Bostadsbidrag sjukpensionär
Jag har varit inne och letat på försäkringskassans sida, men hittar ingen information om bostadsbidrag för sjukpensionär.
Det jag i första hand ville ha reda på är nivåer hur hög sjukersättningen ska vara för att man ska komma ifråga. Lägga till att jag även har arbetsskadelivränta. Jo och i så fall hur hög ersättning man kan få.
Någon som vet?
hej
Här kan du läsa om bostadstillägg när du har sjukersättning.
Det står att det beror på hur mycket du betalar för din bostad och vad du har för inkomst. Det är också skillnad om du är ensam eller sambo/gift.
Det står också längre ner i dokumentet hur dom räknar när dom avgör om man har rätt till bostadstillägget eller inte.
Det beror på många omständigheter hur hög din sjukersättning blir så det måste du ta med en handläggare för att få bäst svar.
Tack för svaren.
Jag hade hoppats att det skulle finnas siffror som sa hur mycket/lite man ska ha i ersättning för att ens komma ifråga för sådan gräns borde ju finnas, sen att man får ta andra saker med i beräkning är åtminstone för mig logiskt.
När jag läste dokumentet så var det mest hur stort själva bostadsbidraget kunde vara, men såg inget om sjukersättning. Nu tror jag ju själv att jag ligger över gränsen, men hade varit bra att veta.
hej

# 3 Ring din handläggare och kolla upp hur du ligger till om du har rätt att få bostadsbidrag eller inte.
Som sägs i tråden så är det många faktorer som spelar in. Så det är svårt att skriva ut exakta siffror.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#3 Det går inte att ange en summa tyvärr då allt räknas individuellt.
Ett exempel jag kan ge i alla fall är min mamma. Hon har pension med en årsinkomst på 124000 kr, hyran är 2 980 kr. Hon får inget bostadstillägg.
Jag själv har sjukersättning på garantinivå men en årsinkomst på 92 000 kr och får 577 kr i bostadstillägg för min hyra på 5 800 kr.
Så du måste ha en låg inkomst och hög hyra för att vara berättigad till bostadstillägg. Att tänka på är att de endast räknar din hyra på 5 000 kr även om den är högre. Är du gift eller sambo räknas max 2500 kr per person som hyra och ni måste räkna med bägges totala inkomst.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#5, Bra jämförelse ingann, lättare att förstå när man tar sådana exempel. Det är just att man ska ha en låg inkomst och en hög hyra och att den inte får överstiga 5000 kronor.
#6 Du får ha hur hög hyra som helst men bostadstillägget beräknas bara på 5 000 kr av den
/Ingalill
#7, Det var det jag menade, bostadstillägget beräknas ju bara upp till 5000 men visst, vill man ha en hyra på 7000 eller mer får man bekosta det själv 
Japp
/Ingalill
Tack för svaren. Någon egen handläggare har jag inte utan blir ju bara till försäkringskassan jag ringer i så fall. Har varit sjukpensionerad i många år.
Med de siffror som anges så lär jag inte vara berättigad för som jag sa så har jag även arbetsskadelivränta så jag har rätt vanlig lön så att säga. Osäker på vart jag hamnar på årsbasis, men per månad ligger jag runt 20 000 före skatt.
Har för mig att det förut fanns tabeller man kunde kika på och få ett hum om man var berättigad, men det kanske bara gällde vanliga löntagare.
Var bara nyfiken om det ens var någon ide att söka.
hej
#10 söka kan man alltid göra
Du kan inte få värre än ett avslag
/Ingalill
Jo i och för sig, får se hur jag gör.
hej