Extremt mycket mindre bostadstillägg!
Fick brev från FK idag som fick mig både att tappa hatten och hysteriskt börja gråta.
Jag får aktivitetsersättning på 6000+ och tidigare bostadstillägg på 1953 kr då min bostad kostade 2500. Min hyreskostnad gick ned 400 kr per månad så jag meddelade FK om detta.
Brevet jag fick idag säger att jag i fortsättningen istället för 1953 kr kommer få endast 93 kr. Jag kan inte bo kvar! Jag håller på att betala av massa skulder och har väldigt lite pengar över annars, jag behöver verkligen dessa 1800 kr!
Jag vet att man kan överklaga och det ska jag göra, men det känns som deras tabeller står skrivet i sten.
Mitt enda hopp är isf att skriva till min hyresvärd som är privat och förklara läget och be om en större lägenhet som kostar mer så jag kan flytta för att kunna bo kvar. Inget bostadsbolag skulle ju hyra ut till mig om jag blev uppsagd!
Jag är minst sagt uppriven, snälla skriv ett par lugnande ord!
Tyvärr är det ju så att de räknar på vad du ska ha kvar efter hyran är betald och det beloppet ligger på 4500 någonting om jag inte minns fel. Då finns et alltså ett överskott på din aktivitetsersättning som ska gå tillhyran.
Skulder är inget fk tar hänsyn till.
Jag är ledsen att jag inte kunnat skriva något positivt till dig men jag hoppas et ordnar sig ändå.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Tycker fortfarande att det är lustigt att 1900-ish försvann när hyran bara sänktes med 400. Jag får helt enkelt flytta till dyrare boende.

Flytta för att kunna få bidraget? Eller vad tänker du på? Det är väl inte riktigt rätt att göra så.
Finns det inget du kan göra för att klara av att bo kvar? Du har ju en låg hyra idag och det är ju inte lätt att byta bostad om man har skulder.
Har du nåt bra sätt som du betalar av dina skulde det kanske finns möjlighet att få ändra lite där så du klarar att bo kvar.
För trots allt så drar en flytt med sig kostnader som man ofta inte räknar med. Det är inte gratis att frakta även om man har kompisar eller familj som kan hjälpa till. Kanske man behöver hyra kärra eller bil när möbler ska köras. det är inte gratis det heller.
Så försök få en deal med de du har skulder till.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tyvärr tror jag inte det hjälper. På mig tittade de på behovet av storleken på bostad och vilka alternativa hyror för mig skulle vara.
Jag bor i en fyra nu med mina barn, varav det ena är 19 år och de sänkte mitt bidrag efter mig och den yngre sonen. Jag fick bara vad som räknas för 2/3 av lägenheten då de tycker att min andre son ska betala för "sin" 1/3. Ändå vet de att han är kraftigt autistisk och inte har någon inkomst (har haft vårdbidrag för honom som försvinner denna månad).
När jag sa att jag kunde flytta till en trea i huset brevid (annat bolag med högre hyror) fick jag till svar att det ändå kommer räknas efter den billigaste hyran jag får för nu. Väljer jag ett dyrare boende trots mindre yta så får jag stå för mellanskillnaden själv
Jag måste bo i detta område om jag ska kunna handla någonting utan hjälp då jag bara kan bära enstaka varor i taget själv, nu har jag ca 200 m till affären och kan gå 10 gånger om så är. Att flytta till detta bolags andra lägenheter som är mindre innebär 2-3 km avstånd till matbutiken.
/Ingalill
Just nu struntar jag i vad som är rätt för jag behöver ändå flytta, lägenheten är ändå för liten. Jag måste ju kunna ha tak över huvudet, inte sant? Och är det enda sättet att flytta till dyrare så måste jag ju göra det? Och vadå inte rätt? Du känner inte mig och vet inte ens på vilket sätt jag bor, det var väl ändå en väldigt onödig kommentar?
Jag har en privat hyresvärd som endast äger huset och i huset finns det 360 lägenheter så det är en rätt stor ruljans på dem. Jag kommer alltså att flytta inom huset, så kärror kommer inte på tal över huvud taget.
Pga felberäknade bostadsbidrag/tillägg betalar jag redan av flera hundra i månaden till dem och nu fick jag dessutom för mycket den här månaden. Så det är sammanlagt 7-8000 som DOM räknat fel och lägger en 10% ränta på.
Jag har INGEN mån att betala av några skulder alls om jag fortsätter att ha detta bostadstillägg, vilket kommer innebära att skulderna bara kommer att växa på hög.
Jag ser ingen annan utväg än att flytta.
