Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettersättningar-och-bidrag
Läst 14495 ggr
Maria
0

Sjukersättning

Idag har jag varit hos min läkare. Det var ett möte där jag träffade läkaren i en timme först och sedan kom två från mitt arbete och min handläggare på föräkringkassan.

Jag är halvt sjukskrivet t.om. augusti. Sedan går dagarna ut och det kommer förmodligen bli halvtids sjukersättning för mig.

Jag känner mig väldigt kluven. Det känns som ett nederlag men samtidigt inser jag ju att jag knappast klarar mer.

/Maria

mongu
0

Jag förstår din känsla har varit där själv fast jag fick hel ersättning. Men just känslan för man vill va helt arbetsför men det funkar inte.

Det är en sorgeprocess som man måste ta sig igenom.

Jag är övertygad om att det kommer att bli bra för dig sen när du fått tid att smälta detta besked.

Kram

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Tack. Ja det tar nog ett tag att smälta men det är ju egentligen bara att acceptera.

/Maria

mongu
0

Ja det är ju det men ändå måste man igenom detta och smälta beskedet.

Du fixar det ska du se. Även om det känns botten det första så kommer det att gå. Det måste gå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Billan]
0

Är lite i samma situation, men har inte fått svar på min ansökan ännu.

Jag har sökt hel ersättning då jag inte klarar att fixa mig i ordning, klä på mig osv. Ännu mindre klara ett arbete.

Det är fruktansvärt svårt att acceptera att det är så. Dom ville ge mig sjukpension redan 2000 men jag vägrade. Mest för jag hade ett jobb där jag stortrivdes. Dock blev jag uppsagd då jag inte klarade mina uppgifter längre. Hade man vetat att det skulle bli så svårt att få nu när man behöver hade jag nog tat emot då. Har inga förhoppningar nu och mina dagar tar slut i början på mars.

[Lilla Fröken]
3

Jag har haft väldigt svårt att medge att jag har mina krämpor, vet inte hur många gånger jag avbrutit sjukskrivningar genom åren för att jag trodde att jag mådde bättre än jag gjorde. När jag fick halv sjukersättning 2008 så var det en stor lättnad. Nu ansökte jag om hel ersättning då jag varit sjukskriven lång tid och provat jobba. Jag fick min ansökan godkänd. Det känns lite konstigt att man inte ska jobba mer, men ändå, jag vet ju att jag inte kan. Nu kan jag fokusera mer på mig och mitt mående utan att ha FK och AF i bakhuvudet hela tiden.

mongu
0

Känner igen din historia även om jag aldrig hade halv sjukersättning utan gick från sjukskrivning till tidsbegränsad sjukersättning i två år. Därefter blev det en varaktig ersättning.

Men även jag gick tillbaka och kämpade och kämpade för att jobba kunde jag ju i mina egna ögon. Det var åtskilliga gånger jag lämnade mitt jobb gråtande pga all smärta.

Idag är jag tacksam över att ha sjukersättning även om jobbet fortfarande finns i mitt hjärta. Men jag låter det inte ta över för då mår jag bara dåligt.

Ha en bra dag! Mongu.

[NightStorm]
0

har du sjukpenning nu

och sedan söker sjukersättning?

mongu
0

# 7 Vem ställer du frågan till?

Ha en bra dag! Mongu.

[NightStorm]
0

den som startade diskutionen

Maria
0

#9 Aha, det var mig du frågade.

Jag är halvt sjukskriven t.om augusti. Det var försäkringskassan som tog upp att jag förmodligen kommer att få sjukersättning 50% efter det.

Vi får se vad som händer.

/Maria

[Lilla Fröken]
0

Okej, nu är jag gnällig, men kan inte nån ändra rubriken och sätta ett "s" där det ska vara ett? Jag stirrar på detta varje gång tills sidan har laddat färdigt Glad (ta inte illa upp nu)

#10  Det är bara att tacka och ta emot, att ha jobbet kvar, det känns som att gå sjukskriven bara. Det känns lite mer då man inte ska jobba alls. Men visst, jag förstår känslan, speciellt när man skriver om anställningspappren..

[Lilla Fröken]
0

Lite ot, men jag måste bara berätta att min fk handläggare från sjukskrivningen ringde mig för ett avslut och önskade mig lycka till mm. det kändes jättebra faktiskt. Om alla handläggare var lika sakliga och förstående (de har regler att följa, men man behöver inte vara otrevlig som andra handläggare jag haft) så skulle fk ha bättre rykte.

Har nu skrivit på uppsägningen, och det var så skönt att gå därifrån. Tyvärr så finns det människor som inte tycker att det är något fel på en, utan går hemma för skojs skull. Väldigt tråkigt.

