Försäkringskassan iFokus

Försäkringskassan

Etikettövrigt
Läst 14651 ggr
ElmerKrudd
2013-03-02 19:54
0

Ärr

Kan man få ut försäkring för ett ärr om man valt att ta bort en knöl själv? Jag har nämligen tagit bort en knöl nyligen på min axel och läkaren sa att det förmodligen skulle bli ett litet ärr för att han var så himlans bra på att sy osv. Men nu när stygnen är ute så säger de att det ser ut att bli stort och det är rätt stort också.

Vad tror ni? Går det att få ut på försäkring för det eller kan jag inte det då jag själv ville ha bort den?

(Vet inte om det här är rätt ställe att fråga dock..)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Maria
2013-03-03 08:05
0

Det beror på om du har en försäkring som täcker liknande saker som vanprydande ärr.

Det har inget med försäkringskassan att göra.

Här kommer en länk

Ett utdrag ur texten:

När det kommer till vanprydnader måste vanprydnaden uppkommit från en olycka för att du ska få ersättning från din olycksfallsförsäkring. Du kan också få ersättning för ärr orsakade av en sjukdom (till exempel ärr pga. en operation), men då krävs det att du har en försäkring som täcker den sjukdomen du lider av. Dom flesta försäkringsbolag kräver att du har uppsökt läkarvård i anledning av din vanprydnad. Gemensamt för alla försäkringsbolag är att du måste vänta 1-2 år efter vanprydnadens uppkomst innan en eventuell ersättning kan lämnas.

/Maria

mongu
2013-03-03 13:09
0

Ingen aning utan det är väl mer om du har en sjuk o olycksfallsförsäkring som täcker såna saker.

Försäkringskassan ger inga såna ersättningar.

Sen beror det på hur länge sen det är du opererades. Det tar längre tid än man tror för att ett ärr ska bli färdigbildat. Samma platsen det sitter på. Är det i ansiktet så är det väl sämre med ärr än på övriga kroppen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ElmerKrudd
2013-03-03 13:54
0

Tack för svaren :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