Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 3882 ggr
KastKatt
0

Ang Bostadsbidrag?

Jag har en hypotetisk fråga.

Det gäller bostadsbidrag.

Om jag står på kontraktet på en lägenhet, och skriver min pojkvän som inneboende, hur påverkas då bostadsbidraget?

Jag vet att man får mindre på grund av inkomsten. men grejen är den att jag ska läsa högskola och ta lån (8900/månad) och han läser på komvux och kommer få som högst 2000/månad. Ränknas de 2000 kronorna som en inkomst och kommer sänka bostadsbidraget?

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

[Moa-]
0

Om det är studiebidrag han får skall 80 % räknas med enligt ansökningsblanketten för bostadsbidrag (på samma sätt som 80 % av ditt studiebidrag skall räknas med).

KastKatt
0

okej. Men hur påverkar det annars? Sedan vad är skillnaden att bo inneboende och sambos?

Greetings.

Legacy Mwari.

[Moa-]
0

Vadå hur påverkar det annars? Jag förstår inte riktigt frågan…

Det är lite olika i vilket sammanhang hur de där två dras så du får fråga försäkringskassan om det och reda ut det.

Sambos skall söka gemensamt, som innebonde (med inneboende) kan du ej ta upp hela hyran som kostnad själv, om jag förstått det hela rätt. I den frågan hänvisar jag dock till Försäkringskassan.

mongu
0

Håller med om att du får prata med Försäkringskassan så du får reda på vad som gäller.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

KastKatt
0

Okej. Tack i alla fall :)

Greetings.

Legacy Mwari.

mongu
0

Berätta gärna vad du får för svar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!