade min operation men nu är det klart. Jag gjorde en gastric bypass i måndags eftermiddag så nu blir det att ruta in dagarna med många små måltiderFlört Det är nog det jag tycker är svårast.

Tack så jättemycket för era gulliga kommentarerKyss

/Ingalill

Maria
0

#5 Åh, lycka till får jag väl sägaGlad

Inget kul med ingrepp men hoppas på goda resultat.

/Maria

ingann
0

Tack bumblebooGlad

Min rumskompis var orolig inför operatioen men hon glömde en del av sin oro för hon hade så kul åt att jag muttrade så dant åt läkarna och sköterskorna hela dygnet föreFlört Jag var den största kaffetunnan av alla där och mig placerade de på sista operationstiden! En hel dag utan kaffe Förvånad Det var det absolut värsta tyckte jag. När rumskompisen fick lugnande i droppet bad jag om koffeintillsats men det ville de inte ge mig, elaka människornaTungan ute Men så fort jag kom från uppvaket blev det en kopp!

/Ingalill

julklappen
1

Lycka till. Var rädd om dig, det finns bara EN som du. kram.

[Nathalie62]
0

Välkommen tillbaka ingann !!

Dumma dom var som vägrade dig kaffe, jag hade blivit skogstokig och havrerat om jag varit du he he.

Hoppas du kan mata in småmåltiderna så gott du kan, förstår att det blir jobbigt.

[Lillfjanten]
0

jag har själv gjort denna op för många många år sen, det är något man får leva med varje dag. hoppas det går bra för dig! ät sakta och tugga ordentligt! jag måste ha en tidning, dator eller tv:n att titta på så jag inte äter för fort Flört

ingann
0

Tack alla Skrattande

Visst blir det en stor omställning men jag är övertygad om att jag kommer få så mycket mer livskvalitet. Jag kommer orka vara med mer vidsonens fotboll, orka vara ute i skogen med hunden och köra sök/spår och bara kunna ut på en lätt joggingrunda på kvällen. Det är såna saker jag alltid velat göra men det har inte funkat rent fysiskt.

Att äta upptar större delen av dagarna än så längeFlört Det tar cirka 30-45 minuter att äta1,5 dl soppa eller yoghurt vilket inte är så konstigt när magsäcken nu endast rymmer cirka 15 milliliter. Nästa vecka ska vi börjamed mosad/puread mat så då får jag lite mer smaker. Sen om ca 3 veckor är det dags att börja äta på det sättet jag sen kommer göra resten av livetSkrattande

/Ingalill

[Lillfjanten]
0

jösses vad det har ändrats. jag fick gå på flytande i sex veckor! det var jättetråkigt att inte få tugga på något Obestämd sen var det puré i tre veckor, sen vanlig mat.

ingann
0

Oj, nu är det flytande (det som kan rinna genom ett sugrör) 1 vecka, sen 3 veckor med mosad mat, allt från köttfärs, potatis, ungstekt falukorv, lax och så vidare. Nästa vecka får vi även äta knäckebröd med bredbar ost eller leverpastej om vi fintuggar det ordentligtSkrattande

/Ingalill

[Lillfjanten]
0

låter bra!

Symfoni
0

Ingann. Lycka till med omställningen Glad

Blir magsäcken såå liten Förvånad hmm, min dotter ska kanske få göra det ingreppet, inte helt bestämt ännu. Undrar jag om hon förstår vad som väntar om hon får göra operationen Obestämd

Vänlighet och omtanke, gör livet roligare Flört

[Nathalie62]
0

Oj, det var ingen stor magsäck, stackars dig vännen som bara får leva på flytande föda, önskar dig också lycka till.

ingann
0

#15 TackGlad Ett råd är att din dotter tar tid på sig och verkligen funderar på vad hon vill. Om hon sen bestämmer sig för en operation så bör hon läsa allt hon kan om operationen  samt att hon försöker prata med andra som gjort den  för att få reda på alla för och nackdelar.

När operationen väl är gjord så finns det ingen återvändo, det går inte att återställa.

För mig var det rätt beslut. Jag tänkte göra den redan för 6 år sen men då var det inte rätt läge på grund av allt runt om med mina barn och sånt. De 6 åren har jag använt till att läsa i princip allt som går att läsa, pratat med folk och frågat ut dem om allt jag kommit på. En operation är ju ingen mirakelkur utan en hjälp till att lägga om sin livsstilGlad

#16 Det är inget synd om migFlört Jag får ju äta alla släta soppor, fil och yoghurt. Idag. I morgon får jag börja med mosad kost så då blir det köttfärssås och potatis med lite broccoli och kokta morötterSkrattande

/Ingalill

[Lillfjanten]
0

så här många år efteråt, så var det fel beslut för mig. jag har fått många besvär efter operationen. hade jag kunnat gå bakåt i tiden så hade jag inte gjort det. på den tiden så behövde man inte äta modifast eller på annat vis gå ner i vikt före op. visst, en viktnedgång är ju kul, men att behöva leva med det varje dag och sen ha fått alla andra besvär.

