Irriterande
Jag väntar på beslut från FK och fick hem en lapp där det stod att de hade mottagit min ansökan och att det ska komma ett beslut inom 3 månader. Dessa månader har snart gått så jag ringde för att kolla läget. Så säger personen att de har 120 dagar på sig, och det är väl 4 månader?
Förstår inte varför de skickar en lapp med felaktig information på.
Försäkringskassan i ett nötskal…
Det värsta tycker jag är, att man som sjuk oftast tvingas strida för att få stöd och hjälp från försäkringskassan. Det tycker jag är galet att man ska behöva göra när man är i en beroendesituation och faktiskt oftas inte har orken eller förmågan att tvingas kämpa för att få den hjälp man behöver…men det är bara min åsikt
sååå sant
Jag hade tur, jag fick besked efter 40 dagar ang min ansökan om sjukersättning. Men det är så, man kan inte ta det till hundra på vad de säger, herregud vad olika svar man får jämt när man ringer någonstans.
Men de gör ju fel som alla andra människor.
#4 Måste ha varit skönt!
Jag väntar ännu :/
Ja, och det gick lite fortare också eftersom jag hellre ville ha ett telefonmöte än ett fysiskt möte på fk-kontoret. Det stod på kallelsen att man kunde ta det via telefon med, så det gjorde jag ju hellre pga medicinska skäl.
När kom din ansökan in Hera? Har du ringt och kollat hur det går? Jag är ju sån att jag alltid ringer och kollar om de fått in alla handlingar osv, så att jag vet att det rullar på.
Den 24 är det 120 dagar sedan den skickades in. Vi har aldrig träffats utan haft mejl och telefonkontakt. Jag ringde dit då det nästan hade gått 3 månader eftersom det stod att beslut skulle komma inom tre månader. Det var då hon sade att hon hade 120 dagar på sig. Underligt att samma person som genom brev säger ett visst antal dagar plötsligt har en månad till på sig i tele.
Hon sa nog fel första gången. Ring igen och hör hur det går.
Skrev fel menar du?
Verkar dock konstigt då det verkade vara en mall som skickas ut. Är nog mer att dom lovade för mycket.
Har fått veta att jag får veta inom en månad, så jag orkar inte tjata mer nu. Hoppas nu dom håller det i alla fall.
#9 Jo jag menade skrev fel, förstås. Tror att de gamla reglerna var 90 dagar, men när det ändrades vet jag inte.
Så troligen har handläggaren använt en gammal mall.
OKey, då får jag påpeka det vid nästakontakt :)
Fick nu veta att beslut ska tas den 27;e. Självklart alldeles i slutet av månaden, precis som väntat. Inte kunde det gå snabbare ;)
Undrar om jag får beslutet samma dag eller de skickar beslut med posten elelr hur det går till.
De sänder med post, man får papper på alla beslut.
Okey, tack :)
Skönt att du har fått ett beslutsdatum åtminstone. Själv väntar jag på besked från AFA om min månadsersättning. Tycker jag har väntat i evigheter, men det är ju bara två veckor knappt :) Men jag är sån, jag vill veta i förväg hur ekonomin kommer att se ut, jag gillar inte obehagliga överraskningar, har fått för många såna genom åren :)
#16 Ja, fyra månader är ingen kul väntan. Tänk nu om jag får ett nekande svar? Då har man varit stressad i flera månader för ingenting.
#17 Det är hemskt att inte veta vad utfallet blir, det tar på psyket. Det gjorde det på mig iaf, så fort jag skulle sova så snurrade det bara i huvudet om fk och jobbet. Det var stressande. Har du anledning att tro att du får neg svar?
#18 Precis, tänker på det hela tiden, speciellt då jag ska sova. Nej, jag har all rätt till aktivitetsersättning. Men jag har ibland haft otur där de flesta andra har tur, så jag känner ju en oro över att det skulle kunna vara så i detta fallet också. Trots att allt med ansäkan har gått rätt till med komplettering och läkarintyg.
#19 Det är min erfarenhet av FK, man kan aldrig vara säker på något. För ett år sedan hade jag en handläggare som ansåg att jag var fullt arbetsför och drog in min sjukpenning, fast läkare tyckte att sjukersättning vore bäst. Så det beror helt på vilken handläggare man har och hur de tolkar regler. Det går nog bra för dig :)
Fast det är inte handläggaren som tar beslutet, det är det en juridisk ansvarig som gör. Hanläggaren bara samlar informationen om mig och utreder, sedan skickas utredningen vidare för beslut.
Okej.
En vecka kvar fortfarande…. Hatar väntan!
Jag väntar också på beslut. Lämnade in ansökan första veckan i november -12. Fick veta via brev att det skulle ta tre månader. ??
