Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 16414 ggr
[NinaCrown]
0

Förskott eller efterskott?

Hej!

Är det någon här som vet ifall fk betalar ut aktivitetsersättning i förskott eller efterskott?
Har precis fått min ansökan godkänd, men hittar inget om detta på deras hemsida eller i informationsbladen jag fått hemskickat. :)

Maria
0

Ren gissnig från min sida så kommer pengarna i efterskott.

En vanlig lön brukar ju komma i efterskott och OB-tillägg och liknande brukar släpa ytterligare en månad om jag inte har fel.

/Maria

mongu
0

Beroende på när i månaden du är född så betalas ersättningen ut den 18:e eller 19:e varje månad.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[NinaCrown]
0

Tack för svaren! Står i mina papper att de kommer den 18e eller 19e med, men som sagt inte om man får det i förskott eller ej. Men min gissning är med att det är i efterskott som bumbleboo skrev.

[Aquelegia]
1

För mig kom det i förskott, skitmysko när man var van vid retroaktivt.

[Fröken P]
0

#4  var du van vid retroaktivt? du menar i efterskott? det är ju olika saker. det är ju jättebra om du har haft aktivitetsersättning och nu jobbar heltid! Glad

ska väl förtydliga min åsikt, för mig är det skillnad på retroaktivt och efterskott, men det kanske det inte är i allmän mening Flört

[Aquelegia]
0

#5 Jag jobbar inte heltid? Jag har inte aktivitetsersättning? Tror du blandat ihop mig med någon nu. Retroaktivt innebär att man får lönen för en tidigare period. Alltså jobbar jag en månad och sedan fick jag lönen månaden därpå.
Kom på att i efterskott menar man att pengarna kommer när perioden är klar? Så är jag sjukskriven idag får jag ersättningen imorgon typ? Min lön låg alltså efter en månad vilket gjorde att när jag fick första sjukersättningen så fick jag den samtidigt som sista lönen.

[Fröken P]
0

#6  nej jag blandar inte ihop dig med någon annan, bara arbetstiden tydligen Flört eftersom denna tråd handlar om aktivitetsersättning så trodde jag att att du hade haft det då du pratade om din utbetalning.

[Aquelegia]
0

#7 Ah nej, förlåt miss där! Jag kommer inte gå upp i heltid kroppen orkar verkligen inte det. Jobbar 50% nu, går upp till 75% och håller tummar och tår att höften håller sig på sådan nivå att jag klarar att hantera värken.

Annars med utbetalningar har mina varierat ganska rejält så jag vet faktiskt inte vad som gäller där.

[NinaCrown]
0

Det verkar som att, iaf jag, kommer få min utbetalning mitt i den månaden som summan gäller. Men tack till er som fösökt hjälpa! Glad

drutten2
0

Jag fick mitt i förskott de första 3 månaderna, sedan ändra det sig och betalas ut i feterskott… så nu sitter man med en halv ersättning denna månaden, inte kul.Obestämd

[NinaCrown]
0

#10 De tre första månaderna, är det de man fick retroaktivt då de sysslade runt med sina papper?

drutten2
0

Ja det stämmer.

[NinaCrown]
0

Låter underligt, men tack för att du tala om det. Kan jag vara lite förberädd ifall jag får det så jag med!

drutten2
0

Ja precis, Glad det var inte jag.Obestämd

Maja2
0

Jag har nyligen gått på aktivitetsersättning, och fått i efterskott, efter att ha lämnat in närvarorapport. Första papperet missade jag att skriva datum på, så det fick jag tillbaka vilket gjorde att ersättningen dröjde.

drutten2
1

Hmm, va konstigt… varför fick jag i förskott då? Obestämd

Det kan väll inte vara olika för olika människor… eller.

Maja2
0

#16 Ja det var mycket konstigt … för jag var i alla fall tvungen att fylla i ett närvaropapper och underteckna med datum och namnteckning, för att få ut aktivitetsersättningen.

Maja2
0

Fel, jag fick AKTIVITETSSTÖD, INTE ersättning. :)

drutten2
0

Ja, det kanske är annorlunda  än aktivitetsersättning.Obestämd