Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: ersättningar-och-bidrag
Läst 6558 ggr
[Fröken P]
4

Ansökan sjukersättning

håller på och fyller i en ansökan och stöter på en korkad fråga. Varför anser du att du har nedsatt arbetsförmåga? Hur, det kan jag svara på men varför? för mig är det en knepig frågeställning måste jag säga. någon annan som reagerat på just detta?

hus-musen
0

Tass*

Sitter med samma formulär, och tycker det är jättesvårt att formulera sig korrekt!

Qui dormit, non peccat

[Fröken P]
0

Jag skrev inte varför, jag skrev hur. sen får de läsa vidare på pappren eller höra av sig. jag kan ju inte veta varför jag har nedsatt funktion? men hur jag påverkas av dem, det kan jag svara på Flört

hus-musen
1

Ja jag funderar på att göra likadant faktiskt, men är rädd att de ska slå ner begäran då Obestämd Avskyr alla dessa papper!

Qui dormit, non peccat

[Fröken P]
0

men hur ska man kunna svara på "varför"? jag är ingen läkare, men jag kan ju säga "hur" arbetsförmågan påverkas. måste ha varit en karl som gjort blanketten Flört

[Fröken P]
0

jag ska gå igenom frågorna med min handläggare sen innan jag skickar in den, det dröjer ett tag till. ska söka från den 1/7 tänkte jag.

ingann
1

Jag skrev att det var för att min arm blivit förstörd under en operation så jag inte kan använda den mer än till maximalt 5 % och vad jag inte längre kunde göra.

Vad jag förtod när jag pratade med fk då var att de bara ville att man skulle skriva med egna ord vad i vardagen eller på arbetet man inte längre klarar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

hus-musen
0

#6 Okej, tack för tipset Glad

Qui dormit, non peccat

[Fröken P]
0

#6  det är precis så jag har gjort, skrivit hur min arbetsförmåga är nedsatt. det är så många olika saker så jag fick ta det på separat papper.

lite ot, kan du bara använda armen max 5%? vad innebär det, det låter som du inte kan röra den alls?

ingann
0

#8 Bra dagar kan jag bära ett mjölkpaket eller lyfta kaffekoppen med högerarmen medans en dålig dag kan jag inte ens lyfta en penna för värken. Jag gör i princip allt med vänster förutom att skriva med penna. Så fk är faktiskt snälla mot mig och fyller i allt de kan i sina blanketter innan jag får dem så jag bara behöver skriva under i principGlad Jag klarar ungefär att skriva 4-5 meningar i sträck innan jag måste vila armen i flera timmar.

Den största nackdelen med att göra allt med vänster är att jag börjar få samma problem med den nu eftersom den blir överansträngdObestämd

När vi ska handla är alltid 16-åringen med för att bära och är han borta på fotbollsläger eller nåt så får jag förlita mig på snälla grannar.

/Ingalill

[Fröken P]
0

#9  tur att du har bra dagar också då, så att det inte är dåligt på samma vis varje dag. men det låter väldigt jobbigt.

ingann
0

#10 Ja, på sommaren har jag mindre ont så jag hoppas på en lång varm sommarGlad

Det är väldigt jobbigt men man vänjer sig. Jag har haft det så här i 12 år nu. Det var värst i början när barnen var små och jag inte ens kunde lyfta dem när de var ledsna eller trötta.

/Ingalill

[Fröken P]
0

ska vänta lite med att söka sjukersättning faktiskt och prova andra vägar för att kunna jobba några timmar om dagen. man kan inte få mer än ett nej i alla fall.

[Pappsing]
0

Är det inte så att man längre upp på blanketten, fyller i sin diagnos.
Tänk om man då lider av Celebral Pares och är blind.
Då måste man ändå fylla i frågan: Varför anser du att du har nedsatt arbetsförmåga?"

Man kan ju inte göra annat än att skratta åt det..:P

[Nathalie62]
0

#13, Den var rätt lustig Tungan uteSkrattande

[Fröken P]
0

ska till doktorn på tisdag igen, då jag inte klarar av mitt jobb alls, enligt både mig och chefen. min handläggare på fk har semester, men återkommer väl i juli, så jag får ta ett snack om framtiden. skulle vilja ha en träff med fk och chef för planering. i början på juli får jag ju även veta om jag får en op som kanske kanske förbättrare nackvärken. det är så mycket som snurrar i knoppen emellanåt.. det trista är att behöva tjata hela tiden om vad som påverkar arbetet, hur jag inte kan sitta, hur jag bör sitta osv.

nåja, det jag vill komma fram till är att jag måste prata med handläggaren och höra om hon anser att det är  någon idé att söka sjukersätting, men det får bli i augusti eller september då, för jag får ingen tid för utredning på vc förrän då.

det är så tråkigt att bara vänta och vänta, och dyrt blir det med läkarbesök, men dyrare om jag tagit tjänstledigt.

Maria
0

#15 Kan du ta tjänstledighet av denna orsak?

/Maria

[Fröken P]
0

#16  jag får ta tjänstledigt de två timmarna som jag inte är sjukskriven om jag inte blir sjukskriven, jag var otydlig här. så om läkaren inte sjukskriver mig helt, då tar jag tjänstledigt, (bara några veckor fram till min semester) och det förlorar jag naturligtvis på, men min hälsa är viktigare.

Maria
0

OK. Där jag jobbar är det väldigt svårt att få tjänstledighet beviljad. Har min grundanställning på Sahlgrenska sjukhuset men är projektanställd på Universitetet.

/Maria

[Fröken P]
0

#18  på min arbetsplats så försökte de redan i höstas (efter att mitt sjukintyg ej godkändes och jag var tvungen att börja jobba efter ett års hel sjukskrivning) att jag skulle kunna ta tjänstledigt, eller varför inte säga upp mig? det senare naturligtvis inte bokstavligt, men de formulerade det fint och frågade om jag skulle kunna klara mig på min halva sjukersättning.. jag har ingen som helst nyckelposition på jobbet, så de skulle nog bara bli glada av att bli av med mig, då jag är till besvär med mina krämpor Flört