#24 Ja då är jag inte ensam om det. Tydligen har dom trots allt 4 månader på sig.
Jag är så jäkla förbannad!
Jag fick veta att beslutet skulle tas IGÅR! Idag när jag ringer har det fortfarande inte tagits något beslut!
Nu rök helgens planer! Och ett beslut JAG skulle tas kommer nu inte kunna tas, eftersom dom uppenbarligen är oförmögna att HÅLLA DET DOM SÄGER!!!!!!!!!!!!!
Fy vad tråkigt.. :( Men har det inte gått 120 dagar nu?
Jo, det har gått 120 dagar.
Inte bara det, utan handläggaren skrev att beslut skulle tas den 27/2, igår.
Trist.. pratade du med handläggaren?
Nej, hon var inte där. Pratade med en annan som kollade upp ärendet, och det var fortfarande pågående. Står ingenting bland mina ärenden heller.
Jag skulle ringa som en tok för tills jag fick tag på handläggaren.. Jag är bra på att tjata, och det har lönat sig då mina papper ofta blivit bortglömda eller kommit bort. :)
Ingen mening med att ringa när hon inte är där ;)
Och hon kan ju inte ta beslutet i vilket fall som helst.
Men jag ska ringa imorgon igen och påminna om den psykiska stressen som detta innebär för mig.
Usch vad jobbigt. Hoppas att det löser sig.
/Maria
Tack Bumble!
Handläggaren var inte där idag heller. Men personen som kollade upp det berättade att det fortfarande inte tagits något beslut. Så jag skulle ringa handläggaren på måndag igen.
då frågade vad jag ska göra om hon inte är där igen? Ska jag bara snällt sitta och acceptera att dom inte hållt det som sagt?
Hon sa att jag ska berätta att det gått över tiden så kanske dom kopplar mig till den som har fallet just nu….
Kul att bara vänta utan att kunna påverka alls.

Jättejobbigt för dig. Det värsta som finns att gå i ovisshet när det gäller ekonomin.
Hoppas det ordnar sig snarast.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack.
Får fortfarande inte tag på min handläggare, och dom andra kan bara säga att det fortfarande inte har tagits något beslut…
Så fruktansvärt lönt att dom lovar saker.
NU! Nu fick jag mejl om att jag kommer få aktivitetsersättning från oktober förra året fram till slutet av 2014 :) äntligen släppte orosstenen!
Grattis på dig!! :)
😃
Nu har det gått en vecka sedan jag fick mejl om att jag ska få aktivitetsersättning. Inget brev om beslutet och information om det har kommit i brevlådan. 😴
Ja man kan fundera ibland hur dom jobbar. Jag fick ett brev igår att dom skulle dra av summan av vad jag fått i sjukpenning på min sjukersättnings summa för två månader.
Hallå, jag har inte fått någe besked OM jag får sjukersättning. Men det verkar väl så då i alla fall.
Bra att man får veta vad som händer.
#43 Jag fick också hem sådant om hur mycket socialen ska ha av FK. Detta fick jag innan något beslut.
Så ledsamt är man hör att det inte fungerar😕
/Maria

Mycket tråkigt för det tar så mycket energi att vänta på besked.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Fortfarande inget brev. Läste precis mejlet handläggaren skrev för 10 dagar sedan Där stod det att det skulle ta några dagar innan jag fick brevet. För mig betyder det i alla fall inom en vecka. Men jag kanske har fel. Det kanske betyder en månad?
Haha.
Var på fk idag och bad om beslutet eftersom det fortfarande inte hade kommit igår. Då fick jag veta att jag är skyldig dom 2400kr för bostadsbidraget jag har fått i år. Kunde dom inte sagt till mig att man skulle säga upp det när man söker aktivitetsersättning? Och hur ska man kunna göra det INNAN man fått ett beslut?
Underligt hur det fungerar. Eller konstigt att dom inte kunde avsluta bostadsbidraget när dom tog beslutet.
Det är sånt vi ska hålla reda på själva. Om inkomsten ändrats eller beräknar ändras, då ska man ju prata med FK.
49 Jag kan ju inte anmäla ändrad inkomst fören jag fått ett beslut om det. Och det fick jag först mejl om den här månaden. Brevet om beslutet kom först idag.
Och jag har fått veta att man ska anmäla OM det ändras, inte innan.
För övrigt anser ju jag att dom borde se i sina papper att något är på gång. Jag kan ju inget göra fören jag får beslutet, självklart.
Då har du ju gjort rätt..jag har tidigare anmält ändringar som jag vet kommer att ske, då har FK talat om för mig hur jag ska gå tillväga medärendena som pågår.
#51 Känns lite surt att punga ut med pengar när jag inte kan se att jag gjort något fel 😕Är ju inte precis rik med min nya aktivitetsersättning och var de definitivt inte med socialbidraget.
Jajja, bara att acceptera.
Precis,det är bara att gilla läget.
Nu har jag fått besked från FK, efter att ha fått en massa konstiga brev.
Jag beviljades sjukersättning 100%. De har beviljat den från 2013-01-01 och beskedet kom i måndags. Äntligen kan man slappna av.
#54 Då är väl ett grattis på sin plats! :)
Åh, vad skönt att höra.
/Maria
Skönt för dig :)

Va skönt att du fått besked och att det var positivt.
Ha en bra dag! Mongu.
Tack alla, ja det är med blandade känslor konstigt nog. Men att få ett papper där det står att man inte klarar något känns surt.
Men naturligtvis är det skönt att ha några lugna år framför sig, utan att behöva kämpa med myndigheter.
Hoppas alla här som väntar på besked får sina snart och att de är positiva.

Jag förstår din känsla helt för jag har varit i den situationen. Var tvungen att lämna ett älskat jobb pga sjukdom och det kändes även om jag innerst inne visste att jag inte klarade av att jobba så var det tufft.
Låt det lägga sig lite och försök att ta hand om dig på bästa sätt.
Ha en bra dag! Mongu.
Vad är det som ska ta en tredjedels år? Visst har FK mycket att göra, men vilket företag kan låta något ta 4 månader?
61 jadu. Man undrar.
Ringde FK 2 veckor sedan och frågade hur det ser ut med bostadstillägget. Dom sa att det skulle komma innan jag fick aktivitetsersättningen nästa gång. Det är imorgon. Har jag fått bostadstillägg eller ens lapp om det? *trumvirvel*
Nej :) Blir till att ringa ÄNNU en gång.
ja man ska vara frisk för att orka vara sjuk sägs det;)
Tråkigt du behöver ringa och tjata men hoppas denna gång att det går fortare.
Jag har sj ansökt om aktivitetsersättning i okt 2012 och jag har än idag inte fått något svar från fkassan om det än…rekord på handlingstid kallas det;)
Ringde nyss angående bostadstillägget.
Då sa personen att dom håller på att räkna om eftersom jag sökt bostadsbidrag. Häll på att smälla av! Det sade jag upp för över en månad sedan och fick bekräftelse hem om att det var avslutat!
Dessutom kan man inte ha bostadsbidrag OCH bostadstillägg om man inte har barn, och det har inte jag!
Nu sitter odm alltså och säger att jag har sökt något som jag inte har sökt. Detta känns så overkligt och sjukt att jag vet itne vad.
Mår fan inte bra nu. Vill bara lägga mig ner och sova bort allt.
Börjar kännas personligt när ingenting har blivit rätt.
Känner mig så satans liten som bara kan titta på..
Nu ringde hon tillbaka och sa att dom hade löst det och att pengarna kommer på onsdag. Får väl se om dom gör tvärt om den här gången ;)
Håller tummarna.
/Maria
Jag tycker faktiskt lite synd om dom som jobbar på FK. Dom följer sina regler, har stor press på sig och många bara skäller på dom. En del tror också att FK ska veta allt och servera "kunder" med info. Men man måste göra mycket själv och kolla upp ärenden med jämna mellanrum. Jag har haft flera handläggare och det var bara en som inte kunde bete sig proffsigt utan uttryckte sig illa. Annars har jag bara bra erfarenheter trots väntetider mm, men man måste ha tålamod, de är bara människor dom också. De är inte perfekta, och knappast vi heller. :)
Tålamod? Den 24 är det 6 månader sedan jag sökte.
Och visst är dom bara människor, men att göra allt som kan gå fel, fel säger mig något helt annat än att det är misstag. Och då i princip alla jag känner som varit i kontakt med dom haft problem så är det ju något som uppenbarligen inte fungerar.
Men tyck du synd om dom. Jag tycker synd om sjuka människor som ska behöva stressa med alla problem som uppstår för att FK inte har ett fungerande system.
Och ja, enligt mig ska man kunna fråga FK om deras egna frågor.
Det är inte alla som är kapabla till att ta in all information som finns på nätet. Det är en djungel. Är man då sjuk eller har funktionsnedsättning blir allt genast lite svårare. Då är det knappast för mycket begärt att den som jobbar för avdelningen man har problem med faktiskt kan sitt jobb.
Ja, jag tycker synd om dom. Men jag tycker även synd om sjuka människor som har gjort vad de kan, men att det ändå inte fungerar. Jag har varit där, så jag vet.
Nu står det på mitt konto att bostadstillägget kommer imorgon.
Sedan börjar det hela om igen. Ska snart flytta och då blir det till att avanmäla det igen och söka om på nytt 🤮