Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikett: ersättningar-och-bidrag
Läst 8730 ggr
[Lilla Fröken]
0

Aktivitetsersättning

Hur mycket kan man få i aktivitetsersättning om man inte har haft någon tidigare inkomst? På ett ungefär?

mongu
0

Här kan du läsa lite mera om hur hög ersättningen är på garantinivå

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

#1 Det är sedan skatt på de summorna va?

mongu
0

Ja det förmodar jag att det är.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[mia-38]
0

Min son fick ca 2900 i månaden som aktivitetsersättning. Och då var skatten redan dragen. (Om det ens var någon skatt på det)
Så det är vad man får ut om man inte jobbat innan eller haft annan inkomst.

Karmatarerskanise
0

Hur mycket man får beror på ålder och på hur mycket man tjänat. Min väninna fick ut ca 6700kr i månaden.

[Lilla Fröken]
1

Tabellen (i dokumentet som mongu hänvisar till) visar garantibelopp, så det är väl bara att dela summan på 12 och då få fram en garanters månadserättning?

[mia-38]
0

Ja det stämmer…men så konstigt…när jag räknar på det sonen fick och på summan som står i den länken så fick min son för lite….
Han har säkert fått rätt…men hur kan han bara fått 2900 kr/mån?

Karmatarerskanise
0

Har du räknat bort skatten från tabellen?

[mia-38]
0

#8 Stämmer ändå inte när jag räknat bort skatten…fattas 2000 kr..

Karmatarerskanise
0

Mia, han hade inte aktivitetsstöd istället för ersättning? Då får man 200 något om dagen om man inte jobbat innan

[mia-38]
0

Jaaaoooo Hera… Kan vara så. Jag kom också på att han inte gått ut gymnasiet med betyg…då får man det lägsta.

Karmatarerskanise
0

Min kompis som fick aktivitetsersättnibg hade varken gymnasiet eller jobbat förr och fick den nämda summan, så det är nog stödet din son fick.

[mia-38]
0

Kan vara så Hera. Det heter så mycket nu för tiden. Skrattande

Men nu pluggar han och får mycket mer.