Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettfunktionsnedsättningar
Läst 14277 ggr
zatanica
0

aktivitetsersättning, studera?

Undrar lite om aktivitetsersättning, på fk:s sida står det ju,

"Du kan delta i aktiviteter

Under tiden du har aktivitetsersättning kan du också delta i olika aktiviteter. Aktiviteterna ska stödja dig i din utveckling och påverka din sjukdom eller din funktionsnedsättning på ett positivt sätt. De ska också bidra till att förbättra din arbetsförmåga.

Att delta i aktiviteter är frivilligt. Du behåller din ersättning även om du väljer att inte delta i några aktiviteter.

Du ansöker på blanketterna 5030 respektive 5040 som du hittar längst ner på sidan. Observera att du måste ha beviljats aktivitetsersättning för att ansöka om ersättning för kostnader i samband med aktiviteter."

Då borde det ju inebära att det är ok att läsa en distanskurs på högskolenivå? Men ändå ha rätt till aktivitetsersättningen, är det någon som har koll på detta?

Har försökt googla och fått fram både att det går och att det inte går.

Vågar inte riktigt fråga handläggaren, vill gärna få höra från någon/några med erfarenhet först.

För det främjar ju både rehabilitering och chansen för att komma ut på arbetsmarknaden. Så länge man inte pluggar på heltid och på platts lixom.

En kurs på distans kan man ju lägga upp efter sina egna förutsättningar lixom

Så är det någon där ute osm har pluggat något och haft kvar sin aktivitetsersättning?

mongu
1

Vet inte hur det är med just aktivitetsersättning men jag tror att den är likställd med sjukersättningen.

Om det är så är det tyvärr inte nåt du kan göra. För läsa in högskolepoäng får man inte göra när man har en sjukersättning. Har frågat flera gånger om detta.

Däremot om det är att man vill läsa in en grundskolekompetens så får man det.

Mitt råd till dig är att höra med din handläggare för det är ju där du kan få rätt svar. Varför vågar du inte fråga handläggaren? För du tänker väl inte läsa en sån kurs även om du får nej som svar?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

zatanica
0

Att jag inte vågar är för att det äntligen känns som man har lite trygghet och kan slappna av för att ta tag i livet när man fått aktivitetsersättning.

Vill inte kastas ut i ovisheten igen för då skulle jag bli ett kolli igen. kan inte förklara det bättre.

mongu
0

Men bara för att fråga är väl ingen fara? Det behöver ju inte betyda att du är klar till att börja plugga för det utan mer att du vill veta vad och hur du ska göra.

Jag frågade då jag funderade på att läsa nån kurs och det hände inget med min ersättning för det.

Trots allt så är ju vi här enbart lekmän och har kanske varit i liknande sits som du är nu annars så är det handläggarna som har kunskapen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

Har för mig att man inte kan studera undertiden som man får ersättning. Det räknas inte som något som hjälper ens funktionsnedsättning eller arbetsförmåga.

Är mer arbetsträning och dagverksamheter som räknas in här tror jag.

mongu
0

Nej jag tror inte heller man får studera men enda sättat för TS att få reda på hur det fungerar är att fråga sin handläggare.

Handläggaren är till för att hjälpa och de måste kunna svara på såna frågor.

Ha en bra dag! Mongu.

yoanna
0

Jag har börjat plugga på distans nu, och är arbetslös men har inte rätt till aktivitetsersättning eftersom att minsta lilla du pluggar betyder att du inte får vara inskriven på arbetsförmedlingen längre. Och om du inte är inskriven på arbetsförmedlingen så får du ingen ersättning, du kan heller inte få Soc (försörjningsstöd) heller för att enligt dom är det "individens eget ansvar att se till att ha en fungerande ekonomi". Det ända bidraget som du har rätt att söka är från CSN.

Tråkigt nog så har jag som studerande inte rätt till något bidrag även om min kurs inte alls är omfattande, och csn har jag inte rätt till eftersom att jag tidigare år inte klarade komvux på ett X antal poäng och måste nu plugga in dom poängen för att igen kunna ha rätt till Studiebidrag och lån från CSN. :(

zatanica
0

#6 Ja det är hårt, tror inte heller jag kan få CSN just nu då jag inte klarade avsedda poäng sist.

Varför jag undrade och funderade på att någon liten kurs på högskola på distans vore ok är för att det nämns på flera ställen att som aktivitet kan avses att man läser något på folkhögskola, och folkhögskolor är ju sdant som berättigar till CSN, samt att man även kunde ta kurser på studiefrämjandet och liknande. Men studiefrämjandet är inte vad jag vet CSN berättigat.

Men som sagt får man läsa på folkhögskola så borde ju någon distanskurs på högskola egentligen vara ok. DEt främjar ju även individen både vad det gäller den sociala biten och att senare få ett jobb. Men det är väll kanske lite en tolkningsfråga med.

Vet de som läser distanskurser fast de jobbar, de har det helt enkelt som ett intresse, som andra som åker skidor,tränar, läser, eller vad nu folk gör på sin fritid.

