OT: Vad får dig att må bättre?
Vad gör du för att må bättre när det känns som du inte orkar mera?
Själv så försöker jag att få träffa barnbarnen i lagom doser. Det ger mig livskvalitet.
En annan sak är att vara mindful. Det har lärt mig mycket och hjälper en del faktiskt.
Har också provat att skriva ner hur mina dagar ser ut, allt från hur jag sovit, hur min smärta är osv. När jag sen läser igenom det så kan jag se mönster hur min situation är.
Har genom åren märkt att det är bra att kartlägga mitt mående då jag kunnat "mota Olle i grind" flera gånger genom små förändringar i min vardag.
Har du tips att dela med dig av så skriv. Även nåt lite som man tycker kan vara självklart kanske inte är det för andra.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
I och med att jag har "blurr" i huvudet så har jag svårt för planering och först nu så börjar jag komma fram till ett system hur jag ska strukturera upp tillvaron men små saker blir stora som berg numera och det retar mig enormt.
Jag läser mycket och det gör att jag släpper tankar som annars maler och gör att man oroar sig. Ska jag klara jobbet? Kommer jag att kunna gå upp i tid igen? Blir det inte bättre än så här?
Jag har mer och mer börjat acceptera att jag förmodligen inte blir mycket bättre än vad jag är nu.
Trots att jag tränar minnet hela tiden med att läsa, lösa korsord, laddat ner en massa kluriga appar på läsplattan där jag spelar tankespel och lägger kluriga pussel så blir det inte bättre.
Jag försöker att tänka positivt och försöker att leva i nuet så gott det går.
Tack och lov så har jag en man och son med en rå men hjärtlig humor så de lyfter min vardag väldigt.
/Maria

Det finns många sätt att hantera sitt mående och det är bra. Detta att tänka positivt är viktigt, fast inte helt lätt alla gånger.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
När jag känner mig "nere" och nedstämd så kan jag antingen gå ut och vandra i skog och mark eller dra ett täcke över mig och gå och lägga mig och sova en stund. Eller så försöker jag att få träffa någon av mina barn och/eller barnbarn eller så köper jag godis och äter. T.ex. Choklad.

Vad jag längtar efter att kunna gå ut i skog och mark. Det saknar jag men tyvärr så sätter min värk stopp för det.
Däremot så längtar jag inte efter att dra täcket över mig, fast det händer att jag gör det ibland.
Träffa barn och barnbarn är en bra källa för att tanka energi.
Ha en bra dag! Mongu.

Just nu vill jag ha många tips om vad som kan göra så man mår bättre. Tycker jag försöker allt men det hjälper inte alls.
Nån som har ett bra tips så tar jag tacksamt emot.
Ha en bra dag! Mongu.
Din stackare. Har du något du kan pyssla med som skingrar tankarna?
/Maria