Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettbra-att-veta
Läst 21751 ggr
[Fröken P]
50

förstadagsintyg

på min arbetsplats är det många nu som får börja med förstadagsintyg, det verkar vara en kampanj de kör med nu Flört men det jag undrar över, är det företaget som ska stå för kostnaden för det? som tur är så gäller detta inte mig då jag ändå  är sjukskriven och inte får sjuklön Glad

ingann
2

Oftast när företag inför det så brukar det gälla dem som är sjuka ofta och enstaka dagar.

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Fröken P]
3

Visst är det så, men det har varit.så en längre period,men plötslgt har flera anställda fått detta. Men frågan är ju, är det företaget eller den anställde som ska stå för kostnaderna?

ingann
0

Där min syster jobbar så är det den anställde, precis som när man skafar intyg efter 7 dagar.

/Ingalill

Maria
0

Vad jag förstått så är det samma grundregler med en karensdag med skillnaden att man vill ha ett läkarintyg från dag ett.

Där jag jobbade tidigare så blev det samtal med chefen om man hade fler än sex korttidsfrånavotillfällen på ett år. Då räknade man inte in vård av barn och liknande.

/Maria

[Fröken P]
0

#4  jo, men vem ska stå för kostnaden, det är det som är frågan Cool

Maria
0

Karensdagen får man ju inget för alls. Sedan så är det som vanligt antar jag att arbetsgivaren står för kostnaden de första 14 dagarna och sedan går det över på försäkringskassan.

Jag har fattat det hela som en ren formalitet.

/Maria

ingann
4

Jag ringde fk och frågade. Det är den anställde som ska stå för kostnaden av anskaffande av intyg oavsett när det anskaffas.

/Ingalill

Maria
0

#7 Kostar det att få ett intyg? Eller menar man kostnaden för läkarbesöket?

/Maria

ingann
2

#8 För att få ett sjukintyg brukar det väl krävas ett läkarbesök? Läkarbesöket är alltså anskaffandetFlört

Har man en återkommande sjukdom kan det räcka med telefonkontakt men även då skickas en räkning för intyget i de flesta landsting.

/Ingalill

Maria
1

#9 Jag tänkte väl detFlört

/Maria

mongu
0

Bra att du kollade det Ingann. Det var som jag trodde det skulle vara för hade svårt att tro på andra regler för att ha läkarintyg från dag 1 eller dag 7.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Fröken P]
0

fast om arbetsgivaren hänvisar till fhv, så kanske de står för kostnaderna? då de har ett avtal med dem, så kanske förstadagsintygen ingår där med. ska fråga de berörda nästa gång jag åker till jobbet. jag är inte helt hundra på att det gäller generellt att den anställde ska bekosta det själv.

shadowdrake
16

Men hur gör man rent praktiskt om man ska ha ett inteyg från första dagen? Säg att man är rejält kräksjuk… Det finns inte en vårdcentral som tar emot dig första dagen. Eller om man har sån migrän att man inte ens kan ta sig ur sängen, eller om man har en riktigt kraftig influensa. Ska man verkligen ta  sig till sin vårdcentral då?

Eller om vårdcentralen inte har någon läkartid kvar under dagen.

Sen har jag för mig att det kostar extra att få ett sjukintyg första dagen. Sist jag va hos läkaren frågade jag om ett intyg, men fick svaret att jag har rätt att vara sjuk en vecka utan intyg.

Är det nån som har praktisk erfarenhet av dessa problem?

mongu
0

# 13 Det kostar inte nåt extra att få ett läkarintyg från första dagen eller senare in i sjukdomen utan det är kostnaden för läkarbesöket som kostar.

Det är rätt att man har rätt att vara sjuk en vecka utan intyg men om man har mycket frånvaro och korta såna så kan både arbetsgivare och Försäkringskassan kräva intyg från första dagen.

Hur man rent praktiskt löser detta är olika från fall till fall. Man får diskutera med sin VC om man är drabbad.

Även om inte VC har nån läkartid så finns ju jourcentralen om det är illa eller kanske det kan räcka med att man får en sjuksköterskekontakt och då ev. träffa en läkare.

Vet när en person behövde läkarintyg och enligt VC fanns inga tider men när sjuksköterskan efter flera telefonsamtal förstod att arbetsgivaren ville ha intyg i förväg så gick det att ordna en läkartid.

Så jag tror att det kan gå att lösa när det verkligen kniper.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!