Jag lever på 22 kvadrat med ett litet litet frysfack. Jag kan bara köpa 1,5 kilo köttfärs sen är det fullt. Det blir alltså dyrt i matkostnader när jag inte kan frysa in någonting. Jag kan inte heller storkoka för jag har bara ett kokskåp med två plattor. Jag har inte möjlighet alls att köpa en extra frys för den får inte plats någonstans, jag har redan minimalt med möbler, en säng, ett skrivbord och en hylla och några stolar.
Vad jag har fått höra har man rätt att flytta. Aja, jag har satt min jurist på detta. Det kanske kan lösas med att man bara fixar en säkerhetsdörr så hyran måste höjas eller något.
#6 Oj, då behöver du verkligen flytta! På 22 kvm skulle jag få cellskräck 
Om jag inte har helt fel så har man rätt att bo i 2 rok om man är ensam. Man har rätt att ha ett sovutrymme som är avskilt från ytan man är i på dagarna.
Jag är inte helt säker men så var reglerna förr i alla all.
/Ingalill
#7 Ja detta va ansett som tillfälligt boende. Min hyresvärd e privat och väldigt trevlig, och jag har betalningsanmärkningar, så han ville se om jag kunde klara av att sköta ett hem så jag fick den här så länge. Men det märks verkligen att det inte går att bo såhär länge. Det är väldigt dyrt i matkostnader som jag skrev.
Ja jag har också hört att man har rätt att bo i en tvåa, och här är dom i varje fall billiga, tror de ligger på 4500-4700. Det tycker jag e rimligt för 60 kvadrat.
#8 oj, det tyckte jag var dyrt för en tvåa
Jag betalar 5 800 för en 4a på 95 kvm och 3orna i det här bolaget kostar ca 3 900 - 4 100 och är 72 kvm.
/Ingalill
#9 Det beror ju helt på vad man bor :P Jag bor ju i Stockholm så det blir inte så mycket billigare :P
#10 Ah, jo, där är det billigt med den hyran
I alla fall om man bor innanför tullarna
/Ingalill
Ha rätt att bo i en två? Låter ju mycket märkligt enligt mig dock…
Alla studenter klarar sig bra i ettor och även andra med låg inkomst, varför betala för ett boende där hälften konstant ej används?
Nu har i varje fall allt löst sig! Det visade sig att det sänktes eftersom min aktivitetsersättning ökade iom att jag fyllde år :)
#12 Alla har rätt att ha ett separat sovutrymme om man går på till exempel soc eller nåt, även för att få olika bidrag. Men de får ju självklart inte kosta hur mycket som helst.
Självklart kan man bo i en etta och klara sig utmärkt. Jag skulle dock inte klara av det. Möjligtvis om det var en stor etta som jag kunde skärma av till en sovdel.
#13 Skönt att det löst sig
/Ingalill
Tiderna ändras.
Radhuset vi har är byggt 1961 och är enplans på 85 kvadrat. De flesta har slått ut väggar men från början var det fyra rum och ett litet kök, grovkök och gästtoalett. Ganska trångt med andra ord.
Det var hyreshus från starten och kallades "barnrikehus" och ingick i miljonprojektet och för att få hyra skulla man ha minst tre barn
Vi bodde fram till vår son var 14 år i en liten tvåa med hund, katt, hamster, fiskar och vandrande pinnar.
Sedan flyttade vi till andra våningen på en gammal villa med fem rum och 130 kvadrat.
Fösta natten när jag skulle upp och kissa tyckte jag att jag gick och gick…
#13 Skönt att det har ordnat sig.
/Maria
ingann; jag anser dock att det är märkligt att de som lever på samhällets bidrag skall ha "rätt" till en bättre standard än de som arbetar heltid i vissa fall… Jag har flera arbetande vänner som lever i ettor…
Självfallet skall även sjuka/arbetslösa ha rätt till ett drägligt liv, dock att behöva ett rum som är till för att sova i och inte leva verkar enligt mig väldigt onödigt, om det möjligen ej är så att någon finner en tvåa med en extremt låg hyra… Att ge barn rätt till egna rum, absolut! Inte heller detta är en självklarhet för alla barn med en/två arbetande föräldrar tyvärr. Men inte om du redan är själv, verkar märkligt enligt mig…
Har även flera av mina studerande vänner som lever två i en etta för att få ekonomin att fungera på ett bra sätt…
#16 Men man kan heller inte låta bli att bo drägligt efter ens egen standard för att det finns andra som har det sämre. Skulle man tänka så skulle man ju inte kunna göra någonting av sitt eget liv, det är ju inte mitt fel utan isf regeringens fel att saker går snett för folk. Sen har privatpersoner också ett eget ansvar att göra något av deras liv, plugga, arbeta hårt och sånt och självklart ska man få hjälp om man inte klarar av något av detta, men man kan ju inte lida över sin boendesituation för att det finns folk som inte har det bra, det är livets lotteri och det får man leva med. Sedan vad ens egens preferenser för rättvisa är har inget med saken att göra. Jag slåss för min rätt att ha det bra och är det regler som hindrar mig från vissa saker får både jag och andra rätta sig efter det. Men jag tycker att man är skyldig till sig själv att i varje fall försöka.
Moa: Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att alla har rätt till att sova separerat från matos till exempel. Eller i samma rum som man umgås med vänner, familj och så vidare. Sömnen är trots allt en stor och viktig del av livet. Som sjuk eller funktionshindrad är hemmet oftast där man tillbringar sin mesta tid och då behövs ett bra boende. Det kan mycket väl vara hela deras värld. Ska de då isoleras i ett litet rum?
Finns det tex tvåor lediga men man som arbetande person ändå bor i en liten etta beror det troligtvis på att de hellre lägger pengarna på annat än boendet.
De flesta studenter bor i ettor eller studentrum oftast för att slippa ta lånedelen utan lever på studiemedlen.
När jag var student var jag tvungen att ta ut fullt lån för att ha rätt till bostadsbidrag. Då bodde jag med 2 barn i en tvåa och det var vedervärdigt. Tyvärr fanns det inga hyreslägenheter i det området jag bodde och att köpa n större lägenhet hade jag inte råd med. De områden med hyreslägenheter ville jag inte bo i då jag inte tyckte det var en bra miljö för barn med gängbildningar, alkoholsm och narkomaner så därför blev vi kvar i vår lilla tvåa.
/Ingalill
ingann; i staden där jag studerar är hyrorna för studenterna katastrofala, jag betalar personligen 4800 kr/mån för hyra av en etta och parkeringsplats, givetvis har detta med staden man bor i och hyresläget att göra, men det är ej för att inte ta lånedelen utan för att klara av att leva även med lån.
Att vara tvungen att nyttja fulla möjligheter för att få bidrag av staten ser jag som en självklarhet och inte något annat. Arbetar du heltid en sommar som student så försvinner möjligheten att få bostadsbidrag under resten av året, även om dessa pengar snabbt försvinner du måste ha möjlighet att leva även under sommaren, då CSN varesig ger bidrag eller lån. (Så tillvida du ej studerar sommarkurser.)
Att inte behöva bo i matos, det är väl endast att använda fläkten när du lagar mat och öppna ett fönster och vädra om det behövs… Jag kan inte se anledningen till att samhället skall betala för detta faktiskt, känns som en otroligt onödig utgift
#19 Jag personligen har ingen fläkt, jag har ett kokskåp med en bänkspis. I 22 kvadrat blir det därmed matos. Det är inte "bara" att sätta på fläkten som inte finns.
Och jag som TS tycker detta har gått överstyr, kan någon mod stänga tråden nu eftersom allt löst sig och jag tycker att en diskussion om fläktar kan tas någon annan stans och hur folk gör med sina studielån.
Fridborg; jag har aldrig skrivit att du ej har rätt att flytta, däremot anser jag inte att samhället skall betala av skulder som du personligen har dragit på dig.
Att bo med fungerande spis, och en frys anser jag är helt rimliga krav, dock ej att bo med extra rum…
Jag har bott i lägenhet på 14 kvm utan spis/kokvrå, fanns en kokplatta och dusch i källaren, och det går att överleva, tro mig…
Som sagt, tråden kan låsas. Jag kommer i varje fall sluta svara nu.
#20 Jag håller med dig. Många ettor har ingen fläkt, precis som många lägenheter endast har en utsugsfläkt som får oset att cirkulera runt till tex toaletten.
Jag låser tråden nu på TS begäran. Vill man fortsätta diskutera fläktar, studenter mm hänvisar jag till OT-tråden
/Ingalill
Fridborg; det är helt ditt val, men varför skulle tråden låsas? Jag kommer aldrig förstå det eviga skrikande om låsande av trådar…
Den tvåan vi bodde i många år i hade ingen frys utan vi fick köpa en egen liten sak.
Jag tycker det är roligt att det löst sig för TS men tråden har halkat in på ett intressant område.
Vi har alla uppenbarligen väldigt olika synpunkter på boende.
Min bror och svägerska har sålt sitt hus och flyttar om två veckor in i sin nya husbil som komer att bli enda bostad. Här kan vi snacka "compact living"
/Maria