Tim vikarie och aktivitetsstöd!
Om jag är timvikarie och jobbar ca 50 timmar i månaden har jag då rätt till aktivitetsstöd de dagar jag ej jobbar. Efter att varit inskriven på arbetsförmedlningen i tre månader?
Ja :) Man skriver bara in dagarna man arbetat på pappret och hur många timmar per gång eller så. 50 timmar är inte så mycket på en månad.
min handledare säger att jag inte har rätt till det eftersom att jag jobbar 8 h i veckan i snitt.
Jag har jobbat som timvikarie. Det är ju ingen fast anställning. Och jag fick aktivitetsstödet. Har ibland jobbat flera dagar i veckan. 8h i veckan är ingenting.
Fick aktivitetsstödet för de timmar jag inte jobbade bara.
hur sk jag göra för att få min handläggare att skriva in mig på programmet?
Det skall han/hon göra eftersom att du har rätt till det. Så säger han/hon nej till det så bör du leta upp reglerna för det och sedan prata med din handläggare om det.
jag har hittat regler och hon har hittat regler om nå 8h timmar i eckan snitt
Vem kan anvisas till Jobbgaranti för ungdomar?
En ungdom ska under en ramtid av fyra månader ha varit arbetslös sammanlagt under 90 kalenderdagar.
Så snart en arbetslös ungdom uppfyller dessa förutsättningar ska Arbetsförmedlingen pröva om en anvisning till jobbgaranti för ungdomar ska göras. Detta innebär att det är möjligt att arbeta eller ha andra avbrott i arbetslösheten upp till en månad inom en fyramånaders period och ändå kunna erbjudas jobbgarantin. Det kan handla om ett eller flera kortare avbrott under ramperioden så länge det sammanlagt finns en arbetslöshetstid som uppgår till minst 90 kalenderdagar under en fyramånaders period. Syftet med en ramtid av 4 månader är att underlätta för ungdomar att ta tillfälliga jobb utan att riskera att inte längre omfattas av målgruppen för jobbgaranti för ungdomar.
För att anvisas till jobbgarantin ska man ha fyllt 16 men inte 25 år. Det finns fyra målgrupper:
· *En ungdom som under en period om 90 kalenderdagar, inom en ramtid av fyra månader, varit arbetslös på heltid och anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen. Arbete mindre än 8 timmar per vecka i genomsnitt under en månad ska innefattas i begreppet arbetslös. En anvisning till jobbgarantin för ungdomar får göras om en anvisning helt täcker den enskildes arbetsutbud.
·
· *En ungdom som under 90 kalenderdagar, inom en ramtid av fyra månader, haft deltids- eller timarbete eller kombinationer av hel- och deltidsarbetslöshet, och är berättigad till arbetslöshetsersättning enligt lagen (1997:238) om arbetslöshetsersättning. För behovs- och timanställda som inte kvalificerat för arbetslöshetsersättning är endast dag utan arbete kvalificerande. Anvisningen för de deltidsarbetslösa görs för den återstående delen av arbetsutbudet. De som är timanställda anvisas på heltid till programmet.
·
· *En ungdom som deltagit i det arbetsmarknadspolitiska programmet arbetslivsintroduktion.
·
*En ungdom som är arbetslös och anmäld hos Arbetsförmedlingen och har dömts till fängelse och är beviljad vistelse utanför anstalt (utslussningsåtgärder) enligt 11 kap 1 § Fängelselagen eller är villkorligt frigiven men inte fullgjort ett år av prövotiden.
fattar nada av denna texten. verkar som att arbetsförmedlingen får bestämma själ om man e berättigad eller ej
Hmm. Har dom en regel som säger att man inte få aktivitetsstöd om man jobbat under de 3 månaderna man har innan asså? Det låter ju löjligt. Dessutom är du väll äldre än 25?
jag fyller 25 i morgon. vadå gäller detta för de som är under 25? =)
Ungdomsgarantin gäller bara till 25 års ålder :) som du skrev : "För att anvisas till jobbgarantin ska man ha fyllt 16 men inte 25 år. Det finns fyra målgrupper:" Hela texten är för ungdomar. Den garantin är ju inte samma som för vuxna. Men jag vet inte om det är samma regler. Menar bara att har hon tagit fram den informationen borde hon i alla fall ha kollat rätt aktivitetsstöd…

Det är inte varje enskild handläggare som bestämmer vad man tillhör osv. Dom har sina regler att följa.
Det står tydligt att för att räknas som arbetslös så ska man ha jobbat mindre än 8 timmar per vecka.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Konstigt att man då får jobba mer än 8h per vecka när man väl är med i garantin tycker jag… Men det som stod var ju bara för ungdomsgarantin… inte för vuxna? Tycker i alla fall att det är konstigt.

Jag har aktivitetsstöd och jobbar 40-80 Tim i månaden. Jag måste dock vara på aktivitet de dagar jag ej jobbar för att få pengarna så räkna med det. Skulle nog kännas dumt att sitta hemma och bara få pengarna utan göra något.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus