Halv aktivitetsersättning?
Jag har två sjukdommar och har arbetstränat från 2006-2011.
Första gången va beslutet taget 8h/veckan och sista gången va det 10H/veckan.Ams och fkassan va involverad och jag hade och har fortfaranade än idag dålig koll på vad som gäller.Jag har fått hjälp via jobbcoatch och handläggare ansöka om aktivitetsärdättning och träffa för första gången i mitt liv en bra läkare i min kommun.Hennes bedöming va inom de närmsta 10åren att jag inte ens lär klara 50%.
Jag besluta att ansöka om 50% aktivitetsärsättning och jag har ett fast jobb sen 1år tillbaka på ca 4-10h/veckan.
Nu idag fick jag ett samtal att jag kunde få 50%aktivitetsärsättning men vilkoret va att jag skulle erbetsträna på min nuvarande plats i ett år och sen ansöka om sjukärsättning på nytt då.
Saken är den att det finns ingen möjlighet att jag kan få fler timmar på mitt nuvarande jobb så jag har länge sökt ett nytt jobb till för att försöka klara mig ekonomiskt.Jobbar jag 15h/veckan i det yrket jag är i nu så klarar jag mig ekonomiskt,fast jag inte riktigt är där än…men det är mitt mål och min strävan och har varit sen start=klara mig ekonomiskt!
Saken är den att jag inte vill arbetsträna mer.Varje gång har jag börjat en arbetsträning 1år och fått veta att nu skall vi hjälpa dig,men i själva verket fick jag beskedet att nu är du färdig utredd och nu ska du hitta ett jobb och jag blev arbetsökande.Jag får ingen akassa eller rätt till sjukskrivning(för jag jobbar det jag klarar).
Jag är kluven,jag vill verkligen inte arbetsträna med och undrar att kan de begära arbetsträning när ams har sagt ifrån att jag är färdig utredd?Varför skall jag arbetsträna på mitt jobb när det inte finns möjlighet att få fler timmar där.Jag vill börja leva mitt jobb och känner att jag är på god väg att lyckas men behöver lite råd här…kan det begära att jag skall arbetsträna för att få rätt till halv aktivitetsersättning i ett år?(det är medicinsk styrkt och papper från ams om alla arbetstränngar och det slutliga beslutet är taget om min arbetsförmåga,jag är färdigutredd!)

Läs gärna mer på Försäkringskassan hemsida om arbetsträning. Men vad jag förstår så ska man under tiden ha kontakt med handläggare på FK och ev. arbetsförmedlingen och andra personer man har som stöd.
Samtidigt så är det så att du ska testa och delta i olika aktiviteter när du har denna ersättning.
Du får ta kontakt med din handläggare och prata om hur ni ska lägga upp detta.
Fattar jag dig rätt att du idag jobbar 10 timmar i veckan och du söker aktivitetsersättning på 50% då fattas det ju en del timmar innan du är uppe i 100%. Kanske därför dom vill att du ska arbetsträna.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
tack för ditt svar och jag har läst på fkassan hemsida om infon där.
Saken är ju den att jag har blivit uredd från 2006-2011 och beslutet är taget från fkassan +ams att mitt arbetsutbud är 10h i veckan.Sen fick jag veta att jag va färdig utredd och skulle då bli arbetsökande på dessa timmar och jag hitta ett jobb någon månad efter.
Jag förstår inte riktigt varför jag då skall arbetsträna när de har beslutat min arbetsförmåga?Jag har enligt läkaren rätt att ansöka om aktivitetsersättning på 75%men jag sj ville ansöka om 50%dels för att det va lättare att få igenom. Läkaren har varut tydlig att min arbetsförmåga lär inte komma upp i 50%inom de närmsta 10åren.(skrev min nuvaande läkare)
Jag förstår inte varför jag då skall arbetsträna igen då?Jag har ju arbetstränat i så många år och fick veta att nu va det färdigt och belsutet blev taget.Alla läkareutlåtande står sen 2006 att jag aldrig kommer klara 100% utan troligtvis förhoppningarna är 50%med anpassat jobb(skrev smärtläkaren 2006)

Men om du har en arbetsförmåga på 10 timmar per vecka är det ju lika med 25%. Så varför söker du inte aktivitetsersättning på 75%?
Du förlorar ju på att inte söka så du ihop med dina timmar du kan arbeta kommer upp i en heltid.
Så jag tycker du ska söka 75 % aktivitetsersättning.
Skulle det sen visa sig att du klarar att arbeta mera så kan man ompröva beslut och ändra efterhand.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har rätt till att ansöka om 75%…läkaren sa det va underlag för detta.Men det va jag sj som ville ansöka 50% får jag trodde det bevisa på att jag vill klara mer än vad jag kan och försöker på eget bevåg testa mina gränser hela tiden.
Min handläggare som jobbar med personer och hjälper dem med arbetsprövning säger att det är helt fel.Han anser som resten av ams att det räcker med det läkarutlåtandet och min tidigare arbetsprövning som underlag.Dessutom kan man sj kolla på lönelappen att jag hela tidern försöke roch försöker få upp timmarna och hållt på i ett år med detta sj på jobb.Det är ju bara jag som kan försöka ändra på min sits och jag godtar inte med att nöjja mig utan vill mer,och det kan vara en förbannelse ibland.
I och med det står på läkarutlåtandet att inom de närmsta 10år så är min arbetsförmåga inte ens uppe i 50% så skall detta tydligen räcka+alla rehab försök och kureser och utbildningar+smärtrehab räcka.
I och med jag kommer neka arbetsträna då de kommer inte tillföra något för mig så måste jag ta tillbaka min ansöka då nu heltplötsligt kan fkassan godkänna den men jag MÅSTE arbetsträna,och det spelar ingen roll om ams står bakom mig.Jag har rätt att få aktivitetsersättning i 1år men hon sa att när jag skulle ansöka nästa år med sjukersättning som kommer jag bli nekad med alla de utlåtanden jag har,så varför finns de då för meningen att arbetsträna i ett år?