Nu försöker jag inse att mitt nya liv har börjat. Som en glad sjukpensionär Glad

[Billan]
0

Vilka diagnoser har du ? Lite intresant att få höra vad andra har som får sjukpension. Verkar otroligt olika vilka som får ja.

[Lilla Fröken]
0

#13  Det beror nog på vilka besvär man har av diagnoserna. Har många, men två av dem är fibro och överrörlighetssyndrom. Huvudproblemet (haha) är nacken, den är värst. Många som har fibro t.ex. jobbar heltid, så man kan inte jämföra heller.

Kikade in på din profil, och du har ett stuteri står det. Det måste ju innebära en massa jobb och kroppsligt arbete? Blir matt bara av att tänka på att mocka.. vilket jag har provat på Flört

[Billan]
0

# 14

Jag har även tittat på din profil, men ni hör till de anonyma. Varför  ?

Ja haft kan man väl säga, jag har två små shetlandsponnyer som går på lösdrift, altså ute dygnet om. Maken fyller på vatten i en tempererad tunna och fyller foder i hönät en gång /dag. Jag bara myser av mina små. Hade jag inte dom att titta på så kom jag säkert inte ut alls om dagarna.

Som upplysning kan jag också berätta att stuteri kan man ha utan en enda häst hemma. Man köper sig ett stuterinamn.

Föresten hur många med sjukpension har inte både tio och tjugo hästar av olika storlekar. Jag känner då säkert ett tiotal.

Jag har haft diagnosen Fibro sen 1996 och jobbat heltid, dock hade jag halv sjukersättning under nåfra år på 2000 talet. Gick själv ner 2007 i tid till ~60% natt, och tog bort sjukbidraget. Man vill ju klara sig själv.

Nu sen 2010-10 har jag varit sjukskriven och arbetstränat emellanåt, men fått avbryta. idag har jag diagnoserna.

Polyartrit, artros, meniere's, fibromyalgi, diabetes + ytterligare några. Behöver hjälp med det mesta.

Som sagt har jag tidigare tackat nej till sjukpension då jag har erbjudits det i omgångar, men nu skulle jag behöva.

[Lilla Fröken]
0

#15 Jag menade bara att vi är så olika, orkar olika mycket. Jag personligen har svårt att förstå dem som tackat nej till pension, men det är ju bara för att jag ser till mina egna problem. Hade jag inte fått sjukersättning nu så hade jag sagt upp mig. Har du ansökt om sjukersättning? Om inte, så begär ett utlåtande från din läkare och ansökt. Jag chansade, ingen sa åt mig att söka. Kunde lika gärna fått avslag med tanke på att d ansåg mig som arbetsför för ett år sedan då d drog in min sjukpenning.

[Lilla Fröken]
1

Ursäkta mina stavfel, det går lite för fort på mobilen ibland :)

[Billan]
0

# 16

Anledningen att jag tackat nej är ju så klart att jag inte velat utnyttja systemet om jag inte behövt. Det är tillräcklit många som gjort det och därför stå vi i den sits vi gör idag. Att de som verkligen behöver inte får.

Idag har jag inget jobb på grund av att jag klarar inget (behöver hjälp med ex. påklädning ) Annars har jag varit på samma srbetsplats i 26 år.

Har ansökt nu, men har inga förhoppningar om att få trots att alla  tycker att jag ska ha. Väntar på svar på det.

[Lilla Fröken]
0

Missade din fråga om varför jag är anonym. Det är skönt att kunna skriva på internet utan att hänga ut sig. Men en förhoppning måste du ju ha när du sökt, hoppas det går bra för dig. Jag fick besked på en månad, det gick väldigt fort.

Maria
0

Idag blev jag uppringd av en kvinna på försäkringskassan som utreder sjukersättningar. Hon skulle slicka in en ansökan för mig som om det går igenom börjar gälla redan 1 april.

Här går det undan…jag som trodde jag skulle få vänta till augusti.

/Maria

mongu
0

Bra att det inte drar ut på tiden när det ändå ska ske. Hur känner du själv nu? Känns det som det är OK eller?

😂Sen hoppas jag för din handläggares skull att hon skickar in ansökan för det låter jobbigt att slicka in den. Ursäkta men kunde inte låta bli.

Ha en bra dag! Mongu.

Maria
0

Haha, det såg jag inte😛

Jag vet inte vad jag tycker egentligen. Jag frågade i alla fall en extragång om det är möjligt att bryta om jag blir bättre och det är det såklart så jag vänjer mig nog vid tanken.

Sedan är det ju inte godkänt ännu.

/Maria

mongu
0

Jag förstår din känsla för det är en sak man måste bearbeta. Men som sagt du kan bryta när du känner dig bättre.

Ha en bra dag! Mongu.