Försörjningsstöd - hur fungerar det?
Både jag och sambon går ut skolan till sommaren. Jag har ett extrajobb och sambon har ett sommarjobb - men ingen av oss har en trygg anställning. Ingen av oss är kvalificerad till a-kassa. Av den anledningen kan jag inte låta bli att oroa mig för hösten/vintern och vill gärna veta hur det fungerar med socialbidrag. (Även om jag tror och hoppas att vi löser det ändå)
- Om vi har en hund för 12 000, måste vi sälja den för att få försörjningsstöd?
- När kontaktar man socialen? När vi vet att "nu går det snart utför" eller när det är så pass tight med pengar att vi inte kan betala kommande hyra?
- Ska man visa upp kontoutdrag för de senaste tre månaderna, eller vad är det som gäller?
- Söker jag och min pojkvän socialbidrag var för sig, eller söker vi tillsammans som en aktör?
Mvh
Det där med hunden vet jag faktiskt inte.
Men ansökan gör ni så fort ni vet med er om att ekonomin är på väg att krascha.
Kontoutdrag från 3 månader bakåt är ett krav.
Om ni bor ihop så söker ni gemensamt.
Skräckfilm - Hårdrock - Min blogg - Last.Fm
De kollar er inkomst tre månader tillbaka och räknar på hur länge de pengarna borde räcka. Anser de att de borde räckt längre än de har gjort så hjälper de inte till fören den tidsperiod gått ut som de anser att pengarna skulle ha räckt till.
Man kan inte söka i förebyggande syfte eftersom ni ju då fortfarande har pengar. Men ett möte kan ni alltid boka in för att kolla upp saker.
Ni kan gå dit gemensamt, så får ni alla papper ni ska fylla i och får all information ni behöver.
Angående hund så kan vissa vara kinkiga med att ge pengar om man själv valt att ha en extrautgift så som hund. Och man får inga extra pengar för det. Ni får bara pengar för ert levande.
Sedan räknas bil, bostadsrätter och alla pengar man har på konto.