Själv har jag nog kunskap som specialintresse, skule kunna läsa allt möjligt mellan himmel och jord då jag älskar att lära mig. Är lite som en svamp när det gäller kunskap Tungan ute

mongu
0

Det är stor skillnad på folkhögskola och högskola. Du får inte läsa nåt som ger dig högskolepoäng när du har sjukersättning osv.

Oavsett om det är på distans eller inte.

Men jag tycker fortfarande att du ska kontakta din handläggare så du får riktiga svar. Här blir mera spekulationer och det vore synd om du startar nåt och sen blir av med din ersättning. Eller hur?

Ha en bra dag! Mongu.

Karmatarerskanise
1

"Kan jag få aktivitetsersättning när jag går i skolan?

Om du måste förlänga din skolgång på grund av en funktionsnedsättning kan du få aktivitetsersättning under den tid som skolgången varar. Det gäller studier på grund- och gymnasieskolenivå.

Vi kan i vissa fall behöva ett intyg från skolan eller ett läkarutlåtande som visar att din förlängda skolgång beror på funktionsnedsättningen."

Källa

Du yoanna har aktivitetsstöd, det är en annan sak.

yoanna
0

#7 Många bra frågor som jag inte har så stor koll på, men kan du inte prata med din handledare på arbetsförmedlingen, dom borde ju ha koll på sånt? :)

Men har du jobbat tillräckligt mycket så kan du ju ha rätt till ALFA-kassan också :)

zatanica
0

Oj här var det många svar nu Glad

Jo har tänkt höra med hon på FK, men så har det varit alla helger ooch grejer, lägg där till att jag inte gillar att prata i telefon och troligen inte kommer få ur mig det jag vill på korekt vis.(även om jag skriver fusklapp) Sedan ett minne som en guldfisk på det så kan ni ju räkna ut att det tar ett tag innan jag kommer komma tillskott med det där telefonsamtalet.

Sedan brukar jag när jag väl lyckas ringa mötas av, den du söker kan inte nås för närvarande, sedan få man börja om igen.

Men jag kanske kan ta upp det med min arbetsteraput med? Typ skriva ihopp vad jag vill fråga så inget glömms bort så kan hon kanske svara på frågan eller vidarebefodra det?

Ser inte att det ska vara någon större skillnad på folkhögskola eller distanskurs på högskola. Bortsett då från att högskolan kan vara något att ha i framtida arbetsliv.

Tyckte deet ju borde finnas någon där ute som har erfarenhet av detta. Har hittat lite på nätet när jag googlat och det verkar som vissa faktist fått det beviljat som aktivitet.

yoanna
0

Men du kanske kan mejla alla dina frågor, alla sätt funkar ju bara man får svar på sina frågor. Jag själv har inga problem med att prata i telefon, men jag kommer aldrig ihåg mina frågor :P

Infon som du hittat om det där med kurs+ersättning, gäller det bara kurser på högskola eller också kurser på komvux? :)

zatanica
0

NÄ det var även några som fått läsa kurser på komvux.

jo hade gärna mejlat men har ingen mejladress till henne Glad så då blir det lite svårt.

Karmatarerskanise
1

Komvux har ju gymnasiekurser, så det är inte så kontigt.

yoanna
0

#13 Men då är det ju bara prata med din arbetsterapeut sen när du kan :)

#14 Så när det gäller gymnasiekurser har man inte alls rätt till aktivitetsersättning , är det det du menar? :)

Karmatarerskanise
1

#15 Läs mitt citat i inlägg #9 :)

Men som sagt, du skriver i en nnan tråd att du har aktivitetsstöd, det är något annat.

yoanna
0

#16 Jaa nu förstår jag vad du menar :)

Har inte insett skillnaden på det tidigare. Just nu så får jag inget bidrag alls eftersom att jag pluggar.

Karmatarerskanise
0

Ok :)

Fridaaaa
0

När jag började heltid nu på högskola, fick jag inte ha ersättning från fk, utan antingen eller.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Lich Queen]
1

Troligen kommer du inte få aktivitetsersättning samtidigt som du läser på högskolan.

Det är mer på lägre nivå man kan få det.

Fridaaaa
0

Till mig sa CSN att jag antingen fick ha mitt aktivitetsstöd på FK ELLER CSN. Läser då heltid på högskola. Men jag tog CSN, för klarar mig inte på bara bidraget, för att vissa kurser går bara böckerna på 1500-2000kr /

Karmatarerskanise
0

#21 Åter igen, det är inet aktivitetstöd Ts frågar om :)

Fridaaaa
0

#22 Står ju "aktiveringsersättning"? Det är samma enligt AF jag var inskriven på :)

Karmatarerskanise
0

Det är inte samma sak om man läser på FK;s sida. Har länkar längre upp.

[Lich Queen]
0

#23 Det är inte samma sak. Aktivitetsersättning har man när man är sjukskriven och är under 30 år. De har helt enkelt fel på det AF du är inskriven på.

Fridaaaa
0

#24 Af i ett nötskal igen i såfall.

#25 Fel på alla AF enligt min mening, då de jämt ger ut fel info, inte bara den jag VAR inskriven på (pluggar nu, som jag skrivit innan).
Många AF i olika kommuner som ger ut fel info, och är allmänt kassa.