Maria
0

#17 Ja, det är ju precis som du säger.

Själva operationen är ju egentligen det minsta ingreppet och det stora jobbet kommer efteråt så att vara väl förberedd både kroppsligt och i tankarna är nog en stor fördel eller nästan ett krav skulle jag våga påstå.

/Maria

ingann
0

#18 Jättetråkigt att du fått så mycket besvär efteråtRynkar på näsan Tyvärr så var ju inte informationen om vad som väntade och vad det innebär lika omfattande om man bara går tillbaka 10 år i tiden.  Att informera sig innan så man vet exakt vad  man ger sig in på och är beredd på allt som kan hända är en av de viktigaste aspekterna i beslutet tycker jag så där har det blivit enorma framsteg. Både från sjukvårdens håll och den information man kan hitta själv. Bara själva ingreppet är ju så mycket lättare nu när det görs lapraskopiskt.

#19 Ja, för mig är ingreppet det minsta steget. Att lära mig äta 5-7 gånger per dag är det svåra. Jag har alltid bara ätit 1 mål per dag tidigare så långt tillbaka jag kan minnas men nu äter jag 5 Flört Det kommer att ta tid med att få in rutinerna så jag måste ha larmet på mobilen var 3e timme för att komma ihåg det. Än så länge har jag också specifierat larmet med vilken slags mål det är, frukost, lunch middag eller mellanmål. Annars vet jag att jag kommer glömma detFlört

Inför nästa vecka har jag dessutom skrivit en matsedel och satt på kylskåpet för att inte glömma någon del av kostcirkelnOskyldig

/Ingalill

Maria
1

#20 Tänk vilken nytta man kan ha av teknikenSkrattande

/Maria

ingann
0

Precis Flört Teknik är braSkrattande

/Ingalill

Symfoni
1

#17 Det ska jag hälsa henne. Tack för råden och all info du lämnat i kommentarerna Glad

ingann
0

#23 En annan sak. Om hon bestämmer sig för operation och kommer till bedömningsmötet där läkaren beslutar om hon blir godkänd eller inte så är det oftast den läkaren som kommer utföra själva ingreppet. Se till att googla på läkaren för att se vad andra har för erfarenhet av henne/honom som kirurg. Är betyget medelmåttigt skulle jag ringa socialstyrelsen och kolla om den har några anmärkningar.

Jag hittade nån sida när jag googlade min läkare (kommer tyvärr inte ihåg vilken) där det samlade betyget för honom var 4,97 av 5 möjliga. Det var säkert det som gjorde att jag var så lugn inför ingreppet.Glad

/Ingalill

Symfoni
0

#24 Ja förtroendet för den läkare som ska 'karva' i en är viktigt. Jag säger nog till henne att gå in här och läsa, det är nog bättre än att jag är mellanhand. Det är lätt att man missminner sig, när det blir mycket info.

Vet inte om det hör hemma på sajten Obestämd men en artikel om vad man ska tänka på och vad ingreppet innebär vore inte helt fel, tycker jag.

[Lillfjanten]
0

#25  det finns ju en sajt, viktoperation iFokus, där borde det finnas artiklar tycker jag. har inte tittat efter själv måste jag erkänna Flört

Symfoni
0

#26 aha, tack, jag får kika där Glad Har ju inte tittat efter någon sajt för just detta Skäms

[Lillfjanten]
0

#27  det finns en hel del sajter som jag inte heller sett, ska ta mig tid nån dag och kika in på alla faktiskt. ett heldagsjobb tror jag Flört

Symfoni
0

#28 Ja det är många sajter som finns på iFokus Glad men man kan ju ta en eller två bokstäver per dag Skrattande

[Lillfjanten]
0

#29 det kan man också göra! Flört

[Nathalie62]
0

#17, Tycker ändå synd om dig, så det så Flört, men är det inte jobbigt att inte få använda käkarna ? Jag hade nog längtat efter att äta ett revben eller något tuggbart Skrattande

Skönt att höra att du är så positiv, det hjälper säkert till att det blir enklare med matintaget.

ingann
0

#29 här på iFokus finns det många sajter som handlar om viktminskningGlad De bästa, enligt min mening, är viktoperation och viktminskning. På den förstnämnda finns massor av bra information samt att din dotter kan prata med jättemånga trevliga människor som gjort operationen från nu och  till massor av år tillbaka, samt såna som väntar eller funderar  på en operationSkrattande

#31 Idag får jag ju börja äta mosad mat så idag blir det köttfärssås, potatis och välkokta morötterFlört

/Ingalill

[Nathalie62]
0

#32, Det lät gott. Skrattande

ingann
0

#33 håller med! Jag bara väntar på att klockan ska bli 13 så jag får börja med matenGlad Första gången på flera veckor som jag längtar efter att få äta haha

/Ingalill

[Nathalie62]
0

#34, Ha ha förstår det :love: