Havandeskapspenning?
Jag har en deltidsanställning på ca 75-80% som lastbilschaufför. Jag mår skit (kort förklarat) på grund av min graviditet och har fått rådet att söka havandeskapspenning. Men jag funderar på hur det fungerar när jag stämplar upp till 100%
Jag är i vecka 9nu, kan man få havandeskapspenning i ett par veckor bara eller får man det då fram tills förlossningen?
Om jag inte kan få havandeskapspenning, är det sjukskrivning som gäller då?
Vad jag förstått så heter det numera graviditetspenning och gäller om man har ett tungt jobb eller risker som kan påverka din graviditet.
Du är ju ännu såpass tidig i graviditeten så frågan är om det inte är sjukskrivning som gäller i första hand när du mår så dåligt?
Här kommer en länk.
/Maria

Det stämmer att först är det sjukskrivning då du inte är så långt gången än. Graviditetspenning kan man få från den 60: dagen innan beräknad förlossning. Max antal dagar man kan få är 50.
De sista tio dagarna får du ta av din föräldrapenning.
I första hand ska din arbetsgivare se om det finns möjlighet att göra en omplacering. Om det inte går så kan du söka Graviditetspenning.
Är det läkaren som rått dig till att söka Graviditetspenning?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Okej, tack för svaren! Det är vänner och arbetskollegor som gett mig rådet. Men jag får ringa läkaren i dag då.