Efter 180 dagar kan patienten få sjukpenning om han eller hon inte kan utföra sådant arbete som normalt förekommer på arbetsmarknaden. Men detta gäller inte om Försäkringskassan bedömer att patienten med stor sannolikhet kommer att kunna gå tillbaka till ett arbete hos sin arbetsgivare före dag 366. I dessa fall bedöms arbetsförmågan i förhållande till ett arbete hos arbetsgivaren även efter dag 180. Regeln gäller inte heller om det kan anses oskäligt att bedöma patientens arbetsförmåga i förhållande till arbete som normalt förekommer på arbetsmarknaden.
Fattar inte vad det sista feststilta betyder?
#1 Det är sjukersättning, inte sjukpenning, gissar jag att du menar, efter 180 dagar
Det är lite rörigt med alla ansökningar
.
Förra veckan skickade jag in ansökan om "Sjukpenning för anställd med sjuklön"
Denna veckan så kom en ny ansökan om "Sjukpenning på fortsättningsnivå"
Jag är ju halvt sjukskriven till april -13.
/Maria
#2 det är sjukpenning som menas, inte sjukersättning.
#4 Jasså, jag trodde knappt att man fick sjukpenning så länge nuförtiden
Jag undrar inte om det gäller sjukpenning eller sjukersättning jag undrar vad den sista meningen innebär? Den här:
Regeln gäller inte heller om det kan anses oskäligt att bedöma patientens arbetsförmåga i förhållande till arbete som normalt förekommer på arbetsmarknaden.
Vad innebär det alltså att "det kan anses oskäligt att bedömma patientens arbetsförmåga…" oskäligt att bedömma en arbetsförmåga huh? Antingen så kan man bedömmas jobba eller inte, hur kan det anses vara oskäligt? Är det typ om man har blivit förlamad eller liknande? Eller kanske en sjukdom som gradvis blirsämre och sämre som tex MS? Där det inte går att bedömma när och hur mycket sämre patienten kommer bli?
Den regeln kan nog tillämpas om den sjuke har ett anpassat arbete, inte på den öppna arbetsmarknaden.
#7 Ah okej, bra då förstår jag
Blev helt nollställd av det undantaget därför jag vart tvungen att ta reda på hur det låg till ^^ Förstod att det inte gällde mig men ville ändå veta
Ddt beror också på vilka diagnoser man har, jag befinner mig i det steget nu, får som längst vara sjukskriven till april. Nu har jag varit sjukskriven i 10 månader.
#9 Man kan ansöka om fortsatt sjukskrivning väl? Dock är ju pappersarbetet med FK allt annat än lätt så hoppas verkligen allt går vägen för dig. Jag orkade inte med arbetet att kämpa för min rätt mer. Hade jag inte jobbat på ett familjeföretag som gör allt för att jag skall klara mig i arbetet hade jag aldrig avbrytit sjukskrivningen såhär tidigt och framförallt inte avbrytit min förra sjukskrivning. Där har du förklaringen till varför jag jobbar trots att jag är långt ifrån bra. Kanske underlättar för dig att förstå varför jag var så envis med att återgå till mitt nuvarande arbete och varför det var så viktigt att bevisa för FK att mitt nuvarande arbete visst passar mig. Alla vi som jobbar har dessutom stor påverkan på hur vi har det på våran arbetsplats. Kommer vi med konkreta genomförbara idéer så görs det. Hoppas det inte blev för OT i tråden men det har ju delvis med rehabiliteringskedjan att göra. För jag har kämpat hårt med förbättringar på jobbet ergonomiskt och arbetssättmässigt just för att jag ska kunna återgå.
Man får inte bara sjukskriven hur länge som helst, sen blir man utförsäkrad och ska utredas hos af under tre månader, efter det kan man bli sjukskriven igen. Om jag har fel, så rätta mig gärna så jag inte tror fel saker här ;) Det är jättebra om man klarar att utföra arbete trots värk, att man kan klara sig på ev smärtstillande. Jag har avbrutit många sjukskrivningar genom åren bara för att jag velat mer än jag klarat av. Det har aldrig gått bra.
#11 Det var också vad jag fick reda på första sjukskrivningen som jag blev katatsrofalt uppstressad av att jag skulle bli utförsäkrad, mycket märkligt då jag nu fick reda på att man ansöker om fortsatt sjukskrivning. Kolla upp hur det funkar närmare! Hann inte ta reda på vad det innebar då jag redan i början visste att jag inte skulle bli långvarig i sjukskrivning denna gången.
Ja, är mäkta glad att jag redan är åter i arbete, gick dock som sagt ner till 75% då jag vet helt säkert att 100% är onåbart för mig som det ser ut nu. Det har dock vården inget att säga till om så jag bedöms numera tom utefter att jag enbart skall kunna återgå 75% till nuvarande arbete. Vilket ju är precis det jag orkar så jag kan bevisa för läkaren att jag här i detta nu jobbar och klarar av 75% vilket han inte får motsäga då vården inte har makten att bestämma vad man FÅR klara av! Fick jag reda på at sjuksköterskan jag pratade med om min problematik att få läkaren att inte bedömma mig utefter gamla journaler och gamla arbetsuppgifter.
Hoppas verkligen du hittar något du klarar av. Åtminstonne lite procent för att känna någon sorts "normalitet" i livet.
Valde att hellre ta en extra ledig dag i veckan för att hinna ikapp med kroppen och faktiskt orka med dom dagarna jag jobbar än att vara sjukskriven. Fattar inte varför jag inte fick det förslaget eller kom på den idén själv förut!
Jag har redan förlängd sjukskrivning, och därmed mindre ersättning. Jag klarar inte ens en timmes arbete om dagen med alla de besvär jag har, och det börjar bli tröttsamt att förklara detta för fk, läkare och arbetsgivare. jag har fått "förslagen" från arbetsgivaren att ta tjänstledigt alternativt säga upp mig, men det gör jag inte.